عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان:
دکتر علیرضا انصاری مقدم، متخصص اپیدمیولوژی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، در برنامه مردم و مسئولین اظهار داشت: در ابتدای شیوع بیماری در استان، فاصله گذاری فیزیکی و اجتماعی با بیشترین شدت اجرا و کلیه مردم جامعه و همچنین کسبه عزیز همکاری و مشارکت بسیار مطلوبی داشتند.
کد خبر: ۸۶۱۸۹۵
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶ 13 June 2020

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان، وی در خصوص علل افزایش آمار این بیماری در استان تصریح کرد: کمرنگ شدن اجرای پروتکل های بهداشتی، عدم رعایت بهداشت فردی، حضور در تجمعات غیر ضروری، اماکن تفریحی و عمومی، مسافرت ها، شرکت در مراسم های مذهبی و تشییع جنازه و در واقع عادی شدن رفتارها و بی تفاوتی نسبت به اجرای دستور العمل های بهداشتی، علل عمده افزایش این بیماری ویروسی در استان است.

این پزشک متخصص افزود: در ابتدا و پیک اول؛ بیشتر موارد بیماری از نوع بستری و شدید بود اما در حال حاضر موارد شناسایی شده، سرپایی در فرم های خفیف، کم علامت و بی علامت می باشند که نشان می دهد ویروس فعال در سطح جامعه در حال انتقال است و با توجه به قابلیت بالای انتقال و زیرکی ویروس، کوچک ترین غفلت موجب خواهد شد که با تعداد زیادی موارد شدید و خطرناک بیماری روبرو شویم.

وی با اشاره به تعداد آزمایشگاه های استان افزود: 5آزمایشگاه در استان فعال و در حال ارائه خدمات به مراجعین می باشد همچنین در هفته آینده آزمایشگاه شهرستان سراوان نیز راه اندازی خواهد شد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در روزهای نخست بیماری، 50 مورد آزمایش انجام می گرفت اما با اقدامات انجام شده و تلاش همکاران دانشگاه علوم پزشکی در استان این تعداد روزانه به 500نفر رسیده است.

این مسئول یادآور شد: بعضی از افراد در جامعه این بیماری را ننگ اجتماعی می دانند و با بیماران کرونایی ممکن است برخورد های نا مناسبی داشته باشند به همین دلیل برخی از افراد مبتلا، این بیماری را پنهان می‌کنند.

وی افزود: اپیدمی روستاهای نجف آباد شهرستان خاش و زنگیان شهرستان سراوان نشان داد که رعایت بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی مانع از گرفتاری افراد سالم می شود. در این دو منطقه ورود افراد ناقل در مراسم تشییع جنازه و مهمانی و یا مسافرت، باعث شد که تاکنون ۷۷ مورد مثبت در نجف آباد شهرستان خاش و ۵۰ مورد مثبت در روستای زنگیان شهرستان سراوان داشته باشیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان داشت: با این وجود هوشیاری کارکنان بهداشتی در شناسایی به موقع موارد مثبت در این دو منطقه و فعال سازی اقدامات مدیریت بحران به همراه مشارکت آگاهانه مردم منطقه و همکاری مناسب دستگاه های اجرایی مرتبط باعث شد تا همه گیری کرونا در این دو روستا به شکل مناسبی مدیریت شود. اما هرگونه اهمال در این دو منطقه و سایر نقاط شهری و روستایی استان می تواند منجر به فعال شدن کانون های دیگری شود.

وی با بیان اقدامات بسیار مطلوب در ارائه خدمات به مردم، اظهار داشت: راه اندازی مراکز 16ساعته در استان، ردیابی موارد تماس در منزل، محل کار و اطرافیان فرد بیمار توسط نیروهای بهداشتی، نمونه گیری از افراد مشکوک، اطلاع رسانی وسیع و مناسب که بصورت همه جانبه در سطح جامعه از طریق صدا و سیما، رسانه های جمعی و کلیه دستگاه های مرتبط صورت گرفته است.

دکتر انصاری مقدم گفت: با برنامه ریزی مناسب و تلاش های شبانه روزی کادر بهداشتی درمانی، تاکنون هیج کمبودی در خصوص تخت بیمارستانی نداشتیم و آماده ارائه خدمات در شرایط دشوار نیز هستیم، در زمینه تشخیص با افزایش تعداد آزمایشگاه ها و تست های تشخیصی در ماه های اخیر در کل کشور به همت وزارت بهداشت و درمان چندین برابر شده است.

وی ادامه داد: در خصوص فاصله گذاری هوشمند فیزیکی و اجتماعی باید سلامت به عنوان ارزشمندترین سرمایه اجتماعی و مبنای توسعه اجتماعی مدنظر باشد و تمام برنامه ها توسط مردم و مسئولان با محوریت سلامت انجام گیرد. همچنین؛ باید فعالیت های اقتصادی از سر گرفته شود تا چرخ اقتصاد بچرخد و فعالیت های آموزشی نیز شروع شود و جامعه حرکت پویای خود را داشته باشد. اما قبل از بازگشایی مراکز آموزشی، خرید و مساجد و ... یک سری پروتکل های بهداشتی تهیه شده است و تمامی مسئولان ارشد نظام قول دادند در صورت بازگشایی، تمامی پروتکل ها اجرا شود.

« مقام معظم رهبری نیز با تایید بازگشایی مراکز با رعایت پروتکل های بهداشتی، فرمودند: بحث دستورالعمل ها و بازگشایی ها باید تابع نظرات متخصصین باشد.»

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تاکید کرد: از اصناف و کسبه عزیز استدعا دارم پروتکل های بهداشتی متناسب با مشاغل خویش را رعایت نموده تا به مانند فروردین ماه فاصله گذاری فیزیکی و اجتماعی به خوبی اجرا شود. همچنین از مردم عزیز نیز تقاضا دارم در صورت عدم ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

وی گفت: طبق مطالعات انجام شده شانس مرگ و میر در افراد سالمند و بیماران قلبی عروقی، فشار خون، دیابت و بیماران ریوی، بیشتر است. بنابراین توجه ویژه ای به این گروه ها شده و حضور این افراد را در جامعه و مراکز پرتجمع به حداقل رسانده تا از موارد شدید و خطرناک بیماری جلوگیری شود.

این پزشک متخصص اظهار داشت: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون 3هزار و 155مورد مثبت و تعداد 153مورد مثبت فوتی داشته ایم و در حال حاضر تعداد 87بیمار در کل استان بستری و تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار