معاون اول رئیس جمهور:
نشست هم اندیشی با جمعی از خیرین، فعالان اقتصادی، احزاب و سمن‌های استان سیستان و بلوچستان با حضور معاون اول رییس جمهور برگزار شد.
کد خبر: ۹۳۰۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۶ 08 January 2021

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان، دکتر اسحاق جهانگیری در این مراسم یاد شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید حاج قاسم میرحسینی را گرامی داشت و با اشاره به سالگرد رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی خدمات بزرگی در جای جای کشور انجام داد و یاد ایشان را گرامی می داریم.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه امروز کشور در شرایط خاصی قرار دارد هم با تحریم ها و هم با بیماری کرونا مواجه هستیم گفت: امروز در ماه های پایانی دولت به سر می بریم و انتخابات ریاست جمهوری را نیز در پیش رو داریم.

دکتر جهانگیری افزود: آنچه برای دولت مهم است این است که کرونا و تحریم ها زندگی مردم را به شدت تحت تأثیر قرار داده و شاید به کار بردن عنوان تحریم برای این فشارها عنوان کاملی نباشد چرا که خود آمریکایی ها با صراحت اعلام کردند که جنگ اقتصادی تمام عیار علیه ملت ایران آغاز کرده اند و تصورشان این بود که این جنگ تا حدی مخرب است و دامنه آن وسعت دارد که اعلام می کردند ملت ایران جشن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب را نخواهد دید.

معاون اول رییس جمهور افزود: خود آمریکایی ها تصور نمی کردند که شخصی در کشورشان روی کار بیاید که دست به چنین اقداماتی بزند. رییس جمهور آمریکا با این افتضاحی که در واشنگتن به بار آورد به زودی صحنه را ترک خواهد کرد.

دکتر جهانگیری با بیان اینکه با وجود همه فشارها ملت ایران سربلند است و نظام جمهوری اسلامی ایران توفیق دارد خاطرنشان کرد: مردم ایران با صبوری همه مشکلات را تحمل کردند. ملت ایران سابقه و چهره ای در دنیا از خود نشان دادند و صبوری را به نمایش گذاشتند و مطمئناً مقامات دولت جدید آمریکا مجبورند سر تعظیم در مقابل ملت ایران خم کنند و ضمن ابراز پشیمانی از گذشته، به توافقات بین المللی برگردند و ما با سربلندی شاهد رفع تحریم ها خواهیم بود.

معاون اول رییس جمهور گفت: همانگونه که مقام معظم رهبری نیز گفتند، خط اصلی ما در این سه سال و همچنین از این به بعد بی اثر کردن تحریم ها است که خوشبختانه در این مسیر تا حد زیادی هم موفق بوده ایم و امروز شاهد رشد مثبت اقتصادی در کشور هستیم. اگر یک لحظه هم زودتر بتوانیم تحریم ها را رفع کنیم در این مسیر درنگ نخواهیم کرد.

دکتر جهانگیری کرونا را یک بیماری عالمگیر و ناشناخته توصیف کرد و با اشاره به مسایل و مشکلات کشورهای پیشرفته در مواجهه با این بیماری گفت: کادر پزشکی و درمانی ایران در مقابل این بیماری خوب درخشیدند و مردم نیز خوب همراهی کردند. همراهی مردم به خصوص در پیک جدید کرونا بسیار مناسب بود و مردم محدودیت ها را قبول کردند که در نتیجه این رعایت ها امروز به نقطه قابل قبولی رسیده ایم و اگر همین روند طی شود شاهد مثبت شدن اوضاع هستیم.

معاون اول رییس جمهور همچنین با قدردانی از دست اندرکاران آموزش در کشور در ایام کرونا گفت: همت و تلاش همه این بود که جریان آموزش در کشور تعطیل نشود زیرا اگر آموزش تعطیل می شد توسعه نیز تعطیل می شد و فقر گسترش پیدا می کرد.

دکتر جهانگیری با اشاره به راه اندازی شبکه شاد برای آموزش مجازی به دانش آموزان افزود: 13 میلیون دانش آموز عضو این شبکه شده اند و معلمین دلسوز کشور با حضور در روستاها اجازه ندادند جریان آموزش متوقف شود.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه امروز یکی از دغدغه های برخی از دانش آموزان عدم دسترسی به ابزار و لوازم برای آموزش مجازی است گفت: خوشبختانه برخی خیرین در این مسیر فعال شده اند و وزارت آموزش و پرورش نیز سامانه ای را راه اندازی کرده است تا خیرین بتوانند ابزار و وسایل آموزشی را در اختیار هر کس که مایل هستند قرار دهند.

دکتر جهانگیری با اشاره به اینکه خیرین کشور طی سال ها در بخش های مختلف نظیر بهداشت و درمان، احداث مسکن و برنامه های متعدد توسعه ای به صحنه آمده اند گفت: امیدوارم آموزش و پرورش شرایط را به نحوی فراهم کند که هر کس از هر نقطه از کشور که اراده کند بتواند به دانش آموزان محروم کمک کند.

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اینکه همه احزاب، مذاهب و اقوام باید بدون تبعیض از حقوق و شرایط مساوی در کشور برخوردار باشند تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز در پاسخ به نامه امام جمعه اهل سنت زاهدان بر این موضوع تأکید کردند که همه ارکان نظام باید تلاش کنند تا هیچ تبعیضی برای شهروندان با قومیت ها و مذاهب مختلف وجود نداشته باشد.

دکتر جهانگیری با تأکید بر اینکه سیستان و بلوچستان مایه فخر ایران در همبستگی ملی است گفت: این استان همواره بهترین همبستگی ملی و بهترین حضور در انتخابات ها و پشتیبانی از جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذاشته است و در همزیستی قومی و مذهبی کمترین مسأله ای نداشته است. همه ما ایرانی و مسلمان هستیم و به پیشرفت کشور و تحقق آرمان های امام (ره) علاقمندیم.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به توسعه سواحل مکران نیز اشاره و تصریح کرد: اطمینان دارم سواحل مکران به مهم ترین کانون توسعه ایران تبدیل خواهد شد. بخشی از این سواحل در استان سیستان و بلوچستان و بخشی در استان هرمزگان است و اگر ظرفیت های این سواحل را به درستی به کار گیریم، علاوه بر ایران به توسعه افغانستان و کشورهای آسیای میانه کمک خواهد کرد.

دکتر جهانگیری افزود: با وجود آنکه هنوز زیربناها و زیرساخت ها در سواحل مکران تکمیل نشده است اما ارزش سرمایه گذاری برای پروژه های در دست اجرا در این منطقه 86 هزار میلیارد تومان است و مطمئنم در آینده این سرمایه گذاری ها به ده ها میلیارد دلار خواهد رسید.

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اینکه هیچ طرح بزرگی بدون توجه به ظرفیت های محلی و فرهنگی به توسعه منجر نمی شود اظهار داشت: توسعه زمانی شکل می گیرد که تمام مردم در آن نقش داشته باشند.

دکتر جهانگیری با اشاره به اتمام طرح آبیاری اراضی دشت سیستان گفت: این طرح با هدف ماندگاری مردم و مقابله با ریزگردها طراحی شد و بر اساس تبدیل قیمت دلار به ریال در زمان دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی برای اجرای این طرح، 3700 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده که با محاسبه بر اساس قیمت امروز بیش از 20 هزار میلیارد تومان می شود.

معاون اول رییس جمهور گفت: از دانشگاه ها، نخبگان و مسئولین استان سیستان و بلوچستان می خواهم برای بهره برداری از این طرح و اثربخشی در زندگی مردم برنامه ریزی کنند و راهکارها و پیشنهادات خود را به دولت ارائه دهند.
دکتر جهانگیری با اشاره به اینکه سرعت کارها و برنامه های زیربنایی در استان سیستان و بلوچستان سرعتی مناسب است افزود: اگر در دولت های قبل که محدودیت ها نیز کمتر بود، این کارها آغاز می شد امروز بخش زیادی از زیرساخت ها مهیا بود.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اعمال برخی محدودیت ها و تصمیمات طی دو سه سال اخیر که به دلیل تحریم ها و کرونا صورت گرفته است گفت: از بخش خصوصی می خواهم که این اتفاقات را دائمی تلقی نکنند چرا که در شرایط خاص، مهمترین اولویت دولت زندگی مردم بوده و همواره سعی کرده ایم تصمیماتی را اتخاذ کنیم که فشارها بر مردم کمتر شود اگر چه ممکن است گاهی این تصمیمات اقتصادی نبوده باشد اما به محض اینکه از این شرایط عبور کنیم همه این سیاست ها که مختص آن دوران بوده اصلاح خواهد شد.

دکتر جهانگیری با بیان اینکه در خصوص مسایل اجتماعی در بخش سمن ها، احزاب و مسایل زنان تا نقطه مطلوب فاصله داریم گفت: البته در این زمینه ها محدودیت هایی وجود دارد و دولت به تنهایی تصمیم گیر نیست اما با وجود محدودیت ها دولت از استان سیستان و بلوچستان یک زن اهل سنت را به عنوان سفیر و معاون وزیر انتخاب کرد.

معاون اول رییس جمهور افزود: در شورای عالی اداری نیز تصویب کرده ایم که تا پایان برنامه ششم 30 درصد از پست های مدیریتی کشور باید به زنان اختصاص داده شود.

دکتر جهانگیری در ادامه با تأکید بر اینکه دولت تا آخرین روز فعالیت خود با همان ظرفیت روزهای نخست تلاش و پیگیری خواهد کرد گفت: دولت حتی یک لحظه به خاطر حرف دیگران کارها را متوقف نمی کند.

معاون اول رییس جمهور افزود: خیلی ها به ناحق دولت را به ناکارآمدی متهم می کنند اما اگر به جای این دولت گروهی دیگر بود ممکن بود در برابر این جنگ جمهوری اسلامی ایران را که هیچ حتی ایران را از دست بدهند. اما تیم کارکشته ای بر سر کار بوده است که توانسته در مقابل این جنگ ایستادگی کند البته هدایت های مقام معظم رهبری و همراهی مردم نقش اصلی را ایفا کرده اما دولت نیز در حد خود تلاش های گسترده ای انجام داده است.

دکتر جهانگیری خاطر نشان کرد: ما در این جنگ در مقابل شخصی بودیم که رفتارهایش حتی با مردم خودشان هم قابل تأمل است. در بیست سالی که سردار سلیمانی در سپاه قدس فعالیت داشت حتی یک آمریکایی به خود اجازه نداده بود که تصور به شهادت رساندن این سردار بزرگ را به ذهن خود راه دهد.

همچنین در این مراسم عنوان شد که 5600 دستگاه هوشمند از سوی وزارت آموزش و پرورش، مرکز آمار ایران، کمیته امداد امام خمینی و یکی از خیرین به دانش آموزان محروم برای استفاده آنها از شبکه شاد هدیه شده است.

در این مراسم همچنین تعدادی از نمایندگان احزاب، سمن ها، فعالان اقتصادی و خیرین به بیان دغدغه ها و دیدگاه های خود پرداختند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار