کد خبر: ۹۳۶۴۸۷
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۱ 02 February 2021

سلامت رکنا : روغن زیتون تنها منبع چربی تک ‌غیراشباع است که با کاهش خطر سکته مغزی و بیماری‌های قلبی مرتبط است.
کارشناسان اتفاق نظر دارند که روغن زیتون برای سلامتی مفید است. در مطلب پیش رو ۱۱ خواص روغن زیتون را برای سلامتی را می‌خوانیم.
۱. روغن زیتون سرشار از چربی‌های اشباع‌نشده سالم است

حدود ۱۴٪ از روغن زیتون چربی اشباع است در حالی که ۱۱٪ چربی چندغیراشباع مانند اسیدهای چرب امگا ۶ و امگا ۳ دارد. اما اسید چرب غالب در روغن زیتون نوعی چربی غیراشباع به نام اسید اولئیک است که ۷۳٪ از کل روغن را تشکیل می‌دهد.

مطالعات نشان می‌دهد که اسید اولئیک التهاب را کاهش می‌دهد و حتی ممکن است اثرات مفیدی روی ژن‌های مرتبط با سرطان داشته باشد. این یکی از مهم‌ترین خواص روغن زیتون است.
۲. مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان دارد

روغن زیتون جدا از اسیدهای چرب مفید، حاوی مقادیر کمی ویتامین E و K است. این روغن مملو از آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند نیز هست که این آنتی‌اکسیدان‌ها از نظر بیولوژیکی فعال هستند و ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش دهند. آن‌ها همچنین با التهاب مبارزه می‌کنند.
۳. خواص ضد التهابی قوی

تصور می‌شود که التهاب مزمن عامل اصلی بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی، سندرم متابولیک، دیابت نوع ۲، آلزایمر، آرتروز و حتی چاقی است. یکی از خواص روغن زیتون فرابکر این است که می‌تواند التهاب را کاهش دهد. اثرات اصلی ضد التهابی آن توسط آنتی‌اکسیدان‌ها ایجاد می‌شود.

یک مطالعه نشان داده‌است که آنتی‌اکسیدان‌های روغن زیتون می‌توانند برخی از ژن‌ها و پروتئین‌های محرک التهاب را مهار کنند.
۴. جلوگیری از سکته مغزی

رابطه بین روغن زیتون و خطر سکته مغزی به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته ‌است. یک بررسی گسترده از مطالعات انجام شده بر روی ۸۴۱۰۰۰ نفر نشان داد که روغن زیتون تنها منبع چربی تک ‌غیراشباع است که با کاهش خطر سکته مغزی و بیماری‌های قلبی مرتبط است.

در یک بررسی دیگر معلوم شد بین ۱۴۰،۰۰۰ شرکت کننده، خطر سکته مغزی در کسانی که روغن زیتون مصرف کردند بسیار کمتر از کسانی بود که این روغن را مصرف نمی‌کردند.
۵. پیشگیری از بیماری‌های قلبی

مطالعات مشاهده‌ای که چند دهه پیش انجام شد نشان داد که بیماری قلبی در کشورهای مدیترانه‌ای کمتر است و روغن زیتون فرابکر یکی از مواد اصلی در این رژیم غذایی است. ثابت شده که روغن زیتون فشار خون را که یکی از بزرگ‌ترین عوامل خطر برای بیماری‌های قلبی و مرگ زودرس است، کاهش می‌دهد.
۶. روغن زیتون با افزایش وزن و چاقی ارتباط ندارد

خوردن مقادیر زیاد چربی باعث افزایش وزن می‌شود. با این حال، مطالعات متعددی رژیم مدیترانه‌ای، غنی از روغن زیتون را با تأثیرات مطلوب بر وزن بدن مرتبط دانسته‌اند. یک مطالعه سه ساله بر روی ۱۸۷ شرکت‌کننده نشان داد که یک رژیم غذایی غنی از روغن زیتون با افزایش سطح آنتی‌اکسیدان‌ها در خون و همچنین کاهش وزن ارتباط دارد.
۷. مبارزه با آلزایمر

یکی از ویژگی‌های اصلی آلزایمر تجمع پلاک‌هایی در داخل سلول‌های مغز است. یک مطالعه روی موش‌ها نشان داد که یک ماده موجود در روغن زیتون می‌تواند به از بین بردن این پلاک‌ها کمک کند.

علاوه بر این، یک مطالعه انسانی نشان داد که رژیم غذایی مدیترانه‌ای غنی از روغن زیتون برای مغز مفید است.
۸. کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲

چندین مطالعه روغن زیتون را با اثرات مفید آن بر روی قندِ خون و حساسیت به انسولین مرتبط دانسته‌اند. یک مطالعه بالینی تصادفی در ۴۱۸ فرد سالم اخیراً اثرات محافظتی روغن زیتون را تأیید کرده ‌است. در این مطالعه، یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای غنی از روغن زیتون خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را بیش از ۴۰ درصد کاهش داد.
۹. خواص ضد سرطانی

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن زیتون می‌توانند آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد را که گفته می‌شود عامل اصلی سرطان هستند، کاهش دهند. بسیاری از مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهند که ترکیبات موجود در روغن زیتون می‌توانند با سلول‌های سرطانی مقابله کنند.
۱۰. کمک به بهبود آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که با تغییر شکل و درد مفاصل مشخص می‌شود. به نظر می‌رسد مکمل‌های روغن زیتون مارکرهای التهابی را بهبود می‌بخشند و استرس اکسیداتیو را در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید کاهش می‌دهند.

در یک مطالعه، روغن زیتون و ماهی قدرت دست‌ها، درد مفصل و خشکی صبح را در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید به طور قابل‌توجهی بهبود داد.
۱۱. خواص ضد باکتری

روغن زیتون حاوی مواد مغذی بسیاری است که می‌توانند باکتری‌های مضر را مهار کنند. یکی از این موارد هلیکوباکتر پیلوری است، باکتری که در معده زندگی می‌کند و می‌تواند باعث زخم و سرطان معده شود.

یک مطالعه روی انسان نشان داد مصرف روزانه ۳۰ گرم روغن زیتون، می‌تواند عفونت هلیکوباکتر پیلوری را در ۱۰ تا ۴۰٪ افراد در کمتر از دو هفته از بین ببرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار