کد خبر: ۹۱۹۲۶۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۵ 27 November 2020

آذر ۹۹، شش ماه مانده به آغاز دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری، حسین دهقان یکی از فرماندهان ارشد نظامی زمین انتخابات ۱۴۰۰ را کلنگ‌زنی کرد. با اعلام رسمی کاندیداتوری وی در انتخابات ریاست جمهوری، رقابت های انتخاباتی بصورت غیررسمی آغاز شد. در شرایط یخبندان سیاسی و اجتماعی که نیاز به یک رجل سیاسی کاریزماتیک و بسیار قدرتمندی هستیم تا مردم را به آمدن پای صندوق رای راضی کند. این فرمانده نظامی در روزهای که همه درگیر گرانی و کرونا هستند پا به عرصه انتخابات گذاشت. دهقان ۶۴ ساله و متولد اصفهان است. به سوابق او می توان به فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران، قائم مقام وزیر دفاع در دولت اول خاتمی، معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و ایثارگران در دولت های هشتم و نهم، وزیر دفاع دولت اول روحانی و در حال حاضر مشاور مقام معظم رهبری اشاره کرد.

زمینه سازی برای معرفی گزینه نظامی

پیش از عادی سازی واژه گزینه نظامی، زمزمه های حضور دهقان برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری این فرضیه را که «اجازه ورود نظامی ها به عرصه انتخابات صادر شده است» را قوت بخشید. در حالی که تمام ارکان کشور درگیر بحران های مختلف اقتصادی، سیاسی، کرونایی و نظامی بودند این فرمانده نظامی با سفر به استان ها و دیدار با چهره های سیاسی، اجتماعی در مناطق مختلف سعی در پیشبرد اهداف انتخاباتی خود داشت. بطوری که نقل قول هایی از وعده وعید به اشخاص به ازای همکاری و همراهی درصورت انتخاب شدن در این محافل و دیدار ها شنیده می‌شد. بطوری که از ابتدای سال دهقان بدون توجه به محدودیت های کرونایی سفرهای انتخاباتی خود را ادامه داد. در مرداد ماه سال جاری حسین الله کرم از فرماندهان سپاه و رییس انصار حزب الله در مصاحبه ای اعلام کرد «رییس جمهور آینده باید نظامی و سپاهی باشد». یکماه پس از این اظهارات، منصور حقیقت پور فعال سیاسی اصولگرا نیز در گفت وگویی مطرح کرد «چه اشکالی دارد یک فرد نظامی رییس جمهور بعدی کشور باشد» با وجود این نوع عادی سازی و حضور پرشور نظامی ها در مجلس یازدهم، گزاره حضور نظامی ها را در انتخابات ریاست جمهوری بیش از پیش تقویت شد.

کاندید نظامی باید محبوبیتی همچون سردار سلیمانی داشته باشد

فرماندهان نظامی به جهت اقتضای شغل و مسئولیت در یک لایه نامرئی مشغول به تصمیم گیری و فعالیت هستند و کمتر توانسته اند ارتباط راهبردی با متن جامعه برقرار کنند. هرچند آنها راهبردهای درست، عمیق و حیاتی را در طول دوران خدمت خود طراحی و از مرزهای ایران دفاع کردند اما عرصه انتخابات با عرصه نظامی کاملا متفاوت است. با این وجود در این میان فرماندهانی بودند که بدلیل جایگاه سازمانی و ویژگی های فردی که داشتند، توانستند عمق راهبردی غیر سیاسی را در متن مردم ایجاد کنند. از جمله آنها شهید سردار سلیمانی فرماند سابق سپاه قدس، فرماندهی که پیش از شهادت از محبوبیت بسیار بالایی در بین مردم ایران برخوردار بود. بطوری که زمزمه حضور وی در عرصه انتخابات ریاست جمهوری نیز مطرح شد. حاج علی اکبری (رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه) به نقل از یکی از دوستان خود گفت: به حاج قاسم گفتم که محبوبیت شما اقتضا می‌کند کاندیدای ریاست‌جمهوری شوید. ایشان در جواب گفتند: «من نامزد گلوله‌ها و نامزد شهادت هستم. سال‌هاست در این جبهه‌ها به دنبال قاتل خودم هستم، امّا او را پیدا نمی‌کنم» به هر روی، برخورداری از شهرت و محبوبیتی در تراز شهید سردار سلیمانی می تواند اجماع سیاسی و اجتماعی را حول محور کاندید نظامی ایجاد کند، در غیر اینصورت با فرض مشارکت حداقلی باید امید به پیروزی یک کاندیدای نظامی داشت.

کلنگ‌زنی زمین انتخابات ۱۴۰۰ با رمز «زیاد روی من حساب نکنید»

دهقان؛ خوب می داند، انتخابات مجلس یازدهم با عدم مشارکت حداکثری مردم به سود طیف رفیق رقم خورد که تنها مفر پیروزی خود را در حضور حداقلی مردم پای صندوق رای می دانند. این فرمانده نظامی تنها روی همین اتفاق حساب کرده است که اگر شرایط با همین فرمان برود، بدون نگاه به مطالبات اکثریت جامعه، صرفا با مشارکت حداقلی بازی به نفع او تمام خواهد شد. اما اگر معادلات با حضور بایدن در کاخ سفید طور دیگری رقم بخورد، موتور انتخاباتی حسین دهقان توانایی همراهی و ادامه دادن را ندارد. در صورت استقرار رییس جمهور جدید امریکا با حضور افرادی همچون آنتونی بلینکن که نظرات کاملا متفاوتی با دولت ترامپ نسبت به برجام دارد، کار را برای کسانی که عدم مشارکت را تنها راه پیروزی می‌دانستند بسیار دشوار خواهد کرد. در اینصورت هر چقدر به انتخابات نزدیک تر خواهیم شد با هر نوع گشایش و حتی تغییر در معادلات سیاست خارجی، دهقان انگیزه خود را نسبت به ادامه راه از دست خواهد داد./انصاف نیوز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار