معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان:
با هدف توسعه همکاری های مرزی برای کنترل همه گیری کرونا، سند همکاری های مرزی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان تدوین می شود.
کد خبر: ۹۲۷۱۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸ 27 December 2020

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اعلام این خبر گفت: همه گیری جهانی کرونا به مرزهای جغرافیائی یک کشور محدود نمی شود و مبارزه با این همه گیری نیزعلاوه بر ابعاد، فردی، خانوادگی و سازمانی، جنبه های ملِّی و بین المللی نیز دارد.

دکتر سید مهدی طباطبائی که در نشست مشترک مسئولین وزارت بهداشت 2 کشور جمهوری اسلامی ایران و پاکستان سخن می گفت مسئولیت بین المللی در قبال سلامت انسان ها را یک واقعیت انکار ناپذیر عنوان کرد و خواستار پایبندی همه کشورها به این مسئولیت ها و تعهدات شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اعلام این موضوع که کشور جمهوری اسلامی ایران از سال 2012 میلادی متعهد به اجرای قوانین بهداشتی بین المللی گردیده است گفت: در راستای اجرای این قوانین، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با تقویت زیر ساخت ها و نیز تامین نیروی انسانی لازم نسبت به ارائه مطلوب خدمات برای مسافرین ورودی و خروجی در پست مراقبت مرزی میرجاوه اقدام نموده است.

وی با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در این پست مراقبت مرزی گفت: از ابتدای همه گیری بیماری کرونا تا کنون تنها در گذرگاه رسمی میرجاوه، بیش از ده هزار و 470 مسافر و 24 هزار و 603 راننده ترانزیت از نظر بیماری کرونا بررسی شده اند و و گواهی سلامت نیز برای آنان صادر گردیده است.

به گفته دکتر طباطبائی تمامی مسافرین ورودی و خروجی از این پایانه مرزی بر اساس دستورالعمل های وزارت بهداشت ایران واکسن خوراکی فلج اطفال دریافت نموده و از نظر 14 سندروم که در نظام مراقبت سندرومیک وزارت بهداشت لحاظ شده است مورد بررسی قرار میگیرند.

وی افزود: اجرای عملیات گندزدایی سطوح و خودروهای ترانزیت و اجرای فعالیت های آموزشی و تولید رسانه های آموزشی به زبان انگلیسی و اردو و از دیگر اقدامات پیشگیرانه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در راستای مدیریت بیماری کرونا در این پایانه مرزی است.

در این نشست که صبح روز چهارشنبه 3 /10/99 و به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، نمایندگان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران شامل مرکز مدیریت بیماریهای واگیر، اداره سلامت و محیط کار و دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از یک طرف و سرکار خانم دکتر سمرا مظهر معاون مدیر کل امور بهداشتی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی پاکستان، دکتر عرفان طاهر مدیر موسسه مرکزی سلامت پاکستان و دکتر محمد سلمان فوکال پوینت برنامه مراقب های بهداشتی بین المللی پاکستان از طرف دیگر حضور داشتند و متن پیش نویس سند همکاری های مشترک مرزی با هدف اجرای مقررات بهداشتی بین المللی میان 2 کشور مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

تاکید بر تقویت نظام مراقبت بیماری کرونا در دو طرف مرز، ایجاد زیر ساخت آزمایشگاهی لازم برای تشخیص سریع موارد مشکوک به بیماری به ویژه استفاده از تست های تشخیص سریع و نیز فراهم آوردن تسهیلات لازم برای ایزولاسیون موارد مثبت شناسایی شده در نقاط مرزی رسمی از مهمترین توافقات 2 کشور همسایه در این تفاهم نامه است.

لازم به ذکر است در این نشست آقای دکتر سید مهدی طباطبایی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به عنوان فوکال پوینت اجرای تفاهم نامه مزبور از جانب وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران تعیین و معرفی گردید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار