اعتمادآنلاین : نصرت‌الله تاجیک گفت: در روزهای آخر می‌کوشد قبل از خروج از کاخ ‌سفید کاری کند تا کشورش از ایران ضربه آخر را نخورد. به همین دلیل تصمیم‌گیران آمریکایی دست و پا زدند بلکه از هر اقدام جمهوری اسلامی جلوگیری کنند. مختصات حاکم بر نظام بین‌الملل مؤید این قضیه است که حمله آمریکا به ایران بعید است.
کد خبر: ۹۳۱۴۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰ 11 January 2021

 

خاورمیانه در هفته‌های گذشته روزهای پرتلاطمی را به چشم دید به ‌طوری که روزبه‌روز شائبه جنگ در این منطقه پررنگ‌تر می‌شد.

نصرت‌الله تاجیک، دیپلمات پیشین، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌ باره اظهار کرد: احتمال حمله آمریکا به ایران ۲ بُعد دارد که عبارت است از بعد نظامی و بعد سیاسی. از منظر سیاسی هیچ زمینه‌ای برای شروع جنگ بین ایران و آمریکا وجود ندارد. گواه این مدعا هم آن است که اولاً آمریکایی‌ها آغازگر جنگی خواهند بود که ممکن است شروع شود،‌ اما معلوم نیست تمام‌کننده‌اش چه کشوری باشد؛ چون چنین احتمالی حتماً ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد داشت.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه گفت: از منظر نظامی، نظامی‌ها شرایط را رصد می‌کنند و با فرمول و روش‌های خودشان آماده مقابله با هر تحرک تهاجمی می‌شوند. در این بحث ۲ احتمال هم وجود دارد که احتمال اول حمله مستقیم به ایران است که این احتمال تقریباً منتفی است. اما اینکه آمریکا یا اسرائیل بخواهند منافع ایران را هدف قرار دهند، می‌تواند یکی از احتمالات جدی باشد؛ یعنی فضا رو به تنش برود و نیروهای آمریکایی‌ احتمالاً اقدام‌هایی علیه منافع ایران در منطقه انجام دهند. بنابراین آنچه که آمریکا از منظر سیاسی انجام می‌دهد بیشتر خاصیت بازدارندگی دارد تا با فشار روانی و روش‌های سخت‌افزاری ایران را از هرگونه اقدامی علیه کشورشان منصرف کند. در واقع ترامپ پیشدستی کرد تا ایران در سالگرد شهید سلیمانی هیچ کاری انجام ندهد.

او اضافه کرد: بنابراین می‌توان تحرکات این روزهای ایالات متحده را روانی قلمداد کنیم و بدانیم که هیچ نشانه‌ای از عملیاتی بودن اقدام‌شان مشاهده نمی‌شود. البته به برخی از رسانه‌ها درز کرده بود که رژیم صهیونیستی برنامه‌های ضدایرانی تدارک دیده که عملاً در انجامش ناکام ماندند.

سفیر اسبق ایران در اردن سپس توضیح داد:‌ در کل باید چنین اقداماتی را از جمله آثار خلع ترامپ از قدرت به شمار آوریم؛ یعنی او در روزهای آخر می‌کوشد قبل از خروج از کاخ ‌سفید کاری کند تا کشورش از ایران ضربه آخر را نخورد. به همین دلیل تصمیم‌گیران آمریکایی دست و پا زدند بلکه از هر اقدام جمهوری اسلامی جلوگیری کنند تا در پایان دولتش لکه سیاهی به کارنامه پرحرف و حدیثی که بر جای گذاشته اضافه نشود.

نصرت‌الله تاجیک در پایان گفت: مختصات حاکم بر نظام بین‌الملل مؤید این قضیه است که حمله آمریکا به ایران بعید است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار