مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 7 بهمن‌ماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: کانادا در اراک نیروگاه می‌سازد ولایحه حذف بهره بانکی در مراحل نهایی
کد خبر: ۹۳۵۰۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۶ 01 February 2021

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

هفتم بهمن 1360؛ اخطار ایران به شرکت ژاپنی سازنده مجتمع پتروشیمی

احمد توکلی، وزیر کار و سخنگوی دولت پیش از ظهر دیروز در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی گفت: براساس قراردادی که در زمان رژیم منحط گذشته امضا شده بود، تمام اختیارات در این قرارداد در اختیار کشور خارجی بود؛ لیکن تمامی مخارج سنگین این مجتمع بر دوش ایران است و چنانچه این پروژه به سوددهی رسید، منفعت آن برای ایران و ژاپن به‌طور نصف و نصف خواهد بود.

وی افزود: زمانی که اجرای پروژه آغاز شد، ژاپنی‌ها گفتند اگر این مجتمع بخواهد احداث شود، حدود 350 میلیون دلار هزینه در بر خواهد داشت و چون اختیار در دست آنها بود به مرور زمان برای پروژه هزینه‌های بیشتری اعلام می‌کردند و این هزینه‌ها را به‌طور مرتب افزایش دادند تا به رقم چهار میلیارد و دویست میلیون دلار رسید.

توکلی بیان کرد: با پیروزی انقلاب شرکای ژاپنی مساله را جدی نگرفتند چون می‌دانستند که پس از انقلاب آن غارتگری‌های گذشته را نمی‌توانند ادامه دهند و بر آن شدند تا نمونه این کارخانه را در پادشاهی سعودی احداث کنند و درنتیجه جهت منافع را ازسوی ایران برگرداندند؛ به‌طوری‌که حتی هیچ‌گونه آموزشی به کارشناسان را نمی‌دادند.

سخنگوی دولت افزود: در اینجا صریحا اعلام می‌کنم با وجود اینکه ما ادعایی نداریم که مانند ژاپن از نظر تکنولوژی پیشرفته هستیم، اما مدعی داشتن مردمی هستیم که به وطن خود، دین خود و عقیده خود عشق می‌ورزند و از استعداد و هوش سرشاری برخوردارند.

 
 

لایحه حذف بهره بانکی در مراحل نهایی

اسدالله امیراصلانی، معاون امور بانکی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به این سوال که لایحه حذف بهره بانکی در چه مرحله‌ای ست و آیا تاکنون طرحی در این زمینه به مجلس داده شده است یا خیر، گفت: در این مورد طرحی از طرف بانک مرکزی به مجلس داده شده است که مورد بررسی است، البته هنوز کار تمام نشده بلکه این مساله به‌طور پی‌گیر دنبال می‌شود و مورد مطالعه است و پیشرفت کار نیز خیلی خوب بوده است و به همین علت دگرگونی بسیار جالبی در سیستم بانکی به‌وجود خواهد آمد که هم باعث جلب مردم می‌شود و خیلی راحت به جای سیستم قبلی می‌نشیند و هم اینکه با توجه به روح اقتصاد اسلامی و قانون اساسی کاملا مطابقت دارد.

وی ادامه داد: هدف کلیه بانک‌ها این است که بیشتر سپرده‌ها در جهت تولیدی اعم از کشاورزی و صنعتی به جریان بیفتد و به متقاضیانی وام بدهند که در قسمت‌های تولیدی داوطلب کار هستند.

هفتم بهمن 1370؛ کانادا در اراک نیروگاه می‌سازد

قرارداد احداث نیروگاه بخاری شازند اراک با قدرت 1100 مگاوات بین شرکت توانیر و کنسرسیوم «اونتاریو» کانادا دیروز در شرکت توانیر بین دو طرف به امضا رسید. این نیروگاه با اعتبار 730 میلیون دلار با همکاری شرکت‌هایی از فرانسه، آلمان، ایتالیا و با سرپرستی شرکت صنعتی «اونتاریو» کانادا در مدت حدود چهار سال احداث می‌شود.

نیروگاه شازند اراک شامل دو واحد 550 مگاواتی خواهد بود که اولین واحد آن 45 ماه و واحد دوم 51 ماه بعد تحویل خواهد شد.

گفتنی است در امضا قرارداد این پروژه که در محل شرکت توانیر انجام گرفت، مهندس زنگنه وزیر نیرو، مهندس صفایی فراهانی مدیرعامل شرکت توانیر همچنین «اد فیلیپ»وزیر صنایع، تجارت و تکنولوژی ایالات اونتاریو کانادا حضور داشتند.

هفتم بهمن 1380؛ بهره‌برداری از واحد ذوب فلزات مجتمع فولاد خراسان

واحد ذوب و ریخته‌گری فولاد خراسان آماده بهره‌برداری شده و همزمان با ایام‌الله دهه فجر این واحد وارد مدار می‌شود.

 
 

مهندس بهرام سبحانی، مدیرعامل شرکت فولاد خراسان با اعلام این مطلب افزود: با بهره‌برداری از این واحد سالانه 650 هزار تن آهن قراضه تبدیل به فولاد مذاب و سپس شمش می‌شود.

وی میزان شمش مصرفی سالانه این مجتمع را 30 هزار تن عنوان کرد و گفت: بیش از 45 هزار تن شمش مازاد تولیدی این واحد به بازارهای داخلی کشور عرضه می‌شود.

وی گفت: برای خرید تجهیزات فولاد خراسان بالغ‌بر 150 میلیون دلار هزینه شده و هزینه‌های ریالی ساخت و نصب این پروژه نیز بالغ‌بر 460 میلیارد ریال است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار