کد خبر: ۸۲۰۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳ 04 February 2020

رییس دانشگاه علوم پزشکی زابل در شمال سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون هیچ گزارشی از ویروس کورنا در منطقه سیستان گزارش نشده و این دانشگاه در آماده باش کامل بسر می‌برد.

هادی میرزایی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:بخش ویژه‌ای برای مقابله با ویروس کورنا در بیمارستان تنفسی زابل اخصاص پیدا کرده است.

وی بیان کرد: هم‌اینک خطر جدی مردم را تهدید نمی‌کند اما رعایت مسائل بهداشتی و شست و شو دست با آب و صابون برای کنترل این ویروس امری ضروری است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زابل تاکید کرد: همسایگی شمال سیستان سیستان و بلوچستان با کشور افغانستان و وجود بیماری‌های متعدد در آن کشور شرایط این منطقه را خاص می‌کند اما تا کنون ویروس کرونا در اتباع این کشور مشاهده نشده است.

وی با اشاره به بیماری آنفلوآنزا و پیشگیری آن در منطقه سیستان گفت: برای مقابله با این ویروس از ابتدا بخش ویژه‌ای برای کنترل راه‌اندازی و ویروس آنفلوآنزا در منطقه کنترل شد.

میرزایی تصریح کرد: متاسفانه ویروس آنفلوآنزا جان ۲ نفر را در منطقه سیستان گرفت که یکی از آنها کودکی با مشکل مادرزادی و دیگر فرد مسن با مشکل تنفسی بود.

ویروس کرونا که شیوع آن از اواخر دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در چین شروع شد، علاوه بر ۳۰ استان و منطقه چین، به شماری دیگر از کشورها از جمله آمریکا، استرالیا، تایلند، مالزی، کره جنوبی، ژاپن، کانادا، سوئد، اسپانیا، فرانسه و امارات متحده عربی نیز سرایت کرده است.

دوره کمون یا نهفتگی نسبتا طولانی این بیماری تنفسی مرگ‌بار بین چند روز تا دو هفته متغیر است و همین امر موجب می‌شود مبتلایان تا پیش از بروز علائمی چون تب و تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه نکنند.

این ویروس برخلاف ویروس سارس که در سال ۲۰۰۳ در چین شیوع پیدا کرد و پس از سرایت به ۲۶ کشور جهان ۸ هزار و ۱۰۰ نفر  را مبتلا کرد، در دوره نهفتگی نیز از فرد به فرد قابل انتقال است. کارشناسان تهدید واقعی کرونا را در همین قابلیت شیوع و انتشار گسترده آن می‌بینند. 

بر اساس گزارش‌های وزارت بهداشت، تاکنون موردی از ابتلا به کرونا در کشور دیده نشده است و کیت‌های تشخیصی این ویروس در داخل کشور وجود دارد.

سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور به سبب گستردگی جغرافیایی و قرار گرفتن در همسایگی ۲ کشور افغانستان و پاکستان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستان های شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل، شهرستان های زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان و سیب و سوران زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستان های ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، مهرستان، چابهار، کنارک، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار