به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، پاندمی "کووید-۱۹" سبب شده بسیاری از دانش‌آموزان سال آخری تایلند که قصد تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور، به خصوص انگلیس را داشتند، از فکر رفتن به خارج از کشور منصرف شده و تصمیم بگیرند در دانشگاه‌های کشور خود تحصیل کنند.

یکی از معلمان یک مدرسه بین‌المللی در تایلند در این رابطه گفت: من به عنوان مدیر یک مدرسه بین‌المللی، فکر می‌کنم که امسال برای مهاجرت دانش‌آموزان برای تحصیل دانشگاهی در خارج از کشور، نتیجه متفاوتی رقم خواهد خورد.

وی ادامه داد: پیش از این، بسیاری از دانش‌آموزان تصمیم‌ می‌گرفتند برای آغاز تحصیل در دانشگاه به کشورهایی همچون انگلیس، کانادا و آمریکا مهاجرت کنند. ولی امسال شرایط متفاوت خواهد بود.

یکی از دانش‌آموزان مدارس بین‌المللی تایلند نیز گفت: پدر من اجازه نمی‌دهد که من برای تحصیل دانشگاهی به انگلیس بروم. چراکه او مطمئن نیست پاندمی "کووید-۱۹"  تحت کنترل قرار بگیرد.

دانش‌آموزی دیگر گفت: من تا قبل از کرونا، مداما برای پیدا کردن دوره‌ای مناسب در دانشگاه‌های خارج از کشور در حال جست‌وجو بودم ولی در حال حاضر والدین من پیشنهاد دادند که به جای خارج از کشور، در دانشگاه‌های کشورم تحصیل کنم.

در حال حاضر، چنین واکنش‌هایی از سوی والدین و دانش‌آموزان در تایلند به فراوانی دیده می‌شود. چراکه خانواده‌ها به دلیل خطرات ناشی بیماری "کووید-۱۹"، از مهاجرت فرزندان خود به انگلیس و سایر کشورها مردد هستند و یا صرف نظر کرده‌اند. به ویژه که شهریه برای دانشجویان خارجی در انگلیس به ۲۰ هزار پوند می‌رسد.

معلم مدرسه بین‌المللی در تایلند ادامه داد: امسال من متوجه شدم که دانش‌آموزان ترجیح می‌دهند برای تحصیل دانشگاهی در اطراف محل زندگی خود باقی بمانند.

وی افزود: علاوه بر نگرانی‌های مرتبط با "کووید-۱۹"، دلیل دیگری نیز برای این ترجیح دانش‌آموزان وجود دارد. بر اساس رتبه‌بندی اخیر QS دانشگاه‌های جهان، دانشگاه‌های آسیا در حال رقابت با همتایان اروپایی خود هستند. در این رتبه‌بندی ۲۶ دانشگاه از ۱۰۰ دانشگاه برتر مربوط به آسیا بوده و ۳۴ دانشگاه متعلق به اروپایی‌ها است.

مدیر مرکز آموزش عالی جهانی دانشگاه آکسفورد نیز گفت: با توجه به عملکرد مثبت کشورهای شرق آسیا در مقابله با کرونا ویروس، دانشگاه‌های این کشور به طور بالقوه به مقاصد اصلی و به عنوان بیشترین موارد جست‌جو در بین دانشجویان تبدیل خواهند شد و این می‌تواند پایان مهاجرت دانشجویان از شرق به غرب باشد.

تحقیقات اخیر دانشگاهیان در هنگ‌کنگ نشان می‌دهد که ۸۴ درصد از دانشجویان چینی دیگر پس از کرونا، علاقه‌ای به تحصیل در خارج از کشور ندارند.

این موضوع برای دانشگاه‌های انگلیس یک تهدید محسوب می‌شود چراکه سال گذشته، ۱۲۰ هزار دانشجو تنها از کشور چین در انگلیس تحصیل می کردند.