کد خبر: ۸۷۱۳۹۵
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۷ 05 July 2020

اکثر موارد درد پستان در مردان ناشی از مشکلات مربوط به بافت پستان است. این مسائل عموما قابل درمانند و برخی از آنها خود به خود برطرف می‌ شوند.

ژنیکوماستیا (ژنیکوماستی)، کیست، کشیدگی عضله، نکروز چربی پستان، نوک پستان دونده، فیبروادنوما (فیبروادنوم) و سرطان پرستان از جمله اختلالات شایع است که باعث بروز درد پستان در مردان می شود.

ژنیکوماستی اختلالی است که باعث ایجاد توده و ورم غیر نرمال در پستان مردان در تمامی سنین می‌ شود. تغییر شکل یا اندازه پستان متفاوت بوده و می ‌تواند باعث ایجاد درد شود. ژنیکوماستی ممکن است بر اثر عدم تعادل هورمونی بروز کند که در آن هورمون استروژن افزایش و تستوسترون افزایش می ‌یابد. چاقی و پیری دیگر علل محتمل این اختلال به شمار می‌ روند.

وجود کیست روی پستان یکی از علل محتمل ایجاد درد است. کیست توده ‌ای زیر پوست و حاوی مایع یا هوا است. کیست ‌ها عموما بی‌ ضررند اما گاهی از اوقات باعث ایجاد درد می ‌شوند.

پکتورالیس ماژور و پکتورالیس مینور نیز دو عضله اصلی تشکیل دهنده قفسه سینه هستند. انجام تمرینات قدرتی قفسه سینه یا اعمال فشار اضافی به روی این عضلات می ‌تواند باعث کشیدگی شود.

نکروز چربی پستان نیز در جایی بروز می‌ کند که بافت چربی دچار آسیب می‌ شود. عمل جراحی به روی پستان یا انجام بیوپسی در برخی مواقع باعث آسیب‌دیدگی بافت مزبور می ‌شود .نکروز چربی پستان می‌ تواند باعث ایجاد غده یا برآمدگی شود اما این غده سرطان ‌زا نیست.

برخی از مردان نیز بر اثر دویدن دچار آزردگی یا تحریک پوست می ‌شوند. نوک پستان ممکن است بر اثر سایش به لباس گرم شود. این گرم شدن ممکن است باعث ناسور شدن نوک پستان شود.

فیبروادنوما (فیبروادنوم) نیز توده غیر سرطانی دیگری است که امکان شکل ‌گیری آن روی پستان وجود ؛ فیبروادنوماها شایع ‌ترین نوع تومورهای پستان محسوب می‌ شوند اما در مردان نادرند. علت ایجاد فیبروادنوما روشن نیست اما اغلب آنها باعث افزایش ریسک سرطان پستان نمی‌ شوند.

با وجودی که مورد نادری است امکان بروز سرطان پستان در مردان وجود دارد.سرطان پستان باعث رشد تومور روی پستان یا زیر بغل می‌شود، که این می‌تواند سبب درد و زخم در این ناحیه شود.

بیماری کبد، بیماری قلب یا ریه، سوزش سر دل، داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی، صدمات پشت، گردن یا شانه، ریسک فاکتورهای درد پستان در مردان از جمله علل محتملی است که می توانند باعث ایجاد درد پستان در مردان شوند.

استفاده از استروئیدهای آنابولیک، تمرینات بیش از حد یا بسیار شدید برای عضلات قفسه سینه، دویدن در مسافت‌های طولانی بدون محافظت از نوک پستان و جراحی پستان از دیگر عواملی است که می توانند شانس ایجاد در پستان را افزایش دهند.

بیشتر موارد درد پستان ناشی از سرطان نیست اما در مورد برخی افراد کماکان به تست بیشتری نیاز است. برای مثال، سونوگرافی یا CT اسکن می‌تواند به تشخیص کیست کمک کند.

درمان درد پستان در مردان به علت ایجاد این درد بستگی دارد. درمان در تمامی موارد ضروری نیست. برای مثال یک دوره استراحت معمولاً برای درمان کشیدگی عضله کافی است. بر مبنای "سرطان پستان اکنون" نکروز بافت پستان معمولا خود به خود از بین می ‌رود.

برخی علل درد پستان در مردان نیاز به درمان دارند. بر مبنای اعلام "انجمن آمریکایی سرطان"، بیشتر پزشکان خارج کردن فیبروادنوم( توده غیر سرطانی) را توصیه می ‌کنند. خارج کردن این توده معمولا یک اقدام احتیاطی برای کاهش خطر سرطان پستان است.

درمان سرطان پستان بسیار وابسته به نوع و شدت آن است. در برخی موارد، پزشک برای خارج کردن تومور از عمل جراحی استفاده می ‌کند. پزشکان در عین حال می‌تواند از شیمی درمانی یا اشعه درمانی برای از بین بردن سلول ‌های سرطانزا استفاده کنند. هورمون درمانی یک درمان محتمل دیگر برای سرطان پستان است. این نوع درمان برای ژنیکوماستیا نیز مفید است.

منبع: سیناپرس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار