مولوی عبدالحمید در مراسم نماز جمعه اهل سنت زاهدان:
مولوی عبدالحمید، در مراسم نماز جمعه زاهدان، از قدرنشناسی نعمت‌های معنوی الهی و دوری از احکام شرعی به‌ عنوان اسباب ناکامی ملت‌ها یاد کردند و به «اتباع از سیرت پیامبر اکرم» و «امر به‌معروف و نهی‌ازمنکر» توصیه و تاکید کردند.
کد خبر: ۸۹۵۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳ 05 September 2020

به گزارش تالناک سیستان و بلوچستان مولوی عبدالحمید اظهار داشت: یک مشکل بزرگی که در جهان اسلام و در میان ما وجود دارد این است که بسیاری از انسان‌ها قدر نعمت‌های الهی را نمی‌دانند. خداوند متعال می‌فرماید: «وَمَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ إِذْ قَالُوا مَا أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَىٰ بَشَرٍ مِنْ شَيْءٍ» [أنعام: 91] آنهایی که گفتند: خدا بر هیچ‌کس از بشر کتابی نفرستاده، خدا را آن‌گونه که حق شناختن اوست، نشناختند.

وی در ادامه افزود: چرا ما الله تعالی و نعمت‌هایی را که به ما عطا کرده نمی‌بینیم؟ چرا قدر دین و قرآن و نعمت‌های بزرگ الهی را که در زندگی تحول می‌آورند نمی‌دانیم؟ چرا ارزش کلام خدا را که مستقیما با انسان‌ها صحبت می‌کند، نمی‌دانیم؟ چرا قدر رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم را نمی‌دانیم؟ چه شخصیت و راهنما و مقتدایی از حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌‌و‌سلّم بزرگتر است! آن‌حضرت پاک زندگی کردند و پاک رفتند. چرا مسلمانان قدر پیامبر و قرآن و دین را که بالاترین نعمت‌های پروردگار هستند، نمی‌دانند؟ چرا انسان‌ها و خصوصا مسلمانان از اینها اتباع نمی‌کنند و به‌سوی گناهان که هلاک‌کننده و ناکام‌کننده هستند، می‌روند.

خطیب جمعه زاهدان ادامه داد: یهود و نصارا وقتی قدر تورات و انجیل و قدر حضرت موسی و عیسی علیهما‌السلام را ندانستند با هلاکت و تباهی روبرو شدند. خداوند متعال می‌فرماید: «وَلَمَّا جَاءَهُمْ كِتَابٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَهُمْ وَكَانُوا مِنْ قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُوا فَلَمَّا جَاءَهُمْ مَا عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الْكَافِرِينَ» [بقره: 89]، خداوند در سوره بقره می‌فرماید: «وَلَمَّا جَاءَهُمْ رَسُولٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَهُمْ نَبَذَ فَرِيقٌ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ كِتَابَ اللَّهِ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ كَأَنَّهُمْ لَا يَعْلَمُونَ» [بقره: 102]. نزول قرآن مجید علی‌رغم اینکه در مورد آن در تورات و انجیل پیشگویی شده بود، چنان بر اهل‌ کتاب سنگین تمام شد و آنها را خشمگین کرد که نه‌تنها از قرآن اتباع نکردند، بلکه عمل بر تورات و انجیل را نیز رها کردند و به سوی هواهای نفسانی، جادو و گناه رفتند.

وی در ادامه خطبه‌ها گفت: کسانی که دنبال گناه و قتل و غارت و انواع جنایات و مظالم و فسادها می‌روند، در واقع کتاب خدا را پشت سر می‌اندازند. عدم اتباع از کتاب خدا و رفتن به‌سوی مهلکات همان پشت سرانداختن کتاب‌های آسمانی است که امروز متأسفانه جامعه اسلامی هم به آن مبتلا شده است.

مدیر دارالعلوم زاهدان خاطرنشان کرد: ما مدعی دوستی با صحابه و اهل‌بیت هستیم، نام ابوبکر، عمر، عثمان، علی، حسین و اهل‌بیت را می‌بریم، اما از تقوا و نماز و عبادت‌شان خبر نداریم و از سیرت‌شان در زندگی ما بویی نیست. امروز تعالیم قرآن و سیرت رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم در زندگی مسلمانان بسیار کمرنگ شده است. دلیل ناکامی و شکست مسلمانان و نزول آفات و بلایا نیز همین است که مسلمانان از اسلام فاصله گرفته‌اند و به نام اسلام اکتفا کرده‌اند.

مولوی عبدالحمید اظهار داشت: ما باید جایگاه خود و این امت را بشناسیم، دستورات الله را حفظ کنیم، به فریضه‌ی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر و دعوت الی‌الله عمل کنیم، قرآن تلاوت کنیم، باید با چنگ و دندان به شریعت و سنت‌های رسول‌الله بچسبیم، سیرت پیامبر و صحابه را محکم بگیریم و ذکر و نماز و فکر و عبادت آنان را در زندگی خود بیاوریم.

این مولوی اهل سنت ادامه داد: آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم شب‌های طولانی نشسته و نماز خوانده، و برای نجات امت فکر کرده است. آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم در غار حرا و غار ثور در میان حشرات خوابیدند که خطر گزیدن مار و عقرب بود، در طول زندگی زحمت‌ها و رنج‌هایی فراوانی را برای نجات امت تحمل کردند. چرا امت قدر حضرت رسول را نمی‌داند؟ چرا مسلمانان آنحضرت را فراموش کرده‌اند؟ چرا قرآن را از یاد برده‌ایم؟ دنیا بی‌ارزش و ناپایدار است، هر روز جمعی به آخرت می‌پیوندند، چرا قبرستان و آخرت را نمی‌بینیم؟

وی بر لزوم دعوت إلی‌الله تاکید کرد و گفت: همۀ ما باید دعوت بدهیم، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کنیم. الله تعالی با همت و تلاش شما منکرات، حق‌کشی و جرم و جنایاتی را که در جامعه وجود دارد از بین خواهد برد.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در فراز دیگری از خطبه‌ها به مشکلات مردم درخصوص اجارۀ منزل اشاره کرد و گفت: متاسفانه کرایۀ منزل بسیار افزایش یافته است. توجیه کسانی که کرایه را افزایش می‌دهند این است که پول از ارزش افتاده است.

وی خاطرنشان کرد: درست است که پول بی‌ارزش شده، اما باید این را هم درنظر بگیریم که کسب‌‌و‌کار و مشغله هم ضربه خورده است. لذا صاحب‌خانه‌ها هم بایستی سختی اجاره‌نشینی و معضلات و مشکلات کرایه‌نشینان و توانایی آنان را درنظر بگیرند.

مولوی عبدالحمید که در بین اهل سنت ایران لقب شیخ‌الاسلام دارد پایان با اشاره به کمرنگ‌شدن کرونا در جامعه، با بیان اینکه باید با کرونا بسازیم بر لزوم فعالیت مساجد، مدارس، کارخانه‌ها و بازارها همراه با رعایت مسائل بهداشتی و احتیاط لازم تاکید کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار