کد خبر: ۹۰۵۸۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶ 03 October 2020

سیستان و بلوچستان به عنوان دورترین و پهناورترین استان کشور که به سبب نداشتن گاز طبیعی از توسعه و پیشرفت بازمانده بود اینک با گام‌های بلند دولتِ «زیرساخت ساز و مقاومت» رنگ و بوی توسعه و پیشرفت و رفع دغدغه تامین سوخت را استشمام می‌کند.

استان مرزی سیستان و بلوچستان دومین استان پهناور کشور با وسعتی حدود ۱۸۷ هزار و ۵۰۲ کیلومتر مربع، ۱۱.۵ درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده و با وجود دارا بودن ظرفیت‌های فراوان صنعتی و اقتصادی از نعمت گاز شهری بی‌بهره بوده و مردم این استان سال‌های زیادی را به سبب حمل سیلندرهای بزرگ و کوچک گاز مایع و کمبود آن در رنج و زحمت به سر می برند و واحدهای تولیدی، نیروگاه های برق، صنایع و واحدهای صنعتی و اقتصادی به ناچار هزینه های زیادی را صرف تامین سوخت می کنند تا اینکه دولت یازدهم با عزم جدی بزرگترین طرح توسعه گازرسانی کشور را در این استان به اجرا درآورد.

تسریع در پیشرفت گازرسانی به این استان آنقدر اهمیت داشت که دولت دوازدهم اواخر سال ۹۷ پنج شرکت گاز استان‌های دیگر را به‌عنوان معین گازرسانی به سیستان و بلوچستان تعیین کرد.

 شبکه انتقال گاز در آخرین ایستگاه وارد استان سیستان و بلوچستان شد، استانی که به دلیل گرما و رطوبت در اولویت آخر گازرسانی قرار گرفته است و برای مصارف خانگی سالیانه به ازای هر خانوار یکهزار لیتر نفت سفید به علاوه سیلندرهای گاز مایع در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

گازرسانی به شرق کشور و سیستان و بلوچستان با اجرای طرح عظیم انتقال گاز از عسلویه به این استان به طول ۹۰۷ کیلومتر با لوله هایی به قطر ۵۶ اینچ در شهریور ۸۹ به بهره برداری رسید. در فروردین سال ۹۳ طرح گازرسانی به ۳۰۰ هزار خانوار شهری و روستایی شهرستان های زاهدان، چابهار، زابل و کنارک و گازرسانی به صنایع موجود این استان با اعتبار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار  از محل بند ق تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۳ تصویب شد.

خط انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان به طول ۲۶۲ کیلومتر با قطر ۳۶ اینچ و اعتبار هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از شهریور ۹۲ آغاز شد که حجم عمده این طرح (۷۰ درصد کار) در سال ۹۵ در مدت ۱۰ ماه انجام شد.

گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان با هدف محرومیت‌زدایی به‌عنوان آخرین استان بدون گاز کشور در سال‌های اخیر با جدیت بیشتری دنبال می‌شود.

گازرسانی به شهرستان‌های چابهار و کنارک در سواحل مکران نیز به عنوان آخرین مقصد انتقال گاز در جنوب سیستان و بلوچستان با همت بخش خصوصی و کمک و عنایت ویژه دولت تدبیر و امید در حال اجراست که پس از تکمیل گام مهمی در توسعه صنایع و جهش تولید و اشتغال خواهد بود.

ساخت مجتمع پتروشیمی، کارخانه‌های فولاد و واحدهای جنبی آنها، نیروگاه‌های برق و سایر صنایع مستقر در جنوب استان بویژه منطقه آزاد چابهار نیازمند گاز است که با تکمیل طرح انتقال گاز به این منطقه تمامی این واحدها جان تازه ای گرفته و بر سرمایه گذاری بخش خصوصی برای ایجاد واحدهای تولیدی جدید افزوده می شود.

با انجام این طرح مهم گازرسانی علاوه بر بهره‌مندی مردم از نعمت گاز، ساخت طرح‌های بزرگی مانند فولاد و سایر صنایع سرعت گرفته و جهش بزرگی در تولید ایجاد خواهد شد.

رسیدن گاز به سیستان و بلوچستان آینده ای درخشانی را رقم خواهد زد و هیچ تردیدی نیست که تا پایان دولت دوازدهم سیستان و بلوچستان از پیشروان صنعت در سطح کشور خواهد بود.

در دولت تدبیر و امید نسیم نوید بخش عمران و آبادانی، اشتغال و همچنین رفع دغدغه تامین سوخت مردمان شریف سیستان و بلوچستان با رنگ و بوی تازه ای وزیدن گرفت و طی هفت سال، هر ساله شاهد دستاوردهایی مهم در حوزه گازرسانی بوده است.

پروژه انتقال گاز به سیستان و بلوچستان مهمترین و اثربخش ترین پروژه‌ توسعه‌ای کشور

استاندار سیستان و بلوچستان پیش از این در نشست با پیمانکاران و مشاوران طرح انتقال گاز به شهرهای سیستان و بلوچستان که با حضور فرمانداران و برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی دست‌اندرکار این طرح برگزار شد، اظهار داشت: پروژه انتقال گاز به شهرهای این استان مهمترین و اثربخش‌ترین پروژه‌ توسعه‌ای کشور است که باید هر چه سریعتر مشکلات پیش روی این طرح بزرگ برطرف شود.

احمدعلی موهبتی گفت: این طرح یکی از اساسی‌ترین طرح‌های زیرساختی استان است که بسیاری از کارخانه‌ها و ‌پروژه‌های منطقه به آن نیازمند هستند بنابراین توقف در عملیات اجرایی این پروژه، روند توسعه سیستان و بلوچستان را به تعویق می‌اندازد و به اقتصاد کشور آسیب می‌زند.

وی با بیان اینکه این پروژه‌ جزء پروژه‌های توسعه‌ای کشور است، افزود: این پروژه باید در مسیر خود با ارائه خدماتی از قبیل تسطیح معابر یا حفر و یا خاک‌برداری سطحی برای روستاهای در مسیر خود ایجاد آبادانی کند.

وی پرداخت به موقع حقوق و دستمزد کارگران، تامین به موقع سوخت ماشین‌آلات، تسریع در فرآیندهای اداری، رفع معارضات و بازدید مستمر فرمانداران از میزان پیشرفت این طرح را مورد تاکید قرار داد.

تلاش بی وقفه شرکت گاز برای گازرسانی

مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این استان در سال ۹۲ شاهد رویدادهای مهمی مانند اخذ مجوز خط انتقال ایرانشهر - زاهدان و اخذ مجوز برای انشعاب خاش، همکاری با مجری خط هفتم سراسری گاز ایران و مشاور طراحی پایه در پروژه خط انتقال زابل بوده است.

رضا پنجابی گفت: در سال ۹۳ نیز خدماتی مانند تصویب طرح گازرسانی به سیستان و بلوچستان صورت گرفت و شروع کار اجرایی خط انتقال ایرانشهر - زاهدان، در سرویس قرار گرفتن نیروگاه گازی بمپور با مصرف گازی در حدود ۲ میلیون مترمکعب در روز، در سرویس قرار گرفتن CNG ایرانشهر با مصرف روزانه ۲۵۰۰ مترمکعب و راه اندازی سیستم مشترکین در ستاد و ناحیه گاز ایرانشهر از دیگر اقدامات مهم شرکت گاز استان در دولت تدبیر و امید بوده است.

وی افزود: در سال ۹۴ نیز ایستگاه اندازه گیری و تامین گاز نیروگاه بخار ایرانشهر با ظرفیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب در روز نصب و پیگیری خط انتقال گاز انجام شد.

مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان بیان کرد: مهمترین دستاورد سال ۹۵ افتتاحیه گازرسانی در شهر زاهدان با حضور رییس جمهوری بود که این رویداد مهم بخشی از مردم زاهدان را از نعمت گاز طبیعی بهره مند و امید و شادی را برای آنان به ارمغان آورد و این اقدام همچنان تداوم دارد.

وی گازرسانی به فاز یک نیروگاه گازی زاهدان در سال ۹۶ و گازرسانی به فاز ۲ این نیروگاه و گازرسانی به شهرک صنعتی زاهدان در سال ۹۷ را مهمترین خدمت دولت تدبیر و امید در ۲ سال اخیر عنوان کرد.

پنجابی ادامه داد: در سال ۹۸ نیز طرح جامع گازرسانی به روستاها و صنایع در سطح سیستان و بلوچستان، تهیه نقشه اجرای طرح ضربتی گازرسانی به استان با همکاری شرکت‌های گاز شهرستان های مختلف و تعریف بیش از ۲۶ پروژه گازرسانی در سطح شهرها، محورهای روستایی و صنایع، گازرسانی به ۲ شهر و چهار روستا و گازرسانی به نیروگاهCHP  ایرانشهر، گازرسانی به شهرک صنعتی زاهدان، گازرسانی به CNG زاهدان و مجتمع ۲۵۶ ارتش، اجرای بیش از یکهزارو ۷۴ کیلومتر شبکه گازرسانی در سطح استان، نصب ۱۰ هزار علمک و بهره مندی بیش از  ۱۶ هزارو ۵۰۰ خانوار بوده است.

وی گفت: حجم شبکه گذاری تا تیرماه سال ۹۲ در بخش شهری ۶۵۲ کیلومتر و در بخش روستایی ۱۳۰ کیلومتر و در مجموع ۷۸۲ کیلومتر بود که با حضور دولت تدبیر و امید این حجم به ۲ هزارو ۴۱۱ کیلومتر شهری، ۲۰۹ کیلومتر روستایی و در مجموع ۲ هزارو ۶۲۰ کیلومتر تا تیرماه ۹۹ بوده است.

مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان افزود: در این بازه زمانی حجم فروش سالانه گاز تا تیرماه ۹۲، حدود ۶ میلیون مترمکعب بود که در سال ۹۹ این حجم به یکهزارو ۴۵۰ میلیون متر مکعب رسید.

وی اظهار داشت: در سال ۹۲ تعداد علمک نصب شده ۶ هزارو ۶۰۶ علمک بوده که این تعداد به ۴۰ هزارو ۳۷۱ علمک در سال ۹۹ افزایش یافته است.

پنجابی ادامه داد: اشتراک پذیری تا تیرماه سال ۹۲ حدود پنج هزارو ۱۹۵ خانوار بوده که در تیر ۹۹ به ۵۳ هزارو ۲۶۳ خانوار و افزایش مشترکین از پنج هزارو ۳۶۴ مشترک به ۵۴ هزارو ۲۴  مشترک افزایش یافته است.

وی تعداد شهرها و روستاهای گازدار تا تیرماه ۹۲ را یک شهر و روستا اعلام کرد که با اقدامات صورت گرفته دولت تدبیر و امید این آمار به پنج شهر و هفت روستا افزایش یافته که بر اساس همین محدوده زمانی، تعداد شهرها و روستاهای در دست اجرا از پنج شهر به ۹ شهر و از ۲۰روستا به ۵۳ روستا افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان گفت: گازرسانی به پهناورترین استان کشور با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و همکاری سایر دستگاه‌ها در افق ۱۴۰۲ به پایان می‌رسد.

وی افزود: خط انتقال گاز از ایرانشهر به خاش و میرجاوه و همچنین به چابهار در سه فاز در حال انجام است.

پنجابی با بیان اینکه یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر شبکه در زاهدان کار شده و ۱۰۰ کیلومتر دیگر آن در دست اجراست، بیان کرد: طرح ضربتی گاز که از سال ۹۷ در استان استارت خورده، تاکنون بیش ‌از ۹۰ درصد زاهدان شبکه گذاری انجام شده است.

وی گفت: همگرایی خوبی در سیستان و بلوچستان ایجاد شده و برای سرعت بخشیدن به طرح گاز رسانی از استان‌های معین مانند خراسان رضوی، سمنان، همدان، فارس و گیلان به کمک این استان آمدند و تقریبا پروژه‌ها با تمامی شرایط سخت اقتصادی و ویروس کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان افزود: هم‌اینک شبکه گذاری گاز در زابل ۹۰ کیلومتر انجام شده و در بمپور ۱۳۰ کیلومتر و محمدان ۲۳۰ مشترک داریم و پیمان سپاری به خاش و شهرک صنعتی میرجاوه نیز صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: اقدامات اجرایی برای گازرسانی به دلگان و بزمان نیز شروع شده که امیدواریم هرچه سریعتر به شبکه سراسری متصل شوند.

پنجابی خاطرنشان کرد: ۲۸۰ مصرف کننده تجاری و ۳۰ واحد مذهبی داریم که یکی از اهداف استراتژیک این شرکت، گازرسانی به مصرف کنندگان عمده است و حدود ۱۰ واحد مصرف کننده گاز طبیعی در شهرک صنعتی زاهدان میرجاوه گازدار شدند که این امر همچنان ادامه دارد.

وی گفت: در هفته دولت نیز گاز به ورودی مجتمع بافت بلوچ و شهرک صنعتی ایرانشهر رسید و در این راستا ۳۰ واحد صنعتی پوشش داده می‌شوند.

گازرسانی به دورترین و پهناورترین استان کشور گام بسیار مهمی است که نه تنها سیستان و بلوچستان بلکه امکان انتقال گاز به کشورهای همسایه (افغانستان و پاکستان) نیز فراهم شده و عامل بسیار مهمی در ایجاد واحدهای تولیدی و صنعتی بزرگ و کوچک و در نتیجه توسعه و پیشرفت این استان خواهد بود.

مردم سیستان و بلوچستان که سالیان طولانی از درد و رنج حمل سیلندرهای گاز گلایه داشتند با اجرای کامل طرح گاز رسانی آرامش و آسایش را تجربه خواهند کرد و یکی از مهمترین دغدغه های آنان برای تامین سوخت (نفت سفید و گار مایع و گازوییل) بر طرف خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار