متخصصان سوئدی می‌گویند پادتن‌های خاصی در گونه‌های شتر (گروهی از حیوانات شامل شتر، لاما و آلپاکا) کشف کرده‌اند که می‌تواند مانع ورود ویروس عامل کووید-۱۹ به درون سلول‌های انسانی شود.
کد خبر: ۹۰۱۳۰۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۲ 24 September 2020

گروهی از متخصصان سوئدی و مسئول این مطالعه معتقدند که این پادتنِ خنثی کننده یا «نانوبادی»، قابلیت آن را دارد که به عنوان یک درمان ضد ویروسی توسعه داده شده و برای مبارزه با این بیماری همه‌گیر که تاکنون باعث مرگ بیش از ۸۰۰ هزار نفر در سراسر جهان شده، مورد استفاده قرار گیرد.

آزمایشات روی این نانوبادی‌های موثر(قطعاتی از پادتن که به طور طبیعی در شترها تولید می‌شود و می‌تواند با بدن انسان سازگار شود) از ماه فوریه آغاز شد و در آن زمان  محققان مؤسسه کارولینسکا در استکهلم به یک آلپاکای ۱۲ساله به نام «تایسون»، پروتئین اسپایک (سنبله) ویروس کرونا را تزریق کردند.

بعد از۶۰ روز، نمونه‌های خون آلپاکا نشان داد که یک واکنش ایمنی قدرتمند در برابر پروتئین اسپایک صورت گرفته است.

در ماه ژوئن این گروه گزارش داد که آنها این نانوبادی‌ها را (که همانند پادتن‌های انسانی به همان قسمت ویروس متصل می‌شود) از خون تایسون جدا کرده‌اند و توانسته‌اند در آزمایشات بعدی مانع از بروز عفونت شوند.

متخصصان اکنون این مطالعه را به اتمام رسانده و یافته‌هایی را گزارش داده‌اند که امیدوارند منجر به تحقیقات پیش-بالینی حیوانات شود و در مبارزه نهایی با ویروس کرونا و ایجاد مصونیت در انسان مورد استفاده قرار گیرد.

این گروه می‌گوید که این نانوبادی‌ها در مقایسه با پادتن‌های معمول که گزینه درمان‌های خاص است، مزایای متعددی دارند. برای مثال اندازه آنها کمتر از یک دهم پادتن‌های معمولی است و در مقایسه معمولا با هزینه کمتری تولید می‌شوند.

متخصصان سوئدی تنها گروهی نیستند که این قابلیت نانوبادی‌ها در آلپاکاها را مورد بررسی قرار می‌دهند. متخصصان دانشکده پزشکی دانشگاه کنتاکی هم در حال بررسی نانوبادی‌های تولید شده توسط سه آلپاکا به نام‌های «پسر بزرگ»، «چشم آبی» و «امپراطور» هستند.

به گزارش ایندیپندنت، جزئیات این آزمایشات در مجله «نیچر کامیونیکیشن» (Nature Communications) به چاپ رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار