پنج ماه از سهمیه‌بندی بنزین می‌گذرد و طبق گفته‌های مسئولان، قرار است تکلیف سهمیه‌ سوخت ذخیره شده در کارت‌ها مشخص شود.
کد خبر: ۸۳۹۱۲۰
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۱ 14 April 2020

صفرتاصد سهمیه سوخت 6 ماهه خودروها / آیا3 ماه دیگر به سهمیه 6 ماه سوخت خودروها اضافه می شود؟ / تکلیف سهمیه سوخت استفاده نشده چه می شود؟

به گزارش تابناک سمنان: دیروز پنجمین ماه آغاز سهمیه بندی بنزین سپری شد. ماهی که آثار مختلفی را در اقتصاد کشور به نمایش گذاشت.

براین اساس که قیمت بنزین قبل از اجرای سهمیه‌بندی لیتری ۱۰۰۰ تومان بود و اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نشان می‌دهد که با تصویب سران سه قوه قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌بندی شده ۵۰ درصد افزایش یافته است و قیمت بنزین آزاد نیز با افزایش ۲۰۰ درصدی به ۳ هزار تومان رسیده و سه برابر شده است.

میزان سهمیه انواع خودرو‌ها براساس این اطلاعیه برای خودرو‌های سواری ۶۰ لیتر، برای تاکسی‌های بنزینی ۲۰۰ لیتر، تاکسی‌های دوگانه‌سوز ۲۰۰ لیتر و موتورسیکلت ۲۵ لیتر در ماه است.

همچنین قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای هر لیتر ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای به ازای هر لیتر ۳ هزار تومان خواهد بود و قیمت بنزین سوپر هر لیتر ۳۵۰۰ تومان تعیین شده است.

براساس این گزارش پس از اجرای سهمیه بندی بنزین در کشور سوخت کامل آبان خودرو‌های شخصی از بامداد روز جمعه ۲۴ آبان سال گذشته به کارت سوخت شخصی آن‌ها واریز می‌شود و این سهمیه به مدت ۶ ماه قابل ذخیره است و استفاده از سهمیه سوخت صرفا با استفاده از کارت سوخت هوشمند شخصی میسر است.

اواخر سال گذشته بود که خبر‌هایی مبنی بر سوخت سهمیه استفاده نشده بنزین خودرو‌ها در فضای مجازی به گوش می‌رسید، طبق اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران هر کارت سوختی که بامداد جمعه بیست و چهارم آبان سال گذشته شارژ شده باشد می‌تواند تا ۶ ماه سوخت خود را ذخیره کند. یعنی در پایان هر ماه سهمیه واریز شده به کارت‌های سوخت نمی‌سوزد.

طبق برآورد خبرنگار ما زمان سوخت این سهمیه‌های ذخیره شده ۲۵ اردیبهشت سال ۹۹ به پایان می‌رسید و به قول معروف این سهمیه‌ها می‌سوزد.

در این باره فاطمه کاهی سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: سهمیه ۶۰ لیتری ماهیانه بنزین افراد در صورت عدم استفاده به صورت خودکار به ماه بعد منتقل می‌شود، البته باید توجه داشت که پس از ۶ ماه، مازاد ۳۶۰ لیتر از کارت سوخت شخصی افراد حذف می‌شود، بدین معنا که پس از این زمان، هرچه بیش از ۳۶۰ لیتر در کارت سوخت افراد وجود داشته باشد، حذف خواهد شد.

او افزود: ممکن است فردی تا پایان ماه هفتم از سهمیه سوخت موجود در کارت سوخت شخصی خود را استفاده نکند که در این شرایط ذخیره کارت او همان ۳۶۰ لیتر باقی می‌ماند و این سهمیه نمی سوزد و ماه بعد سهمیه ۶۰ لیتری خود را دریافت نخواهد کرد.

حال قرار بود در ۶ ماه اول این سهمیه سوخت خودرو‌ها در کارت‌های سوخت بسوزد، ولی طبق گزارشات رسیده از شرکت ملی فرآورد‌های نفتی این ماه به تعویق افتاده است.

سهمیه های متفاوت برای ذخیره کنندگان بنزین

به طوری که یک منبع آگاه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از تعویق ۳ ماهه سهمیه سوخت ذخیره شده خبرداد و گفت: باتوجه به شیوع ویروس کرونا و کاهش مصرف سوخت به خصوص در ایام عید ممکن است این سهمیه تا ۳ ماه دیگر در کارت‌های سوخت خودرو‌ها تمدید شود.

این منبع آگاه  تصریح کرد: در حال حاضر جلساتی در این زمینه در شرکت ملی پخش فرآورد‌های نفتی در حال شکل گیری است تا تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ شود به طوری که قرار است این موضوع در واریز سهمیه بنزین اردیبهشت امسال در نظر گرفته شود.

او در ادامه با اشاره به اینکه ایا قرار است این مدت تعویق ۳ ماه کارت سوخت اجرایی شود یا خیر؟ گفت: احتمال زیاد این طرح اجرا می‌شود.

این درحالی است که سایه کرونا علاوه بر بازار اقتصادی و انرژی هم اثر گذاشته به طوری که قرار بود سهمیه ۳۶۰ لیتر خودرو‌ها بسوزد، ولی باتوجه به اعمال قرنطینه و کاهش رفت و آمد بخصوص در ایام نوروز وزارت کشور و همچنین شرکت ملی پخش فرآورد‌های نفتی تصمیم براین گرفتند که ۶ ماه سهمیه سوخت خودرو‌ها همچنان در کارت‌های سوخت باقی بماند و به ماه‌های بعدی موکول شود.

در حالی که مصرف بنزین بنا به گزارش‌ها در ۴ روز اول سال ۱۳۹۸ در حدود ۱۰۰ میلیون لیتر در روز بود، این آمار در ۴ روز اول نوروز ۱۳۹۹ به ۴۶ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر در روز کاهش یافته است.

این در شرایطی است که پیش از شیوع بیماری کرونا پیش بینی می‌شد با لحاظ رشد مصرف سالانه، مصرف بنزین در ۴ روز اول امسال به حدود ۱۰۵ میلیون لیتر در روز برسد.

مقایسه میزان مصرف بنزین در ۴ روز اول نوروز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که مصرف بنزین حدود ۴۶.۵ درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر، بررسی‌ها نشان می‌دهد که میانگین مصرف بنزین در ۴ روز اول سال ۱۳۹۷ نیز حدود ۹۸ میلیون لیتر در روز بوده است.

 

اوج کاهش مصرف سوخت، اما به ایام عید بازمی‌گردد. هر سال بهار با آمدن نوروز و تعطیلات آن، سیلی از مسافرت‌ها و دیدار‌های دوستانه و خانوادگی در کشور جاری بود. این حجم از تردد، مصرف سوخت بالایی را می‌طلبید، اما امسال کشور یک مهمان ناخوانده داشت. مهمانی که همه را خانه‌نشین کرد و مصرف سوخت را به شدت کاهش داد.

کارت های سوخت بیش از ۳۶۰ لیتر جا ندارد

در ادامه شهرام رضایی مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به این‌که سقف تعریف شده برای کارت‌های سوخت ۳۶۰ لیتر است، گفت: برای مثال اگر فردی از زمان شروع طرح سهمیه‌بندی بنزین تاکنون، تنها ۱۰ لیتر از سهمیه خود را استفاده کرده باشد، در اردیبهشت فقط ۱۰ لیتر برای آن فرد شارژ می‌شود و ۵۰ لیتر باقی سوخت خواهد شد.

او ادامه داد: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، تنها مجری طرح سهمیه‌بندی است و تا پایان اردیبهشت درباره تکلیف این سهمیه بحث می‌شود و تاکنون تصمیم جدیدی درباره این موضوع اتخاذ نشده است.

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: اگر قرار باشد این ۳۶۰ لیتر به ۴۲۰ لیتر افزایش یابد و سهمیه اردیبهشت نیز در آن ذخیره شود، به مصوبه هیات دولت نیاز است.

همچنین جواد محمودی رئیس سامانه هوشمند منطقه البرز با اشاره به سهمیه سوخت خودرو‌های شخصی بنزین‌سوز که در ابتدای ماه ۶۰ لیتر و دوگانه‌سوز (بنزین و سی‌ان‌جی) ۳۰ لیتر با نرخ ۱۵۰۰ تومان شارژ می‌شود، گفت: این میزان سهمیه بنزین تا ۶ ماه قابل ذخیره است و محدود به سال ۹۸ نبوده و قابل انتقال و استفاده در سال ۹۹ نیز خواهد بود.

محمودی افزود: در صورتی که خودروی شخصی، بنزین سهمیه‌ای خود را در این ۶ ماه مصرف نکرده باشند در ماه هفتم سهمیه به آن تعلق نمی‌گیرد، زیرا سقف سهمیه خودرو‌های دوگانه سوز (بنزین و سی‌ان‌جی) ۱۸۰ لیتر و خودرو‌های بنزین‌سوز ۳۶۰ لیتر است.

اگرچه با پایان تعطیلات و شروع به کار بسیاری از مشاغل، احتمال بالا رفتن میانگین مصرف سوخت در کشور وجود دارد، اما آنچه مسلم است تا پایان نیافتن همگیری کرونا، مصرف بنزین به میزان پیش از آمدن ویروس باز نمی‌گردد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار