کد خبر: ۹۳۶۳۵۲
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۱ 02 February 2021

زنان از تهران می ترسند. امنیت شهری زنان در پایتخت ایران کم است . زنانی که در این شهر کم نور که این روزها، شب های بی نورتری را می گذراند از کوچه ها و خیابان های تهران می ترسند.

زنان با افزایش سرقت ها و کم نور شدن شب ها و در تهران احساس امنیت خود را از دست داده اند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، افزایش سرقت ها، خفت گیری و موبایل قاپی از یک سو و خاموشی هایی که برای صرفه جویی به شهر هدیه شده از طرف دیگر زنان را از این شهر ترسانده است. مجید ابهری، رفتار شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی در این باره تاکید کرد: امنیت روانی یکی از ضروری ترین نیازهای زندگی اجتماعی است که بدون آن هیچ درآمد، ثروت و امکانات مالی ارزشی نخواهد داشت.
پارامترهای ایجاد امنیت روانی و احساس امنیت

وی با اشاره به این که از نگاه رفتارشناسی در ارتباط با امنیت دو نگاه وجود دارد، افزود: وجود امنیت و احساس امنیت این دو نگاه است که هر کدام از این موارد تعارف و مشخصات جداگانه ای دارند. بدون احساس امنیت حتی اگر امنیت وجود داشته باشد زندگی چندان امنی ایجاد نمی شود. پارامترهایی که سبب ایجاد امنیت روانی و احساس امنیت در جامعه می شود عبارتند از مبلمان شهری، شرایط خیابان ها، حضور ثابت و سیار پلیس، برخورد صریح با بزهکاران و دستبر زنندگان به امنیت و دفاع همشهریان از یکدیگر به ویژه از بانوان اصلی ترین عوامل ایجاد احساس امنیت روانی هستند.
استرس زنان و خانواده هایشان در ساعات خاموشی شهر

این رفتارشناس گفت: متاسفانه در حال حاضر به دلیل صرفه جویی یا هر مورد دیگر مثل کاهش مصرف گاز خیابان ها و مجاری شهری در ساعت 9 به سمت خاموشی می روند و حتی چراغ های بعضی از معابر شهری اصولا روشن نمی شوند که خاموش شوند. مسئولان انتظامی شهر افزایش ناامنی و بزهکاری‌ به دلیل تاریکی شهر را تا 18درصد اعلام کرده اند که با توجه به انتقال این احساس به خانواده ها در رابطه با امنیت اجتماعی بانوان شاغل و بیرون از خانه و اضطرابی که تا برگشت آنها بر روحیه خانواده حاکم می شود، بیش از این درصد است.

مجید ابهری / رفتار شناس
تاریکی بهترین فرصت برای جرم و بزهکاری

مجید ابهری با اشاره به این که کیف قاپ ها، خفت گیرها، ربایندگان گوشی های همراه و امثال این بزهکاران تاریکی را بهترین فرصت برای ارتکاب جرم خود می دانند. البته با توجه به تلاش های گسترده پلیس اگر با این مجرمان مبارزه جدی نمی شد این درصد صعود چشمگیری پیدا می کرد. برای حفظ امنیت شهروندان به ویژه بانوان و سالمندان، به آنها توصیه می شود؛ تردد خود را قبل از تاریکی هوا انجام دهند، از کوچه ها و خیابان های خلوت عبور نکنند و حتی المکان از عبور و مرور پیاده در این گونه اماکن خودداری کنند. به مردان شهر نیز توصیه می شود که تصور کنند که همه زنان ناموس و خانواده خودشان هستند و بی تفاوت از کنار بزهکاری در مورد زنان عبور نکرده و با استفاده از غیرت و حمیت اسلامی – ایرانی خود از نوامیس شهری دفاع کنند. چون ممکن است همین حوادث برای بانوان خانواده های آنها نیز رخ دهد.
لزوم تصویب و تشدید قوانین پیشگیرانه

وی افزود: از سوی دیگر تصویب و تشدید قوانین پیشگیرانه و مجازات ها برای این راهزنان امنیت می تواند سهم عمده ای در افزایش احساس امنیت داشته باشد. ایجاد ایستگاه های ثابت پلیس در اینگونه معابر و همچنین ایجاد و راه اندازی پلیس های سیار در مسیرها و مجاری عبور و مرور زنان می تواند بسیار مفید واقع شوند.
زنان با سوت پلیس را خبر کنند

این رفتارشناس تاکید کرد: زنان می توانند از سوت های مخصوص می توانند با آگاه سازی پلیس و شهروندان در مواقع بروز بزه یا خطر بهره بگیرند. با اتمام بیماری خطرناک کرونا و بازگشت جامعه به حالت عادی خود دوباره امنیت به جامعه بازگردانده شود.
ترس زنان گستاخی بزهکاران را افزایش می دهد

مجید ابهری با اشاره به ترس زنان از تهران، گفت: در صحبت هایی که در یک پژوهش میدانی با بانوان ساکن و شاغل در تهران یا شهرهای نزدیک تهران انجام شد به نظر می رسد این بانوان به اندازه زیادی از تاریکی و خطرات موجود در پایتخت وحشت دارند. به همین دلیل لازم به نظر می رسد که زنان در تهران همراه داشتن زیورآلات، پول های قابل توجه و کارت بانکی باید به طور جدی خودداری کرده و به اندازه نیاز محدود خود پول همراه داشته باشند و مطمئن باشند ترس و وحشت آنها باعث گستاخی و تشدید رفتارهای بزهکاران خواهد شد. بنابراین ضمن توجه به محورهای اخلاقی باید اصول امنیتی آموزش داده شده توسط پلیس را به طور کامل رعایت کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار