به گزارش میزان، احمدرضا سرحدی، کارشناس بازار مسکن در خصوص تاثیر روند نزولی قیمت ارز بر بازار مسکن گفت: بازار مسکن در مدت اخیر به واسطه رشد قیمت دلار شاهد افزایش قیمت‌های کاذبی بوده است، اما با توجه به اینکه درآمد افراد افزایش نداشته و اعداد و ارقام نجومی در برخی مناطق برای مسکن اعلام می‌شد مردم توان خرید ملک را نداشتند.

وی افزود: جو روانی انتخابات آمریکا باعث افزایش بیشتر قیمت‌ها در بازار مسکن شد و حتی فروشندگان نیز به دنبال سودهای بالاتر حاضر به فروش ملک خود نبودند.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به آثار روانی انتخابات آمریکا بر قیمت‌ها گفت: در حال حاضر بعد از فروکش کردن آثار روانی انتخابات آمریکا شاهد کاهش چند هزار تومانی قیمت دلار در بازار بوده ایم که این موضوع بر بازار مسکن تاثیر مستقیم داشته است.

سرحدی با بیان اینکه بخش مسکن در حال حاضر در برزخ قرار دارد گفت: در این برزخ قیمت‌ها بیشتر میل به روند کاهشی دارند که دو دلیل عمده برای آن مطرح است یکی اینکه قیمت‌های اعلامی از سوی فروشندگان بسیار بالا است و خریداران توان خرید ملک را ندارند و به امید کاهش قیمت هستند دلیل دوم اینکه فروشندگان از شکست قیمت‌ها و کاهش سود در آشفته بازار مسکن ترس و واهمه دارند.

وی با اشاره به بررسی‌های میدانی انجام شده در بازار فعلی مسکن گفت: در حال حاضر اکثر افراد میل به فروش ملک خود دارند و فروشندگانی که تا چند وقت پیش قصدی برای فروش نداشتند از ترس ریزش قیمت‌ها فروشنده شدند.

کارشناس بازار مسکن گفت: بسیاری از خریداران با وجود عرضه بالای ملک در روزهای اخیر به دلیل امید به کاهش قیمت‌ها از خرید ملک منصرف شدند.

با توجه به روند نزولی قیمت دلار و روشن شدن روابط بین الملل پیش بینی کاهش قیمت مسکن در بازار دور از انتظار نیست

وی افزود: با توجه به روند نزولی قیمت دلار و روشن شدن روابط بین الملل پیش بینی کاهش قیمت مسکن در بازار دور از انتظار نیست.

سرحدی با بیان اینکه قطعا شاهد یک شیب به شدت نزولی در قیمت‌های مسکن خواهیم بود، گفت: مسکن از جمله کالاهای اساسی بود که در مدت اخیر متاثر از شرایط با افزایش قیمت چشمگیری مواجه شده بود.

کارشناس بازار مسکن پیش بینی کرد: حداکثر تا یکی دو ماه آینده قیمت‌ها در بازار مسکن نزولی خواهد شد و احتمال کاهش قیمت‌ها تا ۴۰ درصد نیز وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه روند صعودی قیمت‌ها درمدت اخیر باعث افزایش تعداد پروانه‌های ساخت و ساز شده عنوان کرد: برخی معتقد بودند سیر صعودی قیمت‌ها در بازار مسکن ادامه دار خواهد بود، اما با توجه به تغییر رویه قیمت مسکن و سیر نزولی قیمت‌ها در بازار شاید شوکی در زمینه ساخت مسکن در بازار رخ دهد تا سازندگان ببینند قیمت‌ها تا چه حد کاهش خواهد یافت.

این کارشناس بازار مسکن در انتها تاکید کرد: در بازار فعلی خریدار به دلیل نداشتن توان خرید و امید به کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن به شدت کاهش یافته و اغلب در بازار مسکن فروشنده است.