کد خبر: ۹۴۲۷۳۲
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۰ 27 March 2021

مدير کل درمان و بازپروري ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به افزودن تركيبات دارويي به مخدرها و حتي اضافه كردن تنقلاتي همچون «پفك» به منظور حجيم كردن ترياك اعلام كرد: افزدون ناخالصي‌ها به مواد مخدر علاوه بر مسموميت افراد، پزشكان را در طول دوره درمان و تشخيص با مشكلات بسياري مواجه و همچنين معتادان را از درمان خسته مي‌كند.

دكتر صفاتيان در مورد ناخالصي مواد مخدر به خبرنگار «اجتماعي» ايسنا، گفت: درصد خلوص مواد مخدر علاوه بر ايران در خارج از كشور نيز بسيار كاهش يافته، اين در حاليست كه ناخالصي مواد مخدر در ايران بسيار زياد شده است.

وي ضمن بيان عوارض ناشي ازافزودن شدن تركيبات ناخالص به مواد مخدر عنوان كرد: ناخالصي‌ها اغلب در بر گيرنده تركيبات دارويي همچون استامينوفن، كافئين، داروهاي خواب‌آور و غيره مي‌شود. همچنين در تركيبات مواد مخدر از مواد رنگي و حجم دهنده نيز استفاده مي شود.

مديرکل درمان و بازپروري ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: توليد كنندگان و قاچاقچيان مواد مخدر در حجيم كردن مخدرها از موادي استفاده مي‌كنند تا علاوه حجيم كردن مواد، بوي آن را كمتر كند.

صفاتيان در اين باره كه گفته مي‌شود براي حجيم كردن ترياك از تنقلاتي همچون پفك هم استفاده مي‌شود، تاكيد كرد: اين موضوع را نمي‌توان نفي كرد، چرا كه قاچاقچيان و فروشندگان مواد مخدر از هر چيز ارزاني بدين منظور استفاده مي‌كنند.

وي در ادامه با بيان اينكه در درمان افرادي كه از مخدرهاي ناخالص استفاده مي‌كنند، دچار مشكل

مي‌شويم، در اين رابطه اظهار كرد: ناخالصي‌هاي موجود در مخدرها پس از 20 روز تا يك ماه پس از ترك، عوارض خود را نشان مي‌دهد و افراد را از امر درمان خسته مي كند.

صفاتيان توضيح داد: به دليل استفاده از قرص‌هاي خواب آور در تركيبات مواد مخدر، فرد پس از ترك اعتياد دچار بي‌خوابي مي‌شود و همين امر علاوه بر آنكه سيستم‌ درمان را با مشكل مواجه مي‌كند، در تشخيص و نحوه درمان نيز مشكلاتي را براي پزشكان ايجاد مي‌كند.

وي «مسموميت‌» را نيز از جمله عوارض استفاده از مخدرهاي ناخالص خواند و تصريح كرد: مخدر خالص نداريم و در مجموع تمامي مواد مخدر موجود ناخالص هستند.

مديرکل درمان و بازپروري ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه اين گفت‌وگو در مورد بيمه داروهاي درمان اعتياد نيز خاطر نشان كرد: فعلا كليات اين امر در مجمع تشخيص مصلحت نظام تصويب شده است.

وي با بيان اينكه اين موضوع از جمله پيشنهادات ستاد مبارزه با مواد مخدر بوده است، تاكيد كرد: بر اساس پيشنهادي كه ارائه شد، معتادان تحت پوشش امر درمان بيمه مي‌شوند و اين امر تنها دربر گيرنده داروها نيست، چرا كه داروها چندان گران نيستند.

به گفته صفاتيان در حال حاضر يك‌هزار و 800 مركز متادون درماني در كشور فعال است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار