کد خبر: ۸۲۷۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۱ 29 February 2020

10روز پیش کرونا وارد کشور شد، ویروس نوظهور همه گیری که حدود 60 کشور دنیا درگیر آن هستند و ایران هم از آن مستنثی نیست البته که یکصدایی مسئولان، گروه ها و جناح های سیاسی و نمایندگان مجلس برای مقابله با آن جای تامل دارد.

به گزارش «تابناک»؛ دو روز قبل از برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی وزارت بهداشت رسما از ابتلای قطعی 2 نفر در قم به ویروس کرونا خبر داد و از همان زمان بر رعایت مسائل بهداشتی برای پیشگیری از شیوع این ویروس تاکید کرد.

بعد از برگزاری انتخابات و با گسترش شیوع ویروس، تمهیدات دولت گسترش یافته و به دنبال آن ستاد ملی مقابله با کرونا تشکیل شد. ‌ستادی که طبق دستور رییس جمهور تمامی دستگاه‌ها و ارکان کشور به اجرای مصوبات آن موظف هستند.

یکی از اقدامات پیشگیرانه تعطیلی جلسات هفته جاری مجلس بنا به درخواست وزیر بهداشت از رییس مجلس است. علاوه بر این سایر دستگاه های اجرایی نیز مصوبات این ستاد را اجرایی کرده و مسئولان و فعالان سیاسی از احزاب و گروه های مختلف و نمایندگان مجلس نیز با قدردانی از این اقدامات خواستار اجرای دستورالعمل های بهداشتی توسط مردم شدند. تاکید همه بر آن است که حفظ جان مردم از همه چیز مهمتر است.
ویروس کرونا تفاوتی بین مردم و مسولان قائل نیست چه اینکه تاکنون تست چند نماینده مجلس مثبت اعلام شده و ‌دو نفر از آن ها یعنی مجتبی ذوالنور نماینده قم و محمود صادقی نماینده تهران این موضوع را اعلام کرده اند.

علاوه بر نمایندگان سایر مسئولان و شخصیت ها و فعالان سیاسی هم مبتلا به این ویروس شده که از جمله آن معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، محمدرضا قدیری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم و شهردار منطقه 13 تهران است. هادی خسروشاهی، سفیر پیشین ایران در واتیکان هم به دلیلی ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.

بعد از شیوع کرونا، نمایندگان مجلس در مصاحبه های مختلف ضمن تاکید بر رعایت مسائل بهداشتی و پیشگیری ها، مردم را به حفظ آرامش دعوت کردند. آن ها اعتماد به آمارهای وزارت بهداشت را ضروری خوانده و نسبت به تلاش های دشمن برای ایجاد تشکیک در این باره هشدار دادند، هشداری که ناظر به صحبت های مداخله جویانه مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا درباره شیوع این ویروس در داخل ایران است.

وزیر خارجه آمریکا مدعی شده بود که ایالات متحده اطلاعاتی دارد که ممکن است ایران مانع انتشار جزئیاتی حیاتی درباره شیوع این بیماری شود، همه کشورها از جمله ایران باید درباره ویروس کرونا حقیقت را بگویند و با سازمان‌های امدادرسانی بین‌المللی همکاری کنند؛ ایالات متحده در کنار مردم ایران ایستاده و آماده است تا به مردم ایران در تلاش های کمک رسانی خود یاری رساند.

در واکنش به این اظهارات محمد جواد جمالی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر این که دشمن به بهانه کرونا به دنبال سلب آرامش کشور است گفت: دشمن از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی می‌خواهد همه مسائل اجتماعی ما را به موضوعی امنیتی تبدیل کند. نمونه آن اظهارات پامپئو است که درباره وضعیت کرونا در کشور ما دخالت می کند یا این که ترامپ طوری درباره کرونا در ایران صحبت می کند که انگار یادش رفته آنها ما را تحریم دارویی کرده‌اند. دشمنان از طریق فضای مجازی می‌خواهند مردم را بترساندند سوال این است که چطور آمار سایر کشورها را اعلام نمی‌کنند. کشورهایی که موارد فوتی‌شان به دلیل ابتلا به کرونا بیشتر از ما بوده است. اینها نشان می‌دهد هدف دشمن سلب آرامش مردم است.

علاءالدین بروجردی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز واشنگتن را مظهر دروغگویی و عوام فریبی دانست و گفت: آمریکایی ها پس از شیوع این ویروس در کشورشان ده ها کشته و تلفات داشته اما به آن نپرداخته اند و وزیر کم خرد ایالات متحده دست به موضع گیری ضدایرانی میزند که ارزشی نزد افکار عمومی دنیا ندارد.

شهروز برزگر عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: مقامات کاخ سفید سیاست ایران هراسی به راه انداخته و از هر موقعیتی مانند شیوع بیماری کرونا برای دامن زدن به این موضوع بهره می برند. ویروس کرونا در کشورهای مختلف شیوع یافته و اکنون کشورهای مختلفی در اروپا نیز درگیر این بیماری هستند بنابراین موضع گیری وزیر خارجه ایالات متحده در مورد کشورمان صرفا اغراض سیاسی دارد.

امروز زمانی است که کشور درگیر مبارزه با کرونا است پس انتظار می رود مردم به هشدارها توجه کرده و خود را قرنطینه خانگی کنند نه اینکه به قول ولی الله نانواکناری نماینده بابلسر مردم از این تعطیلات به جای مقابله با کرونا به شمال کشور مسافرت کنند یا اینکه به گفته محمد اسماعیل سعیدی نماینده تبریز مردم به فکر «قرنطینه» خود و نه مسافرت به شمال باشند.

یادمان نرود اعتماد عمومی، همبستگی ملی و مشارکت اجتماعی مردم در مقابله با کرونا تاثیرگذار خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار