کد خبر: ۸۴۶۹۰۶
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۷ 07 May 2020
 
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد پنجشنبه مصوبه کنگره این کشور که خواستار کاهش اختیارات او برای اقدام نظامی علیه ایران بود را وتو کرد و آن را حربه انتخاباتی دموکرات ها برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دانست.
 
 

دونالد ترامپ مصوبه کاهش اختیارت جهت اقدام نظامی علیه ایران را وتو کرد!

بین الملل تابناک: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد پنجشنبه مصوبه کنگره این کشور که خواستار کاهش اختیارات او برای اقدام نظامی علیه ایران بود را وتو کرد و آن را حربه انتخاباتی دموکرات ها برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دانست.

این قطعنامه توسط «تیم کین» سناتور دموکرات ایالت ویرجینیا عنوان شده بود و ماه فوریه در سنا با ۵۵ رای موافق در مقابل ۴۵ رای مخالف و یک ماه بعد در مجلس نمایندگان با ۲۲۷ رای موافق در مقابل ۱۸۶ مخالف به تصویب رسید.

«لولی سانی» سخنگوی سناتور کین چهارشنبه شب با اعلام اینکه این قطعنامه برای کسب امضای ریاست جمهوری به کاخ سفید فرستاده شده است، در توئیتی به نقل از این سناتور دموکرات نوشت: ما نباید در مورد ورود به یک جنگ غیرضروری دیگر خصوصا در بحبوحه شیوع یک بیماری همه‌گیر جهانی، ریسک کنیم.

وی افزود: طرح ما رییس جمهوری را از دفاع در مقابل یک حمله قریب‌الوقوع منع نمی‌کند اما تضمین خواهد کرد که نیروهای ما بدون مشورت جدی با کنگره به یک جنگ جدید فرستاده نخواهند شد.

رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای نوشته است: «امروز من قطعنامه اس.جی ۶۸ که قصد داشت مرا به سمت منع استفاده از نیروهای مسلح ایالات متحده در خصومت با ایران سوق دهد را وتو کردم. این قطعنامه‌ای بسیار توهین‌آمیز بود که دموکرات‌ها آن را به عنوان بخشی از راهبرد خود جهت ایجاد تفرقه در حزب جمهوری‌خواه و پیروزی در انتخابات ۳ نوامبر تهیه کرده بودند. جمهوری‌خواهان کمی که به این قطعنامه رأی مثبت دادند بازیچه دست آنها شدند.» 

دونالد ترامپ مصوبه کاهش اختیارت جهت اقدام نظامی علیه ایران را وتو کرد!

ترامپ در ادامه بیانیه مدعی شده کشورش از زور نظامی علیه ایران استفاده نکرده است. او نوشته است: «علاوه بر این، قطعنامه اس.جی ۶۸ بر اساس سوءتعبیر از واقعیت‌ها و قانون بنا شده است. بر خلاف ادعای این قطعنامه، ایالات متحده وارد مقوله استفاده از زور علیه ایران نشده است.»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه به ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و پاسخ موشکی ایران به یکی از پایگاه‌های آمریکا در عراق اشاره کرده است.

او پس از بیان این ادعا که هیچ نظامی آمریکایی در حمله موشکی ایران کشته نشده مدعی شده که حمله به سردار سلیمانی طبق قوانین آمریکا مجاز بوده است. ترامپ نوشته این حمله ذیل قطعنامه «مجوز استفاده از زور نظامی علیه عراق، ۲۰۰۲» و ماده ۲ قانون اساسی آمریکا مجاز بوده است.

ترامپ در بند پایانی بیانیه خود تأکید کرده است: «در نهایت اینکه اس‌.جی.۶۸ به توانایی رئیس‌جمهور برای محافظت از ایالات متحده، متحدان و شریکانش لطمه می‌زد. این قطعنامه تلویحاً به معنای آن بود که اختیارات قانونی رئیس‌جمهور برای استفاده از زور نظامی صرفاً به دفاع از ایالات متحده و نیروهایش در برابر حملات قریب‌الوقوع محدود خواهد بود. این صحیح نیست. ما در دنیایی از تهدیدهای رو به رشد زندگی می‌کنیم و قانون اساسی صراحت دارد که رئیس‌جمهور باید قادر به پیش‌بینی حرکات بعدی دشمنان و اتخاد تصمیم‌های سریع و قاطع در پاسخ به آنها باشد. این کاری است که من کردم.»

حامیان این قطعنامه می‌گویند که ترامپ صلاحیت و اختیارات لازم برای وارد کردن آمریکا به جنگ با ایران را ندارد.

ترامپ چند ماه قبل در واکنش به تصویب این قعطنامه در توئیتی نوشت: این بسیار مهم است که سنای ایالات متحده به خاطر امنیت کشور به قطعنامه اختیارات جنگی ایران رأی ندهد. ما در مورد ایران بسیار خوب عمل می‌کنیم و اکنون زمان نشان دادن ضعف نیست.  

وی افزود: اگر دستان من بسته شود ایران وضع خوبی خواهد داشت. این [قطعنامه] سیگنال بسیار بدی مخابره می‌کند. دموکرات‌ها این کار را فقط به خاطر اینکه جمهوری‌خواهان را شرمسار کنند، انجام می‌دهند. اجازه ندهید این اتفاق رخ دهد.

سناتور کین نیز گفته بود: وقتی برای حاکمیت قانون به پا می‌خیزیم پیام ضعف نمی‌فرستیم. این قطعنامه، پیام قوی بودن است و به طور اخص در رابطه با کسانی است که در سراسر دنیا به خیابان‌ها آمده و دست به تظاهرات می‌زنند و خواهان حاکمیت قانون هستند.

مجلس نمایندگان آمریکا نیز دهم بهمن‌ماه طرح پیشنهادی «رو خانا» نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا در مورد ممنوعیت استفاده دولت ترامپ از وجوه فدرال برای اقدام نظامی علیه ایران را تصویب کرد.

این مجلس علاوه بر مسدود کردن بودجه اقدامات نظامی ترامپ علیه ایران، با اکثریت آرا (۲۳۶ رأی مثبت در برابر ۱۶۶ رأی مخالف) مجوز جنگی سال ۲۰۰۲ برای اقدام نظامی علیه عراق را که دولت ترامپ برای توجیه ترور سردار شهید قاسم سلیمانی استفاده کرده بود، لغو کرد.

نانسی پلوسی رییس دموکرات مجلس نمایندگان پس از تصویب این طرح گفت: اعضای کنگره همچنان نگرانی‌های جدی و فوری راجع به تصمیم رییس جمهوری مبنی بر دشمنی علیه ایران دارند.

وی افزود: قدرت کنگره برای اعلام جنگ توسط دولت‌های دموکرات و جمهوریخواه سلب شده است؛ به طوری که عملاً هر آنچه در قانون اساسی آمده است، اجرا نمی‌شود.

ترامپ پیش از رأی گیری مجلس نمایندگان درباره این طرح نیز در پیامی توئیتری نوشته بود که دموکرات‌ها با رأی‌گیری در مجلس نمایندگان می‌خواهند دفاع از آمریکا و ایستادگی در مقابل کشورهایی مثل ایران را برای روسای جمهوری آمریکا سخت‌تر کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار