کد خبر: ۸۵۴۴۱۳
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۵ 25 May 2020

 

تابناک گیلان/ این پیمانه تیتر‌هایی همچون سهامداران نگران نباشند، دستور رئیس جمهور به رئیس کل بانک مرکزی، معافیت واردات طلا، نقره و پلاتین از مالیات بر ارزش افزوده، ترکیه مالیات خرید ارز برای اشخاص حقیقی را افزایش داد، دلایل آمار بالای قاچاق لوازم آرایشی، هواپیمایی امارات پرواز‌های خود به سراسر جهان را از سر می‌گیرد و ضوابط ده‌گانه برای ثبت‌نام خودرو را در بر دارد.
 
 
تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.
 

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون سهامداران نگران نباشند، دستور رئیس جمهور به رئیس کل بانک مرکزی، معافیت واردات طلا، نقره و پلاتین از مالیات بر ارزش افزوده، ترکیه مالیات خرید ارز برای اشخاص حقیقی را افزایش داد، دلایل آمار بالای قاچاق لوازم آرایشی، هواپیمایی امارات پرواز‌های خود به سراسر جهان را از سر می‌گیرد و ضوابط ده‌گانه برای ثبت‌نام خودرو را در بر دارد.

سهامداران نگران نباشند

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سهامداران نگران روند کنونی بورس نباشند، گفت: با توجه به رشد پرشتاب شاخص بورس از ابتدای سال جاری تا اواسط اردیبهشت ماه، وجود چنین اصلاحی در بازار طبیعی است. سرافراز امروز در گفت و گو با ایرنا به اصلاح چند روز اخیر شاخص بورس اشاره کرد و افزود: رشدی که باید در مدت چند ماه در بازار اتفاق بیفتد، در کمتر از یک ماه رخ داد؛ بنابراین، احتمال چنین اصلاحی در بازار دور از ذهن نبود. برخی سرمایه‌گذاران تازه‌وارد که اطلاعات چندانی از سرمایه‌گذاری و روند معاملاتی بورس ندارند، تصور می‌کنند که روند یک ماه گذشته بازار، باید دائم ادامه‌دار باشد؛ به همین دلیل با ایجاد کوچکترین اصلاح، از ترس از دست دادن سرمایه‌های خود اقدام به خروج از این بازار کردند.

سرافراز با بیان اینکه روند کنونی بورس چندان جایی برای نگرانی ندارد، گفت: زمانی که شاخص بورس در مدت زمانی کوتاه با رشد عجیبی همراه می‌شود و یکباره به چند صد هزار واحد رشد دست پیدا می کند، لازم است برای مدتی وارد اصلاح جدی شود. در وضعیت کنونی طبیعی است که شاخص بورس بین صد تا ۲۰۰ هزار واحد کاهش یابد. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه تا قبل از  ورود بازار به فاز اصلاحی، روزانه رقمی حدود یک هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان پول جدید وارد بازار می‌شد، افزود: زمانی که معاملات بازار در دوره اصلاح را ارزیابی می‌کنیم، شاهدیم که همچنان جریان ورود نقدینگی به این بازار ادامه دارد و فقط از شتاب آن کاسته شده است؛ اما خوشبختانه تاکنون خروج شدید نقدینگی از این بازار رخ نداده است. به گفته وی، اگر فعالان بازار به سرمایه‌گذاری در بورس با دید میان‌مدت نگاه کنند، متوجه خواهند شد که اصلاح بازار جای چندانی برای نگرانی ندارد.

یک شرط مهم از فروش فوق العاده خودرو حذف شد

با دستور حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرط اخذ هر گونه چک از مرحله فعلی ثبت‌نام خودرو حذف شد. پیش از این، خودروسازان در شروط اعلامی به متقاضیان در حوزه ثبت‌نام خودروها، شرط اخذ چک صیادی و یا چک متعلق به بستگان درجه یک را مطرح کرده بودند که با دستور سرپرست وزارت صمت، شرط اخذ هر گونه چک در این مرحله از ثبت نام ملغی اعلام شد.

دستور رئیس جمهور به رئیس کل بانک مرکزی

رئیس جمهور به رئیس بانک مرکزی دستور داد با استفاده از همه ظرفیت ها و ابزار حقوقی و همکاری وزارت امور خارجه تلاش برای دسترسی به منابع ارزی خود در بانک های خارجی را تداوم بخشد. حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز یکشنبه در گفت و گو با رئیس کل بانک مرکزی ضمن دریافت گزارش آخرین وضعیت روند تامین ارز واردات کالاهای اساسی و ضروری کشور، بر تلاش مضاعف بانک مرکزی و سایر دستگاه های اجرایی برای کنترل تورم تاکید کرد. رئیس بانک مرکزی نیز در این گفت و گو با اشاره به احیای تدریجی صادرات به کشورهای همسایه که به خاطر شیوع کرونا افت کرده بود، از رشد میزان عرضه ارز در سامانه نیما و واردات در مقابل صادرات خبر داد. عبدالناصر همتی همچنین گزارشی از روند پیگیری دسترسی به منابع ارزی در خارج کشور ارائه کرد و چارچوب هدف گذاری تورمی در سیاستگذاری نوین پولی بانک مرکزی را به اطلاع رئیس جمهور رساند.

معافیت واردات طلا، نقره و پلاتین از مالیات بر ارزش افزوده

پنجاهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی عصر شنبه به ریاست حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی و با حضور سران قوای مقننه و قضائیه و دیگر اعضا تشکیل شد. در این جلسه پیشنهاد بانک مرکزی در خصوص واردات نقره و پلاتین بررسی و تصویب شد که بر اساس این مصوبه واردات فلزات گرانبها اعم از طلا، نقره و پلاتین به صورت خام و طبق ضوابط بانک مرکزی از تمامی حقوق، عوارض قانونی و مالیات بر ارزش افزوده تاپایان سال ۹۹ معاف خواهد بود.

ترکیه مالیات خرید ارز برای اشخاص حقیقی را افزایش داد

ترکیه به منظور افزایش منابع ارزی خود در راستای مقابله با آثار اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، مالیات خرید ارز خارجی را برای اشخاص حقیقی افزایش داد. بر اساس بیانیه منتشره در نشریه دولتی ترکیه، این نرخ از ۰.۲ به یک درصد افزایش پیدا کرده است. مطابق این گزارش، این مالیات در مورد بازار بین بانکی و معاملات اعتباری، خریداری ارز توسط وزارت خزانه‌داری و دارایی ترکیه، صادرکنندگان یا موسساتی که با ارزهای خارجی وام پرداخت می‌کنند، اعمال نخواهد شد.

کشوری که تورم آن در بحران کرونا منفی ماند

متوسط نرخ تورم کانادا در ۱۲ ماه منتهی به آوریل با ۰.۷ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به منفی ۰.۲ درصد رسید که این نرخ تورم ۱.۳ درصد کمتر از تورم ثبت شده در بازه مشابه منتهی به سال قبل و دومین تورم ثبت شده منفی متوالی ماهانه در این کشور بوده است. در بین بخش‌های مختلف، بیشترین تورم مربوط به مواد غذایی و نوشیدنی با ۳.۴ درصد بوده است. تورم آب و برق نیز ۱.۷ درصد و مراقبت درمانی با ۱.۳ درصد اندازه گرفته شده است. از سوی دیگر کمترین تورم مربوط به بخش انرژی با منفی ۲۳.۷ درصد و لوازم منزل با منفی ۱.۲ درصد بوده است. در این بین، قیمت بنزین ۱۸.۱ درصد و گازولین ۱۴ درصد ریزش کرده است. جاش نی، کارشناس مسایل اقتصادی در موسسه آر بی سی اکونومیکس گفت: قیمت کالاهای ضروری با سرعت بیشتری رو به افزایش است و این یعنی با وجود کاهش محسوس قیمت سوخت، افزایش قیمت ها در بخش هایی نظیر مواد غذایی فشار بیشتری به مصرف کننده می آورد.

بانک مرکزی کانادا تا پیش از بحران کرونا بر خلاف همتای آمریکایی خود تاکنون توانسته بود نرخ تورم را در محدوده دو درصدی باقی نگه دارد و این مساله به ثبات نرخ بهره نیز کمک کرده بود. با این حال، این بانک اعلام کرده است که تحت تاثیر شیوع کرونا و سقوط قیمت نفت، نرخ تورم این کشور احتمالا به محدوده صفر درصدی کاهش پیدا خواهد کرد و انتظار می رود که دست کم در سه ماهه دوم سال شاهد تداوم این وضعیت باشیم. طبق اعلام مرکز آمار کانادا، هسته تورمی که تغییرات قیمت مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات بالای آنها در نظر نمی‌گیرد تا پایان ماه آوریل با ۰.۸ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۱.۶ درصد رسیده است.

دلایل آمار بالای قاچاق لوازم آرایشی

مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: در سال ۹۶ حدود ۳ میلیارد دلار کالای اولویت ۴ به صورت رسمی وارد کشور شد که بعد از ممنوعیت واردات این کالا در سال ۹۷ بخش عمده‌ای از آنها مانند بخش‌های پوشاک، صنایع غذایی، و لوازم آرایشی و بهداشتی تبدیل به ساخت داخل شده است. وی با بیان اینکه در حوزه لوازم آرایشی واردات بخشی از کالاها ممنوع است، تصریح کرد: واردات لوازم آرایش به صورت قاچاق خیلی به ممنوعیت واردات مرتبط نیست، چراکه در زمانی که واردات این محصولات آزاد بوده نیز بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار واردات صورت نمی‌گرفت. صادقی نیارکی علت آمار بالای قاچاق در این بخش را تمایل به عدم پرداخت حقوق و عوارض عنوان کرد و گفت: برای واردات قانونی کالایی که تعرفه ندارد باید حداقل ۵ درصد عوارض و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شود. در بخش لوازم آرایشی خیلی از کالاهایی که وارد می‌شد به دلیل وجود تولید داخل تعرفه‌های بالای ۲۵ درصد داشت. /ایسنا

پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به آخرین پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران پرداخته و نوشته است: رشد نقدینگی ایران در سال ۱۳۹۷ برابر با ۲۲.۳ درصد بود که این رقم برای سال ۹۸ به ۳۵.۸ درصد رسید. با این حال در سال ۱۳۹۹ رشد نقدینگی به ۱۹.۵ درصد خواهد رسید که کاهشی ۱۶.۳ درصدی را به ثبت خواهد رساند. این گزارش خاطرنشان کرده است که نرخ تورم در ایران نیز از ۴۱.۱ درصد به ۳۴.۲ درصد کاهش خواهد یافت. با این حال صندوق‌ بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده که نقدینگی در ایران از ۲.۵۵۷ هزار میلیارد تومان به ۳.۰۵۵ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. این صندوق همچنین پیش‌بینی کرده است که نرخ بیکاری در ایران نیز در سال ۹۹ نسبت به سال قبل از آن ۲.۷ درصد افزایش خواهد یافت و به ۱۶.۳ درصد خواهد رسید. این گزارش می‌افزاید تراز حساب جاری در ایران نیز از منفی ۰.۳ میلیارد دلار در سال ۹۸ به منفی ۱۸.۲ میلیارد دلار در سال ۹۹ خواهد رسید.

هواپیمایی امارات پروازهای خود به سراسر جهان را از سر می‌گیرد

شرکت «هواپیمایی امارات» روز یکشنبه اعلام کرد، از ماه جولای (تیر/مرداد) پروازهای منظم هواپیماهای این شرکت به نقاط مختلف جهان از سر گرفته می‌شود. به گزارش تارنمای «امارات الیوم»، در بیانیه شرکت هواپیمایی امارات آمده است؛ امکان رزرو پروازهای منظم رفت و برگشت این شرکت به مقصدهای مختلف در سراسر جهان از آغاز ماه جولای (اواخر تیرماه) فراهم شده است، حال آنکه از ۲۱ می (یکم خرداد) پروازهای منظم این شرکت هوایی تنها به ۹ مقصد از جمله لندن، پاریس، میلان، مادرید، شیکاگو، تورنتو و سیدنی آغاز شده بود. همچنین شرکت هواپیمایی «فلای دبی» نیز اعلام کرد؛ از ۵ ژوئن (۱۶ خرداد) پروازهای این شرکت هوایی نیز به روال عادی خود بازمی‌گردد. شرکت هواپیمایی امارات برای مقابله با ویروس کرونا در ۲۵ مارس گذشته (۵ فروردین) همه پروازهای خود را موقت به حالت تعلیق درآورد. هواپیمایی امارات به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های هواپیمایی مقاصد دور در جهان، در ماه جاری میلادی اعلام کرد که برای پشت سر گذاشتن بحران شیوع ویروس کرونا در صدد گرفتن وام است و برای مقابله با سخت‌ترین ماه‌های تاریخ خود شاید مجبور به اتخاذ تدابیر سخت و دشواری شود. 

ضوابط ده ‌گانه برای ثبت‌نام خودرو

حضور و ثبت‌نام در فرآیند فروش خودروسازان مشروط به رعایت شرایط ده‌گانه زیر است؛

۱- با هر کدملی فقط امکان ثبت‌نام و خرید یک دستگاه خودرو از خودروسازان وجود دارد.

۲- مشتریانی که در ۳۶ ماه اخیر اقدام به خرید خودرو از شرکت های خودروساز کرده‌اند، مجاز به ثبت نام نیستند.

۳- دارا بودن گواهینامه رانندگی برای خریداران الزامی است.

۴- سن خریدار خودرو باید بالاتر از ۱۸سال باشد و کد ملی، شماره تلفن همراه، مشخصات حساب بانکی، همه باید متعلق به شخص ثبت‌نام‌کننده باشد.

۵- افراد نباید پلاک خودرو فعال و نصب شده داشته باشند.

۶- خریدار خودرو، به هیچ عنوان حق فروش وکالتی خودرو را ندارد و خودروی فروخته شده قابل صلح نیست.

۷- چنانچه در راستی‌آزمایی مراحل فروش، تکمیل وجه، تحویل خودرو و حتی در بازه زمانی پس از تحویل خودرو، مشخص شود که خریدار از ضوابط عدول کرده یا در فرآیند ثبت‌نام صداقت نداشته است، خودروی وی توقیف و مطابق با قانون با آن برخورد می‌شود.

۸- هر خودروی صفر کیلومتری که در فرآیند تحویل مشتری قرار می‌گیرد، حداکثر باید ظرف مدت سه‌ماه و پس از تردد ۱۰۰۰کیلومتری، برای استفاده از گارانتی به نمایندگی‌های مجاز خدمات پس از فروش خودروسازان مراجعه کند.

۹- مشتریان باید در ثبت شماره شبا خود در سایت فروش دقت کنند، چراکه مسئولیت ورود شماره شبا به صورت اشتباه و در نهایت برگشت پول به فرد دیگر بر عهده ثبت‌نام‌کننده است؛ ضمن اینکه شماره شبای اعلامی حتما باید به نام خود متقاضی باشد، چون وجه برگشتی در صورت عدم موفقیت در قرعه کشی، تنها به شماره شبای اعلامی منطبق با نام فرد ثبت‌نام کننده واریز خواهد شد.

۱۰- سند خودرو تا یک سال در رهن شرکت خواهد ماند.

آیا برای ثبت ‌نام خودرو باید عجله کنیم؟

پیرو اطلاعیه شماره یک وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ضوابط ثبت‌نام و فروش خودرو‌ها در طرح ویژه ایام عید سعید فطر: متقاضیان محترم جهت دریافت نام کاربری و رمز عبور برای انجام مراحل ثبت‌نام، به مدت ده روز فرصت خواهند داشت تا با مراجعه به سامانه‌های فروش خودروسازان ثبت‌نام خود را انجام دهند. زمان دریافت نام کاربری و رمز عبور از روز یکشنبه (چهارم خرداد) آغاز شده و تا پایان زمان ثبت نام یعنی روز چهارشنبه (۱۴ خرداد ۹۹) ادامه خواهد داشت. همچنین زمان ثبت‌نام خرید خودرو‌های ارایه شده در این طرح نیز از چهارشنبه هفتم خردادماه آغاز شده و تا تاریخ چهارشنبه ۱۴ خردادماه ادامه خواهد داشت. بر این اساس، متقاضیان محترم می‌توانند در فواصل زمانی مختلف طی ده روز متوالی (از ۴ تا ۱۴ خردادماه)، برای انجام مراحل دریافت نام کاربری و رمز عبور، به سامانه‌های فروش طراحی‌شده از سوی خودروسازان مراجعه نمایند. بدیهی است، تقدم و تاخر ثبت‌نام، تاثیری در قرعه‌کشی نهایی نخواهد داشت. توصیه میشود متقاضیان محترم بدون نگرانی و عجله، در یکی از روز‌های آتی تا ده روز آینده، ترجیحا روز‌های میانی، به دریافت نام کاربری و ثبت نام خرید اقدام نمایند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار