کد خبر: ۹۳۶۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶ 04 February 2021

روستای کوهپایه‌ای تیس که زمانی دارالتجاره شکر مکران و گندم سیستان بوده و در کتب تاریخی قدمت آن به دوران هخامنشیان و ۲۸۰۰ سال پیش بازمی گردد امروزه به عنوان تنها روستای منطقه آزاد چابهار مورد توجه ویژه قرار گرفته و در مسیر شکوفایی حرکت می کند.

به گزارش ایرنا نیایشگاه‌های کنده شده در دل کوه، چاه و گورستان باستانی روستای تیس نشانه‌هایی از حیات و تردد از دوره پیش از اسلام هستند بطوریکه نام این روستا در کتاب‌هایی که در مورد فتوحات اسکندر مقدونی نوشته شده به عنوان «تیز و طیس» آمده است.

زمانی اینجا دارالتجاره شکر ایالت مکران و گندم سیستان بوده و تجاری که می‌خواستند کالاهای خود را از هند و آسیای شرقی به مناطق مختلف خاورمیانه و آسیای میانه و قفقاز و برعکس جابجا کنند در تیس لنگر می‌انداختند یعنی زمانی همان نقشی را داشته که امروز منطقه آزاد چابهار دارد.

حالا از آن بندر پر رفت و آمد می‌توانید اسکله صیادی تیس را ببینید که به جا مانده و از گذشته‌های دور هویت بندری خود را نگه داشته است. از آنجا که شغل بیشتر مردم تیس صیادی است همه روزه می توان آنان را که یا از اسکله با دست پر بر می‌گردند یا تورهای ماهیگیری خود را سوار بر قایق‌ها می‌کنند و راهی دریا می‌شوند مشاهده کرد. صیادان تیس شب به دریا می‌روند و قبل از طلوع آفتاب برمی گردند. اگر خواستید از آنها ماهی بخرید، بدانید که ماهی صید شده با قلاب گران‌تر و مرغوب تر از ماهی صید شده با تور است.

قبرستانی با گورهای عظیم و عجیب

این روستا عجایب گوناگونی دارد قبرستان روستای تیس یکی از آن عجایب است اهالی قدیمی روستا به آن گورستان اجنه می‌گویند. چون صدای ناله و مویه جن‌ها بر سر مزار عزیزانشان را می شنیده اند. این گورستان در جنوب قلعه پرتغالی‌ها روی تپه‌ای قرار گرفته است. گورستان شماره یک را اهالی «جن سنط» می‌نامند با قبرهایی عجیب که کوچک و بزرگ در دل سنگ و صخره کنده شده اند. کندن چنین قبرهایی در سالهای دور بدون هیچ ابزار و امکانات امروزی در نوع خود عجیب بوده است. شاید به همین دلیل است که انجام چنین کاری را به اجنه نسبت می‌دهند نه انسان!

اهالی قدیمی روستا، قبل از تاریکی آسمان خود را به خانه می‌رسانند و می‌گویند که نباید در تاریکی به قبرستان رفت چون اجنه حضور انسان را در گورستان نمی‌پذیرند.

برخی دیگر که به این افسانه‌ها باور ندارند می‌گویند که مردم برای تحمل رنج فوت عزیزانشان رنج کندن قبر در دل صخره را به جان می‌خریدند و آنها را در قبرهای بزرگ صخره‌ای دفن می‌کردند تا از گزند جانوران و خزندگان در امان بمانند. به هر حال کندن این قبرها در دل صخره باعث شده تا این قبرها هنوز هم سالم باقی بمانند.

در این گورستان ۲۳۰۰ ساله حدود ۲۰۰ قبر وجود دارد که یکی از آنها کاملاً سالم است با ابعادی حدود ۱۱۰ در ۲۲۵ سانتی متر. بزرگی این قبرها هنوز هم برای خیلی از افراد جای سوال باقی گذاشته است.

معبدی در دل غار

یکی دیگر از عجایب روستای تیس غارهای بان مسیتی است. در دامنه کوه شهبازبند سه غار وجود دارد که دوتای آن طبیعی و یکی از آنها انسان ساز است. روستایی‌ها به این سه غار بان مسیتی می‌گویند یعنی پرستشگاه مرد صالح. درون یکی از این غارها که وارد شوید آرامگاه کوچکی وجود دارد که از گچ ساخته شده است. مربع شکل بوده و گنبدی کوچک دارد. غار دیگر هم در فاصله کمی از این است که درون آن هم خطوط قدیمی با ابزار کنده شده است.

وجود چنین غارهایی در کنار هم که یکی از آنها نیز انسان ساز بوده با همان ابزار ابتدایی سال‌ها پیش، بازهم از شگفتی‌های روستای تیس به شمار می‌آید.

غار سوم نیز در نزدیکی آن است و کسی نمی‌داند آیا به جایی راه داشته است یا نه. ولی این غارهای قرار گرفته در کنار هم به نظر اهالی روستای تیس، یک عبادتگاه بزرگ بوده است. این غارها با وجود اینکه در روستای مسکونی تیس واقع شده اند هیچ درختی در نزدیکشان نیست.

باغ گیاه‌شناسی کنار غارهای بایر

برعکس چنین فضایی در این روستا می‌توانید از باغ گیاه شناسی دیدن کنید جایی که یک باغ ۶ هکتاری با گونه‌های درختی منحصر به فرد است و هر کسی می‌تواند قدم در این فضا بگذارد و از هوای مطلوبی که این باغ ایجاد کرده لذت ببرد. باغ گیاه شناسی در واقع برای تکثیر و رشد گیاهانی ایجاد شده که در معرض انقراض هستند. همه گیاهان این منطقه را می‌توانید یک جا در این باغ پیدا کنید.

بافت قدیمی خانه‌های تاریخی روستای تیس را می‌توانید با دیدن خانه تاریخی دلوشی متوجه شوید روستایی که از الگوی خانه‌های مناطق گرمسیری تبعیت کرده و کدخدای روستا آن را با وسواس زیاد ساخته است به همین دلیل از دوران قاجار تا کنون سالم باقی مانده است.

قلعه‌ای برای دیده‌بانی دریا

قلعه پرتغالی‌ها هم در همین روستای تیس از زمان اشغال بیگانگان در این منطقه مهم استراتژیک مانده است این قلعه را پرتغالی‌ها ساخته اند به همین دلیل قلعه تیس را قلعه پرتغالی‌ها می‌گویند. این بنا هم بر بلندی کوه‌های پیل بند و شهبازبند واقع شده است. این دژ سنگ و آجری با ملات ساروج ساخته شده و اتاق‌های آن را با طاق ضربی پوشانده اند. از اینجا می‌توانستند دیدبانی کنند به خصوص از بالای منار ۱۵ متری که حالا ۶ متر از آن باقی مانده است. از این بالا دریا به خوبی رصد می شده است.

در همان زمان هم وجود چنین قلعه باشکوهی با ابزار نامحدودی که در اختیار داشته اند جالب توجه است چون قطعاً امکانات امروزی را برای دیده بانی نداشتند اما می‌توانستند با آن به دریا تسلط داشته باشند.

روستای تیس از زمان راه اندازی منطقه آزاد چابهار در سال ۷۲ در محدوده اراضی این منطقه قرار گرفته و در سالهای اخیر تلاش برای توسعه و پیشرفت آن آغاز شده و توجه ویژه دولت و منطقه آزاد این روستا را در مسیر حرکت به سمت پیشرفت و شکوفایی قرار داده است. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار