رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از راه اندازی ۶۴ مرکز خرید دولتی گندم خبر داد.
کد خبر: ۸۷۱۴۴۳
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸ 05 July 2020

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، رسول جلیلی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در جریان بازدید از برداشت مزارع گندم شهرستان ارومیه اظهار کرد: بر اساس برآورد‌های انجام شده بیش از ۶۳۰ هزار تُن گندم از مزارع استان در سال زراعی جاری برداشت می‌شود.

جلیلی افزود: امسال ۳۸۰ هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی به کشت گندم اختصاص یافته که از این مقدر ۲۹۰ هزار هکتار به صورت دیم و ۹۰ هزار هکتار نیز به صورت آبی کشت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد؛ پیش بینی می‌شود در شرایط مطلوب در حدود ۵۱۴ هزار تن محصول گندم مازاد برمصرف گندمکاران از سوی مراکز خرید دولتی خریداری شود.

جلیلی تصریح کرد: کار خرید این محصول استراتژیک از هفتم تیرماه جاری آغاز شده است که ۳۵ مرکز خرید گندم وابسته به تعاونی روستایی به عنوان مباشر خرید و ۲۹ مرکز نیز مربوط به شرکت غله به عنوان متولی خرید در آذربایجان‌غربی فعال هستند. فعالیت این مراکز تا پایان شهریور تداوم خواهد داشت و در صورت نیاز این مدت نیز تمدید می‌شود.

این مسئول بیان کرد: بیش از ۴۰ هزار تن انواع کود‌های کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار گرفته و خط اعتباری ۸۰ میلیارد تومانی جهت تامین ماشین‌های مکانیزه اعم از کمباین به تعداد ۲۳ دستگاه و تراکتور به تعداد ۵۲۰ دستگاه وارد چرخه تولید گندم استان شده است.

جلیلی با اشاره به اینکه ناظرانی برای جلوگیری از افزایش ضایعات بر فعالیت کمباین‌ها گمارده شده است، افزود: ۱۲۸ نفر از کارشناسان این سازمان، شرکت غله و تعاون روستایی به عنوان عاملین تشخیص و ذی حساب از بدو خرید تا پایان خرید در مراکز خرید دولتی از ساعت ۹ صبح لغایت ۹ عصرحتی در روز‌های تعطیل حضور خواهند داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: در مراکز خرید دولتی بنر نحوه خرید تضمینی گندم اطلاع رسانی شده است و با توجه به شرایط پیش امده ناشی از شیوع کرونا در تمامی مراکز پروتکل‌های بهداشتی باید رعایت شود.

جلیلی تصریح کرد: امسال به لحاظ تولید در مقایسه با پارسال در شرایط یکسان قرار داریم و افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی تولید محصول را برآورد می‌کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: امسال با توجه به افزایش قیمت خرید تضمینی گندم در حدود ۲۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم پیش بینی می‌شود که ۵۱۴ هزار تن گندم به مراکز خرید دولتی استان توسط گندمکاران تحویل داده شود.

این مسئول با بیان اینکه خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان بر اساس ثبت در سامانه خواهد بود، گفت: کشاورزان قبل از تحویل گندم باید با مراجعه به مراکز در سامانه اینترنتی ثبت‌نام کنند.

جلیلی از گندمکاران آذربایجان‌غربی خواست برای حذف پای دلالان در زمینه خریدوفروش گندم محصول مازاد بر نیاز خود را به مراکز خرید گندم تحویل دهند و از انبار کردن گندم به امید افزایش قمیت خرید تضمینی خودداری کنند، چون در صورت آلوده شدن گندم به آفت انباری، گندم با افت شدید قیمت به فروش می‌رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ابراز امیدواری کرد مطالبه گندمکاران پس از تحویل محصول به مراکز خرید گندم در بازه زمانی ۱۰ تا ۱۵ روز پرداخت شود و کشاورزان مشکلی در این خصوص نداشته باشند.

جلیلی با بیان اینکه گندم آذربایجان‌غربی از کیفیت مطلوبی برخوردار است، ادامه داد: استقبال کشاورزان مناطق جنوبی و مرکزی آذربایجان‌غربی از کشت گندم بیشتر است و شهرستان‌های بوکان، پیرانشهر، مهاباد، میاندوآب، ارومیه و نقده به ترتیب بیشترین سهم را در تولید گندم استان به خود اختصاص داده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار