خردادماه ۱۳۹۷ بود که کلنگ احداث پروژه تقاطع ... مسطح امام خمینی (ره) زمین زده شد، تقاطعی که بعد‌ها و با شهادت سردار سلیمانی به نام این شهید بزرگوار نامگذاری شد.
کد خبر: ۸۳۹۶۱۸
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰ 16 April 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا؛این پروژه یکی از تقاطع‌های مهم و حساس شهر کرمانشاه به شمار می رود، تقاطعی که در یکی از ورودی های اصلی شهر واقع شده و افتتاح کامل آن می‌تواند نقش موثری در کاهش بار ترافیکی این نقطه از شهر داشته باشد.

به گزارش ایسنا، این تقاطع سه سطحی بوده و شامل دومسیر زیرگذر، دو مسیر روگذر و دو مسیر همسطح است و آنطور که مسئولان شهرداری می گویند بهره برداری کامل این تقاطع تا شهریورماه امسال محقق می‌شود.

افتتاح کامل پروژه در چند ماه آینده درحالی مطرح است که از همین حالا و با بهره برداری از فاز نخست این تقاطع در فروردین ماه امسال، انتقادات نسبت به این پروژه و اشکالات آن در بحث افزایش ترافیک بالا گرفته است.

یکی از منتقدان اصلی این تقاطع ریس پلیس راهور استان است که طی نامه ای اشکالات این پروژه را به مسئولان شهرداری کرمانشاه گوشزد کرده است. سرهنگ فضل الله شیری در این نامه به تشریح مشکلات این تقاطع در بحث ترافیک و راهکار رفع نواقص موجود آن پرداخته و حادثه خیز بودن برخی نقاط این تقاطع را یادآور شده است.

در بخشی از این نامه آمده است:

طول دوربرگردان ایجاد شده جدید در بلوار هوانیروز بسیار کم می باشد و هنگام دور زدن، وسایل نقلیه سنگین با مشکل مواجه می‌شوند و همین امر باعث پس زدن طول ترافیک به سمت میدان امام (ره) می شود و نیاز است که طول دوربرگردان حداقل 10 متر بیشتر شود. همچنین با توجه به کم کردن عرض اصلی با نصب نیوجرسی جهت جان پناه، خودروهایی که اقدام به دور زدن نموده، در سمت راست به علت وجود چند اصله درخت دچار مشکل می‌شوند و هیچ عقب نشینی انجام نگرفته است.

با توجه به حذف میدان و بالارفتن طبیعی سرعت خودروها در مسیر شرق به غرب و بالعکس در محدوده میدان هیچگونه ایمن سازی جهت کاهش سرعت خودرو خصوصا در محل دوربرگردان جدید و نیز محل تلاقی مسیر مستقیم با مسیرهای گردشی میدان انجام نگرفته است.

در ضلع شمال غربی(روبروی پیاده رو درب مسجد) نیاز به عقب نشینی دارد که هیچ اقدامی صورت نگرفته و بین خودروهای مسیر حرکتی شرق به غرب(هوانیروز به بلوار کشوری) و مسیر حرکت شمال به غرب (میدان نیایش به سمت بلوار کشوری) به علت عرض کم تداخل به وجود آمده و به یک نقطه حادثه خیز تبدیل خواهد شد...

این انتقادات در ایجاد بار ترافیکی حاصل از نواقص موجود در این تقاطع و حادثه خیز بودن برخی نقاط آن در حالی مطرح است که معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری کرمانشاه به نقش موثر این تقاطع در روان سازی ترافیک ورودی- خروجی شهر اشاره می‌کند.

محسن ارجمندی در پاسخ به انتقادات مطرح شده گفت: ایجاد مسیرهای جایگزین انحرافی و دور برگردان‌ها در تقاطع سردار قاسم سلیمانی ممکن بود باعث سردرگمی و سختی تردد رانندگان شود که با نصب تابلوهای راهنمای مسیر در طرفین و اصلاح زمانبندی تقاطع مقابل ترمینال «شهید کاویانی» این موضوع مرتفع شد.

وی افزود: پس از افتتاح فاز نخست تقاطع سپهبد قاسم سلیمانی به طور طبیعی سرعت تردد در این مسیر با توجه به تغییر ماهیت ترافیک برون شهری به درون شهری نیاز به آرام‌سازی داشت که این امر با نصب سرعت گیر و تابلوهای مورد نیاز صورت گرفت تا در نواحی تداخل مسیرهای مستقیم با مسیر های گردش به راست مشکل ایجاد نشود که این موضوع نیازمند اعمال قانون قاطعانه پلیس راهور در بر خورد با رانندگان متخلف و تخلفات ترافیکی بخصوص در مسیرهای راستگرد می‌باشد.

ارجمندی به بخش دیگری از انتقادات مطرح شده در خصوص افتتاح فاز بندی شده این تقاطع هم اشاره‌ای داشت و افزود: در محیط‌های شهری به دلیل محدودیت‌های فضای کارگاهی و ضرورت‌های ترافیکی، عملیات اجرایی تقاطع‌های غیرهمسطح به صورت فاز بندی شده پیش می‌رود تا علاوه بر ایجاد محیط کارگاهی ایمن برای فازهای بعدی، حد اکثر استفاده از فازهای تکمیل شده به عمل آید.

وی ادامه داد: در تقاطع غیر همسطح شهید سردار سلیمانی نیز به منظور حفظ جریان ترافیکی و تسهیل در عبور و مرور و ایجاد محیط کارگاهی مناسب و ایمن برای تکمیل مسیر زیر گذر شمالی-جنوبی و رمپ های جهتی رو گذر و استفاده حداکثری از فاز تکمیل شده شرقی-غربی، عملیات اجرایی این تقاطع به صورت فاز بندی پیش رفت و در همین راستا فاز نخست پروژه شامل مسیر همسطح شرقی-غربی و دور برگردان های آن در روز نیمه شعبان افتتاح شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرمانشاه تاکید کرد: خوشبختانه بهره برداری از فاز نخست این پروژه روان‌سازی ترافیک در کریدورهای شرقی غربی شهر کرمانشاه را به دنبال داشته است.

تلاش برای تکمیل هرچه سریعتر تقاطع حساس و مهم شهید سردار سلیمانی ارزشمند است، اما مردم کرمانشاه هنوز تجربه تلخ تقاطع غیرهمسطح امام حسین(ع) را فراموش نکرده اند و ساخت تقاطعی دیگر با اشکالات و نواقص فراوان دیگر پذیرفتنی نیست. امیدواریم مسئولان شهرداری از هم اکنون به مشکلات احتمالی این تقاطع توجه داشته باشند تا در نهایت شهریورماه امسال تقاطعی بی نقص را تحویل مردم کرمانشاه دهند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار