کد خبر: ۸۹۷۶۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶ 10 September 2020

یک ساعت مچی تولید ژاپن که سال‌ها از تولید اولیه آن می‌گذرد به «کلاشنیکوف ساعت‌های مچی» در میان جنگجویان القاعده معروف شده و محبوبیتی فراگیر در میان این گروه‌های شبه‌نظامی برای خود دست و پا کرده است.
به گزارش ایسنا، این ساعت مچی مدل F-۹۱W از معدود لوازم جانبی‌ است که اسامه بن لادن رهبر پیشین القاعده با آن در عکس‌های خود دیده می‌شود.
ساعت مچی محبوب تروریست‌ها را بشناسید

بنابه گزارش وبسایت وایس، این ساعت امروزه در میان شبه‌نظامیان سراسر جهان از ارتش آزادی‌بخش ملی زاپاتیستا در مکزیک تا جنگجویان داعش در عراق دیده می‌شود. اما دلیل این محبوبیت چیست؟

سازمان‌های تروریستی وابسته به القاعده این ساعت مچی را در پادگان‌های خود در افغانستان و پاکستان در میان شبه‌نظامیان توزیع می‌کنند. به نظر می‌رسد فرماندهان این گروه تروریستی با استفاده از این ساعت‌ها می‌خواهند احساس مشترک و همدلی میان شبه‌نظامیان و الگویشان اسامه بن لادن به وجود آورند.

از دیگر عوامل محبوبیت این ساعت مچی در نزد گروه‌های افراطی را می‌توان به استقامت بالای این مدل اشاره کرد.

ر تفتیش خانه احمد رسام، بمبگذار القاعده که قصد داشت فرودگاه لس‌آنجلس را در سال ۱۹۹۹ منفجر کند چهار بمب دست‌ساز و موتور ساعت مدل F-۹۱W یافت شد. رمزی یوسف بمبگذار دیگر القاعده که از او با نام «نابغه بمب‌ساز» یاد می‌شد از چاشنی فعال‌ساز موتور این ساعت در بمب‌های خود استفاده می‌کرد.

طارق الحرزی، یک طراح بمب دیگر القاعده، همین روش ساخت را به دیگر اعضا آموزش داد و مدتی بعدتر گروه داعش از آن به صورت گسترده برای طراحی حملات انتحاری خود استفاده کرد.

مقامات پاکستانی نیز طبق یک سند در بازرسی از دو کارگاه تروریست‌ها ۶۰۰ تا ۷۰۰ قلم از این ساعت را یافته‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار