از قرار معلوم، ساعت ۸ شب شنبه هفته آتی به وقت واشنگتن ـ که مصادف با حدود ساعت ۳ بامداد یکشنبه در تهران می‌شود ـ قرار است به زعم آمریکایی‌ها، طیفی از تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران احیا شود. آن‌ها مدعی هستند که با فعال ساختن مکانیسم ماشه، همه تحریم‌های سازمان ملل و ... بار دیگر علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال خواهد شد!
کد خبر: ۹۰۱۰۴۱
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲ 19 September 2020

حسن روحانی، رئیس جمهور، روز چهارشنبه هفته گذشته در جلسه هیات دولت، نوید یک پیروزی در روز‌های شنبه و یکشنبه هفته جاری را به مردم داد و پیش بینی کرد که آمریکایی‌ها در یک کارزار دیپلماتیک بین المللی در مقابل جمهوری اسلامی شکست خواهند خورد؛ اما ماجرا چیست؟

به گزارش «تابناک»؛ آمریکایی‌ها تلاش زیادی برای جلوگیری از پایان تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ـ که مطابق برجام مهرماه سال جاری پایان خواهد یافت ـ کردند؛ اما نتوانستند در این بخش موفقیتی به دست آورند. در پی شکست طرح قطعنامه آمریکا در شورای امنیت درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، آمریکا مساله مکانیسم ماشه را پیش کشید.

«مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا پس از این ناکامی آمریکایی‌ها برای جلوگیری از پایان تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی، اواخر مردادماه بود که درخواست این شرکت را برای فعال سازی مکانیسم ماشه علیه جمهوری اسلامی به رئیس دوره‌ای شورای امنیت ارائه کرد.

این مکانیسم برای حل اختلاف میان کشور‌های مشارکت‌کننده در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در نظر گرفته شده و فعال شدن آن می‌تواند به بازگشت خودکار تمام قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت علیه ایران منجر شود.

خبرگزاری آلمان روز جمعه ۳۱ مرداد (۲۱ اوت) با اشاره به این اقدام خصمانه آمریکایی‌ها علیه ایران، پیش بینی کرد که اختلاف بر سر چگونگی برخورد با جمهوری اسلامی، شکاف عظیمی میان ایالات متحده و هم‌پیمانان اروپایی آن ایجاد کرده و چشم‌انداز رفع این اختلاف روشن نخواهد بود.

بعد از این بود که یک عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکید کرد، سیزده عضو شورا با فشار‌های آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های ایران مخالفت کردند.

با گذشت ۲۴ ساعت از ارائه درخواست رسمی آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بازگرداندن تحریم‌هایی که به موجب برجام و قعطنامه ۲۲۳۱ لغو شده بود، ۱۳ عضو اعم از چهار عضو دائم و ۹ عضو غیر دائم به صراحت اعلام کردند، خواسته آمریکا هیچ مبنای قانونی ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی طی سخنانی در جلسه چهارشنبه هیات دولت با بیان اینکه روز‌های بسیار سختی در سال ۵۹ ملت ما پیش روی خود دید، اظهار کرد: مردم ما توانستند در برابر مدرن‌ترین سلاح‌های دشمن به پیروزی برسند و این در حالی بود که ما برای خرید سلاح بسیار در تنگنا بودیم و کسی به ما سلاحی نمی‌داد.

وی افزود: امروز هم باید به همان مسیر صبر و مقاومت تمسک بجوییم، همان طور که در سه سال گذشته چنین کردیم. آمریکایی‌ها به دنبال این بودند که ما را به فروپاشی اقتصادی بکشانند و تصور می‌کردند تا خرداد و تیر ما را به فروپاشی اقتصادی و در مرداد ماه ما را به فروپاشی اجتماعی بکشانند و تا بهمن ماه به فروپاشی امنیتی برسانند. چنین فکر کودکانه‌ای در ذهن کاخ سفید بود.

رییس جمهور با یادآوری تلاش‌های شکست‌خورده آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، اظهار کرد: آمریکا که بسیار روشن آمده و از برجام خارج شده، هرچه فحش عالم بوده نثار برجام کرده، بقیه کشور‌ها را به خروج از آن تشویق نموده و به دنبال تهدید کشور‌هایی رفته که با ایران ارتباط اقتصادی داشتند و حال می‌خواهد از مکانیسم درون برجام استفاده کند و دیدیم که یک قدم هم نتوانست بردارد.

آمریکا که بسیار روشن آمده و از برجام خارج شده، هرچه فحش عالم بوده نثار برجام کرده، بقیه کشور‌ها را به خروج از آن تشویق کرده؛ حال می‌خواهد از مکانیسم درون برجام استفاده کند و دیدیم که یک قدم هم نتوانست بردارد.

روحانی تصریح کرد: در دنیا دو سه تا کشور به آمریکا چسبیده‌اند؛ یکی رژیم نامشروع صهیونیستی است و جز آن یکی دو کشور کوچک. جز این کسی آمریکا را همراهی نکرده و از الان پیروزی ملت ایران در روز‌های شنبه و یکشنبه هفته بعد را تبریک می‌گویم.

آنچه حسن روحانی گفته، پیش بینی در مورد رقم خوردن یک شکست دیگر برای آمریکایی‌ها در مصاف دیپلماتیک با آمریکای ترامپ است؛ چیزی که طی ماه‌های اخیر چند بار اتفاق افتاده و حالا هم حتی رئیس جمهور چند روز زودتر آن را پیش بینی و اعلام کرده است.

از قرار معلوم، ساعت ۸ شب شنبه هفته آتی به وقت واشنگتن ـ که مصادف با حدود ساعت ۳ بامداد یکشنبه در تهران می‌شود ـ قرار است به زعم آمریکایی‌ها، طیفی از تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران احیا شود. آن‌ها مدعی هستند که با فعال ساختن مکانیسم ماشه، همه تحریم‌های سازمان ملل و ... بار دیگر علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال خواهد شد!

مکانیسم ماشه ساز و کاری است که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت پیش‌بینی شده است. این قطعنامه سال ۲۰۱۵ و پس از امضای توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی تصویب شد و برجام ضمیمه آن است.

بر پایه این ساز و کار کشور‌های مشارکت‌کننده در برجام می‌توانند در صورت عدم پایبندی ایران به تعهداتش، بازگشت خودکار قطعنامه‌های تحریمی بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی را درخواست کنند.

آمریکا اردیبهشت ۲۰۱۸ با خروج از توافق هسته‌ای به مشارکت خود در برجام خاتمه داد. به همین دلیل پنج کشور باقی مانده در توافق، از جمله سه کشور اروپایی فرانسه، بریتانیا و آلمان معتقدند ایالات متحده، امکان فعال کردن مکانیسم ماشه را ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار