رئیس مرکز آموزش درمانی امام رضا(ع) تبریز گفت: ۲۰ درصد بیماران مبتلایان به کرونا در بیمارستان امام رضا (ع) تبریز بستری هستند ولی ۶۸ درصد بیماران بدحال استان در این بیمارستان بستری هستند.
کد خبر: ۸۳۶۸۲۹
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۸ 06 April 2020
 

مسعود فقیه‌دینوری ظهر امروز در نشست خبری با رسانه‌های آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: بعد از دوم اسفندماه اولین مورد مبتلا به کرونا در استان مشاهده شد و از آن به بعد کادر درمانی و مراکز آموزشی پیشقدم شدند که قرار بود بیمارستان سینا مرکز اصلی مبارزه با کرونا باشد ولی به علت وجود بسترهای مناسب در بیمارستان امام رضا (ع)، اینجا اولین مرکز اعلام شد.

۲۰ درصد مبتلایان به کرونا در آذربایجان‌شرقی در بیمارستان امام رضا (ع) بستری هستند

وی با بیان اینکه مدیریت بیماری کرونا در سطح شهرستان و عدم هجمه بیماران شهرستانی به مرکز جزو اولویت بود زیرا در برخی شهرستان‌ها این اتفاق نامیمون رُخ داد، گفت: در حال حاضر حدود۲۰ درصد مبتلایان به کرونا استان در بیمارستان امام رضا (ع) بستری هستند ولی اگر تدبیر لازم اتخاذ نشده بود الان باید ما پاسخگوی ۱۰۰ درصد مبتلایان بودیم ولی الحمدالله تلاش چند ساله بخش درمان در ایجاد تجهیزات و بستر در شهرستان‌ها منجر شد تا مقابله با بحران کرونا در هر شهرستان انجام گیرد.
 

پاسخ نقدها به توسعه فضای فیزیکی بیمارستان‌ها را با کرونا دادیم

رئیس مرکز آموزش درمانی امام رضا(ع) افزود: نقدهای زیادی به بخش توسعه فضای فیزیکی درمانی، اورژانسی در شهرستان‌ها داشتیم ولی امروز پاسخ همه این نقدها داده شد.

وی با اشاره بر اینکه در بیمارستان امام رضا (ع) می‌توان به‌راحتی بخش اورژانس را به دو بخش تقسیم کرد، متذکر شد: الحمدالله در شهر تبریز توانسته‌ایم تا کرونا را کنترل کنیم ولی در کنار این خدمات ما  بخش ویژه تروما هم هستیم که ارائه خدمات خود را ترک نکرده است.

دینوری خاطرنشان کرد: روزی انتقادات زیادی از اورژانس این بیمارستان وجود داشت ولی با توسعه و رسیدگی این بخش الان جزو اورژانس‌های مجهز هستیم و الان حتی یک مورد هم شکایت نداریم.

۴ هزار مراجعه به اورژانس امام رضا (ع) در ۴۵ روز اخیر

وی بیان داشت: از ۲ اسفند تا به امروز حدود ۴ هزار نفر مراجعه به اورژانس این بیمارستان وجود داشت که از این میان، یک مورد هم مراجعه برای شکایت به دفتر من نبود و این یک رکورد خوب برای بیمارستان امام رضا تبریز می‌باشد.

پاسخ به شائبات در رابطه با بخش سی‌ تی اسکن بیمارستان امام رضا (ع)

رئیس مرکز آموزش درمانی امام رضا (ع) به بخش‌های مختلف تست کرونا اعم از عکس، آزمایش و غیره اشاره کرد و گفت: برخی‌ها این دغدغه را داشتند که بیماران کرونایی از سی‌ تی اسکن بیمارستان استفاده می‌کنند و این باعث انتقال بیماری می‌شود در حالیکه در هر لحظه گندزدایی می‌شود و حتی بخش ویژه برای کرونایی‌ها اختصاص یافته است.

انجام آزمایش پی سی آر مستقل در خود  بیمارستان امام رضا (ع)

وی افزود: از فردا صبح انجام  آزمایش PCR کلاس ۲ در خود بیمارستان انجام خواهد گرفت و دیگر وابسته به مرکز نخواهیم بود.

دینوری ابراز کرد: آزمایش کلاس ۳ برای جنگ‌های بیولوژیکی بوده و احتمالا تا دو یا سه ماه آینده راه‌اندازی خواهد شد.

وی متذکر شد: در حوزه‌های درمان، پرستاری، روانشناسی پروژه‌های زیادی تصویب شده است و منتظر نتایج تحقیقات هستیم.

رئیس مرکز آموزش درمانی امام رضا (ع) با تاکید بر اینکه ویروس کرونا یک بیماری نوظهور است و هنوز شناخت کافی از آن نیست، ابراز کرد: ما یک دستورالعمل مخصوص کشوری برای کووید ۱۹ داریم که در آن کاملا مشخص شده که چه کسی را معاینه، قرنطینه، بستری کرده و به چه کسانی دارو و چه داروهایی خواهید داد.

وی ادامه داد: یکی از بهترین مراکز کشور از نظر تامین تجهیزات حفاظت فردی بیمارستان امام رضا (ع) تبریز است به‌طوریکه مشکلات داشتیم ولی فائق آمدیم و هیچ‌گونه کمبودی از لحاظ تامین تجهیزات و لباس‌های مخصوص نداریم.

دینوری تاکید کرد: هر کاری در بیمارستان امام رضا (ع) انجام گرفته با حمایت و پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی انجام گرفته است.

آخرین وضعیت کرونا در بیمارستان امام رضا (ع) تبریز

وی گفت: حدود یک‌هزار نفر مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان بستری شده‌اند که در حدود ۶۸۰ نفر مرخص شده‌اند.

۶۸ درصد بیماران حاد کرونایی در آذربایجان‌شرقی در بیمارستان امام رضا (ع) بستری هستند

رئیس مرکز آموزش درمانی امام رضا (ع) اضافه کرد: ۲۰ درصد بیماران مبتلایان به کرونا در بیمارستان امام رضا (ع) تبریز بستری هستند ولی ۶۸ درصد بیماران  بدحال استان در این بیمارستان بستری هستند.

وی با بیان اینکه شرایط بیمارستان خاص است، اذعان داشت: به غیر از یک یا دو روز در ۴۵ روز اخیر، تعداد مراجعات ثابت است که مشکوک به کرونا تلقی شده‌اند.  

دینوری ادامه داد: بعد از مرخصی بیمار باید مراحل ایزوله بیمار انجام گیرد به‌طوریکه از امروز شروع به کارکرد و برخی از مریض‌هایی که  خانواده‌هایشان نمی‌توانستند قبول کنند، در این نقاهتگاه تحت مراقبت هستند.

افراد چاق دیابتی دارای بیماری بیشتر در خطر هستند

وی ابراز کرد: افراد چاق دیابتی دارای بیماری زمینه‌ای هستند، شدت بیشتر بیماری نسبت به بیماران عادی هستند که این تجربه عینی ما می‌باشد.

رئیس مرکز آموزش درمانی امام رضا (ع) یادآور شد: در رابطه با نحوه ابتلا هیچ بررس خاصی انجام نگرفته و در انواع و اقسام مختلف دچار این بیماری شده‌اند.

وی اذعان داشت: در این ۴۵ روز اخیر هیچ خدمات اورژانی بیمارستان تعطیل نشده است ولی مردم مراجعه کمتری نسبت به ماه‌های گذشته دارند و حتی این روند کاهش مراجعات در کلینیک‌ها و مطب‌ها هم دیده شده است.

دینوری اضافه کرد: حتی اگر بیمار مبتلا به کرونا نیاز به جراحی باشد ما این شرایط را در بیمارستان ایجاد کرده‌ایم.

وی توضیح داد: یک بیماری که به اورژانس مراجعه می‌کند، ابتدا به قسمت تریاژ هدایت می‌شود که در این حالت یا مراجعه‌کننده مشکوک به کروناست و یا به دلایل دیگر آمده است ولی ما همچنان همه را مشکوک به کرونا می‌دانیم و تمهیدات لازم را در نظر می‌گیریم.

۲۶ کادر درمان، خدمات، اداری بیمارستان امام رضا (ع) تبریز درگیر مبتلا به کرونا

رئیس مرکز آموزش درمانی امام رضا (ع) گفت: از بین پزشک، پرستار، نگهبان، حسابدار و طیف‌های مختلف خدماتی و درمانی بیمارستان حدودا نزدیک ۲۶ نفر تاکنون مبتلا به کرونا مراجعه کرده‌اند که برخی‌ها سرپایی قرنطینه شده و دوباره بعد از بهبود کامل اکثرا به کار خود بازگشته‌اند و الان فقط یک نفر از پرسنل بستری است ولی همکار درمانی بستری از سایر مراکز درمانی داریم.  

وی با اشاره بر اینکه تمام کادر درمانی که آزمایش مثبت داشتند بهبود یافته و به کار خود بازگشتند، ادامه داد: ما از نگهبان تا کادر کمک بهیار و حسابداری و غیره مبتلا به کرونا داشتیم که البته این دلیل نیست که همه آنها در بیمارستان گرفته‌اند زیرا آنها هم جزو مردم بوده و با اجتماع در ارتباط هستند.

دینوری خاطرنشان کرد: البته یک پرستار و نگهبان مبتلا به کووید ۱۹ داشتیم که شرایط وضعی آنها بدحال هم بود ولی الحمدالله  حالشان بهبود یافته و دوباره به کارشان بازگشته‌اند.

روایت عاشقی کادر آی سی یو بیمارستان امام رضا (ع) تبریز

وی ابراز کرد: هر نیروی درمانی را که دستور انتقال از آی سی یو می‌دهیم ناراحت می‌شوند و همچنان علاقه دارند تا در بخش کرونا کار کنند.

رئیس مرکز آموزش درمانی امام رضا (ع) یادآور شد: موردی از مبتلایان در بیمارستان امام رضا (ع) نداشتیم که از بستری شدن بترسد.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین چالش فعلی همین کروناست و همه باید با اتحاد بر این ویروس غلبه کنیم که با در خانه ماندن، حفاظت فردی و توجه به نکات بهداشتی بهترین راه برای غلبه بر کروناست.

دینوری متذکر شد: عمده عدم ترس مردم آذربایجان به خاطر کنترل خوب علوم پزشکی تبریز است ولی باید از ویروس ترسید و در خانه ماند.

وی با بیان اینکه بسته به شرایط مریض تعداد روز بستری متفاوت است، توضیح داد: ما مریضی داریم که بیش از ۲۰ روز در بیمارستان بستری بوده ولی مریضی داریم که بعد از پنج روز مرخص می‌شود.

هزینه ۵ میلیاردی سربار شده بیماران مبتلا به کرونا

دینوری بیان داشت: هزینه سرباری بیماری کرونا که در هیچ جا اعم از بیمه دیده نمی‌شود برای هر " تخت روز" نزدیک به ۸۰۰ هزار تومان هزینه برای بیمارستان است.

وی با اشاره بر اینکه متوسط بستری متفاوت است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان فروردین حدود ۵ میلیارد تومان هزینه سرباری بیماران کرونایی هزینه خواهیم کرد.

دینوری گفت: بسته به بیمار هزینه‌ها متفاوت است و قطعا در روزهای آتی بار هزینه بیمه‌ها را هم بالا خواهد برد.

وی به چاپ کتاب در رابطه با تجارب مدیریت بحران با تشکیل یک تیم تحقیقی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: تجربه مدیریتی دو مقوله مهم برای ثبت تجارب در سال‌های آتی است.فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار