ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، مدرسه قصه های مجید هم به تاریخ پیوست. داستان چیست؟ سرنوشت مدرسه «قصه های مجید» و آسیب هایی که مرور زمان و بی توجهی ها به آن وارد کرده فقط به امروز و همین چند سال قبل مربوط نیست، انگار قصه این تخریب را دست کم بیش از پنج سال است که نوشته اند. هر چند اصل داستان را درست 30 سال قبل بازی کردند و یک خاطره جمعی برای همه مردم ساختند؛ خاطره ای که حالا قصد از بین بردنش را دارند، به همین راحتی.
کد خبر: ۹۳۲۶۱۲
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲ 20 January 2021

مدرسه «قصه های مجید» که در خیابان یخچال اصفهان قرار دارد، بیش از پنج سال قبل نخستین هشدارها را گرفت؛ وقتی از تبدیل شدنش به پاتوق کارتن خواب ها و معتادان اصفهانی خبر دادند، مدرسه ای قاجاری که در واقع نخستین مدرسه آلیانس (اتحاد) در شهر اصفهان بود و سال 1392 قسمت میانی مدرسه به صورت کامل تخریب شد و شیروانی سقف های بخش جنوبی نیز ویران و بارندگی ها به مرور باعث آوار سقف شد که به دنبال آن تعدادی معتاد دیوارهای بخش شرقی عمارت را تخریب و راه ورودی به کلاسها را برای اسکان موقت ایجاد کردند.

شاید هم قرار گرفتنش در بافت تجاری شهر اصفهان بهانه خوبی برای این بی توجهی است تا تخریب را راحت تر کند، هر چند شش سال از زمان ثبت ملی این بنای تاریخی گذشته باشد.

برای دومین بار شهرام شهریار، فعال میراث فرهنگی در مطلبی با عنوان «ویرانی مدرسه قصه های مجید» در سایتِ سفرنویس از بدتر شدن وضعیت این بنای تاریخی نوشته است.

او در مطلب خود اینطور آورد: مدرسه قصه های مجید به علت عدم رسیدگی بزودی ویران خواهد شد، بی مهری به لوکیشن فیلم برداری قصه های مجید در شهر اصفهان، باعث مرگ خاموش تک تک خاطرات و نوستالژی های کودکانه ما می شود. قصه های مجید، خاطره جمعی ایرانیان برای همیشه ویران خواهد شد …

مدرسه قصه های مجید بهمن سال 1393 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده بود، اما حالا از مدرسه حلبیان اصفهان جز دیوارهای تخریب شده، سقف های فروریخته، کلاسهای خاک خورده، پنجره های شکسته و خاطرات تلنبارشده و غم فروخورده ما چیزی باقی نمانده است.»

مدرسه Alliance آلیانس، مدرسه اتحاد، مدرسه فرانسوی ها، مدرسه یهودیان، مدرسه قصه های مجید، دبیرستان شهید حلبیان یا هر اسم دیگری که داشته باشد، خاطره جمعی کودکان دهه 50 و 60 است که سادگی های شان را در سریال قصه های مجید دنبال می کردند، خاطراتی که بزودی با تخریب مدرسه قصه های مجید، نابود می شود!

او در بخش دیگری از مطلب خود درباره تاریخچه این مدرسه نوشت: در توافقنامه نهایی بین ایران و آلیانس (نماینده مسیو ژوزف کازس) در 14 ژوئیه 1898 میلادی (23 تیر 1277 خورشیدی) در زمان مظفرالدین شاه امضا و ایران مسئول تامین محل ساخت مدرسه آلیانس شد و اولین مدرسه آلیانس در تهران و به ترتیب مدارس دیگری در همدان، اصفهان، سنندج، شیراز، نهاوند، کرمانشاه، گلپایگان، بیجار، یزد و کاشان احداث شد.

مدرسه آلیانس یا اتحاد شهر اصفهان در اول آگوست 1901 میلادی به عنوان سومین مدرسه آلیانس با 220 شاگرد شروع به کار کرد. نکته آن که مدرسه آلیانس یا اتحاد اصفهان با کمک یهودیان خیرخواه اصفهان و به مدیریت شخصی به نام خرزوق برپا شد و تنها مدیریت آن به عهده بنیاد آلیانس گذاشته شد.

مدرسه قصه های مجید هم به تاریخ پیوست
  •  
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار