کد خبر: ۸۴۸۳۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰ 10 May 2020

سخنگوی شورای اسلامی شهر چابهار در جنوب سیستان وبلوچستان گفت: ساماندهی اصولی محله جنگلوک چابهار نیازمند تخصیص فوری ۱۰ هکتار زمین است تا حادثه دیدگان با همکاری خیران و استفاده از تسهیلات دولتی خانه مقاوم بسازند.

 باسط اسلامی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ⁩جنگلوک حلبی آباد در دل شهر چابهار و در نزدیکی بندرشهیدبهشتی، شرکت نفت و سایر ارگان‌های دولتی قرار دارد.

وی بیان کرد: مساحت این محله فقیر نشین و کپری حدود سه هکتار و حداقل ۴۰۰خانوار با هزار و۵۰۰ نفر جمعیت است که یکی از متراکم ترین بافت‌های شهری در آن ایجاد شده است.

سخنگوی شورای اسلامی چابهارگفت: دلیل مهم و عمده این محله مشکلات کاربری اداری اراضی آن است و یکی از دلایل دیگر آن قرار گرفتن آن در محدوده نظامی و امنیتی بوده و تغییر کاربری و ساخت و ساز مرتفع بیشتر از یک طبقه باعث اشرافیت بر مراکز نظامی شده و مراکز فوق را با چالش امنیتی روبرو می‌کند.

وی تنها راه حل مشکلات این محله را جابجایی آن عنوان کرد و افزود: این جابجایی نیاز به حداقل ۱۰ هکتار زمین دارد و چون شهرداری فاقد اراضی با کاربری مسکونی بوده و تمامی ۲ هزار هکتار متعلق به شهرداری توسط اشخاص تصرف شده لذا امکان این جابجایی بدون کمک نهادی صاحب زمین دولتی بعنوان مالک اراضی شهر وجود ندارد.

اسلامی ادامه داد: حتی در صورت تامین زمین و اختصاص زمین به هر خانوار، به دلیل ضعف اقتصادی ساکنان جنگلوک امکان خانه سازی استاندارد در محل جدید را ندارند و دوباره رو به ساخت کپر و آلونک خواهند آورد.

وی بیان کرد:بنابراین دوباره نیاز به کمک دولت برای ساخت منازل مسکونی دارند که ساخت ۴۰۰ واحد مسکونی حداقل ۸۰ تا ۱۰۰ متری نیاز به اعتباری در حدود ۳۰ میلیارد تومان دارد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر چابهار اظهارداشت: تخصیص ۳۰ تا ۴۰ میلیارد اعتبار و ۱۰ هکتار زمین مناسب می‌تواند برای همیشه معضل جنگلوک را حل می کند.

معاون استاندار سیستان وبلوچستان وفرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز به خبرنگار اظهار داشت: بر اثر آتش سوزی خانه کپری و تمام اموال و اثاثیه منزل بیش از ۳۰ خانوار در آتش سوخته و خاکستر شده و شرایط سختی را بدتر از گذشته در گرمای بالا و شرجی تحمل می کنند.

رحمدل بامری بیان کرد: اهالی محله جنگلوک از حدود ۲۰ تا ۲۵ سال پیش در این محل در کپر و بدون امکانات رفاهی زندگی می کنند که در طول ۲ سال اخیر ساماندهی مناطق حاشیه شهر در دستور کار دولت قرار گرفته است.

وی گفت: مردم این محله و حدود ۱۴ سکونتگاه غیر رسمی با جمعیت حدود ۷۰ هزار نفر در شرایط سخت و بدون برق، بهداشت، مدرسه و سایر امکانات رفاهی زندگی می کنند برای همین دستور داده شده تا برق موقت توسط اداره برق به تمام چادرها نصب شود.

فرماندار چابهار با اشاره به اینکه تاکنون یکهزار و ۵۰۰ هکتار در حاشیه شهر چابهار از سازمان ملی زمین و مسکن به بنیاد مسکن واگذار و طی یک سال اخیر بیش از ۱۲ هزار پرونده برای افراد ساکن در نقاط حاشیه شهر تشکیل شده تا ساماندهی اصولی شوند، خاطرنشان کرد: امیدواریم با تخصیص زمین و تسهیلات بانکی مشکلات سکونت اهالی جنکلوک یکبار برای همیشه مرتفع شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار