کد خبر: ۸۹۱۱۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۳ 29 August 2020

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: یک شرکت آلمانی با پتروشیمی مکران قرارداد بسته و درحال سرمایه‌گذاری برای تامین تجهیزات در این پروژه است.

به گزارش فرینا، عبدالرحیم کردی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در چابهار اظهار داشت: پتروشیمی محرک پیشرویی است که در سواحل مکران و چابهار هدف‌گذاری شده و درحال ساخت است.

کردی افزود: 30 میلیون تن تولید مواد پتروشیمی بالادستی و پایین دستی در سواحل مکران پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده و شهرک پتروشیمی مکران از اواخر سال 91 درحال ساخت است.

وی گفت: در این شهرک که تاکنون بیش‌از 400 میلیارد تومان برای تامین زیرساخت هزینه شده، قرار است 18 واحد پتروشیمی ساخته شود؛ یکی از این واحدها مراحل پایانی ساخت را می‌گذارند و پیش‌بینی می‌شود سال آینده با ظرفیت 8 میلیون تن متانول وارد مدار تولید شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: قرار بوده این مجموعه شهریور 99 وارد مدار تولید شود اما مشکلات ارزی و هم‌چنین مشکلاتی که در خط لوله انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار به وجود آمد موجب شد پروژه عقب بیفتد؛ درحال حاضر مشکلات تا حدودی ارزی برطرف و پروژه خط گاز به‌عنوان خوراک اصلی پتروشیمی تا بهار 1400 به چابهار می‌رسد.

کردی خاطرنشان کرد: هم‌چنین قرارداد با یک شرکت آلمانی برای سرمایه‌گذاری در این پروژه انجام شده است و این شرکت آلمانی قرار است در بحث تجهیزات در این مجموعه سرمایه‌گذاری و در خروجی هم محصول پتروشیمی دریافت کند؛ میزان کل سرمایه‌گذاری این شرکت در این پروژه حدود 450 میلیون یورو است.

گفتنی است؛ شهرک پتروشیمی مکران در چابهار با سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) از اواخر 91 شروع شده است؛ ساتا با تاسیس شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران و جذب سرمایه‌گذار اقدام به توسعه و استقرار صنایع پتروشیمی کرد؛ براساس برآورد ساتا 18 واحد پتروشیمی بالادستی در سه فاز و با ظرفیت تولید 20 میلیون تن مواد پتروشیمی شامل متانول، اوره، آمونیاک، الفین‌ها و محصولات آروماتیک در طول 10 سال در چابهار مستقر می‌شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار