بادمجان حاوی فیبر، پروتئین، منگنز، فولات، ویتامین K، پتاسیم و ویتامین C است و مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان دارد. کاهش خطر بیماری قلبی، کمک به کنترل قند خون، مبارزه با سرطان و کمک به کاهش وزن از جمله خواص آن هستند. اگر از طرفداران پر و پا قرص بادمجان هستید، این مقاله را از دست ندهید. امروز قصد داریم طرز تهیه‌ی چند غذا با بادمجان را آموزش بدهیم.
کد خبر: ۹۴۴۸۳۵
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۳ 21 March 2021

بادمجان از آن دسته از مواد غذایی است که در میان کودکان و بزرگسالان طرفداران زیادی دارد. می‌توانید با بادمجان غذا‌های بسیار متنوعی درست کنید. بادمجان نه تنها طعم بسیار خوبی دارد، بلکه بسیار مغذی هم است و خواص زیادی برای سلامتی دارد.

طرز تهیه ۴ غذا با بادمجان؛ برای طرفداران این خوشمزه‌ی بی‌رقیب

بادمجان حاوی فیبر، پروتئین، منگنز، فولات، ویتامین K، پتاسیم و ویتامین C است و مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان دارد. کاهش خطر بیماری قلبی، کمک به کنترل قند خون، مبارزه با سرطان و کمک به کاهش وزن از جمله خواص آن هستند. اگر از طرفداران پر و پا قرص بادمجان هستید، این مقاله را از دست ندهید. امروز قصد داریم طرز تهیه‌ی چند غذا با بادمجان را آموزش بدهیم.

۱. موساکای گیاهی، مخصوص گیاهخواران

طرز تهیه ۴ غذا با بادمجان؛ برای طرفداران این خوشمزه‌ی بی‌رقیب

اگر گیاهخوار هستید و به دنبال ایده‌های جدید برای اضافه کردن به لیست غذاهایتان هستید، از درست کردن این غذا با بادمجان غافل نشوید. تهیه‌ی این غذا شاید کمی زمان‌بر باشد؛ بنابراین بهتر است آن را زمانی که وقت و حوصله‌ی زیادی برای آشپزی دارید، تهیه کنید.

عدس، هویج، سیب‌زمینی و بادمجان از جمله مواد غذایی هستند که در تهیه‌ی موساکای گیاهی استفاده می‌شوند. در تهیه‌ی این غذا (بر خلاف موساکای معمولی) از گوشت استفاده نمی‌شود؛ بنابراین حتی اگر گیاهخوار هم نیستید، می‌توانید این غذا را به‌عنوان یک غذای به‌صرفه‌تر برای خانواده‌ی عزیزتان درست کنید.

مواد لازم

پیاز: یک عدد
بادمجان: سه عدد
هویج: دو عدد
روغن زیتون: هشت قاشق غذاخوری
ساقه‌ی کرفس: دو عدد
سیر: چهار حبه
برگ آویشن: به مقدار لازم
رب گوجه‌فرنگی: یک قاشق چای‌خوری
عدس: ۲۵۰ گرم
قارچ: ۵۰۰ گرم
گوجه‌فرنگی بدون پوست: ۴۰۰ گرم
پونه‌ی کوهی خشک شده: یک و نیم قاشق چای‌خوری
سیب‌زمینی: یک کیلوگرم
شیر سویا: ۱۵۰ میلی‌لیتر
نمک و فلفل: به مقدار لازم

طرز تهیه

۱. برای تهیه‌ی موساکای گیاهی، ابتدا پوست سیب‌زمینی‌ها را بگیرید و آن‌ها را خرد کنید. پوست پیاز را هم بگیرید و آن را به همراه سیر و ساقه‌ی کرفس ریز خرد کنید.

۲. قارچ‌ها را خوب بشویید. یک قابلمه را پر از آب کنید و اجازه دهید به جوش بیاید. سپس زیر آن را خاموش کنید و قارچ‌ها را درون آن بیندازید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه در آب بمانند. در همین زمان، یک قابلمه‌ی بزرگ را روی اجاق بگذارید و یک و نیم قاشق غذاخوری از روغن زیتون را درون آن بریزید. پیاز، هویج و کرفس را به قابلمه اضافه کنید و کمی نمک روی آن‌ها بپاشید. به مدت ۱۰ دقیقه آن‌ها را تفت دهید تا نرم شوند.

۳. قارچ‌ها را از قابلمه بیرون بیاورید و آن‌ها خوب بشویید. سپس قارچ‌ها را برش بزنید و کنار بگذارید. سیر و برگ آویشن را به قابلمه اضافه کنید. به مدت یک دقیقه آن‌ها را تفت دهید، سپس رب گوجه‌فرنگی را اضافه کنید و به مدت یک دقیقه آن را تفت دهید.

پوست گوجه‌فرنگی‌ها را بگیرید و آن‌ها را خرد کنید. عدس و گوجه‌فرنگی خرد شده را اضافه کنید و زیر حرارت را زیاد کنید تا به جوش بیاید. سپس حرارت را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید. اجازه دهید مواد بپزند.

۴. در همین زمان یک ماهیتابه‌ی بزرگ روی اجاق قرار دهید. نصف قاشق غذاخوری روغن زیتون را درون ماهیتابه بریزید و قارچ‌های برش زده شده را به آن اضافه کنید. اجازه دهید قارچ‌ها تا زمانی که آبشان گرفته شود و طلایی شوند، روی حرارت بمانند. سس سویا را اضافه کنید و همه‌ی مواد را به‌خوبی هم بزنید. زیر حرارت را خاموش کنید و مخلوط قارچ درون ماهیتابه را به قابلمه‌ی حاوی عدس اضافه کنید.

زیر حرارت را کم کنید و اجازه دهید مواد به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه بپزند تا عدس نرم و سس غلیظ شود. اگر سس خیلی غلیظ شد، مقداری آب به آن اضافه کنید تا رقیق‌تر شود. برگ‌های آویشن را از قابلمه بیرون بیاورید. مواد را بچشید و به آن به اندازه‌ی کافی نمک و فلفل اضافه کنید.

۵. فر را روی ۱۸۰ درجه‌ی سانتی گراد قرار دهید تا گرم شود. یک قابلمه را پر از آب سرد بکنید و سیب‌زمینی‌ها را به آن اضافه کنید و کمی نمک درون قابلمه بریزید. قابلمه را روی اجاق قرار دهید و اجازه دهید تا آب به جوش بیاید و سیب‌زمینی‌ها بپزند و له شوند. در همین زمان، ۵ قاشق غذاخوری روغن زیتون باقیمانده را در یک کاسه‌ی کوچک با پونه‌ی گیاهی مخلوط کنید.

پوست بادمجان‌ها را بگیرید و به دارازا برش بزنید. یک قلمو بردارید و با آن مخلوط روغن زیتون و پونه را روی بادمجان‌ها بمالید و روی آن‌ها کمی نمک بپاشید. یک ماهیتابه روی اجاق بگذارید و هر طرف از بادمجان‌ها را به مدت سه دقیقه درون آن سرخ کنید تا نرم شوند.

۶. زیر قابلمه‌ی حاوی سیب‌زمینی‌ها را خاموش کنید و آب را دور بریزید و پوست سیب‌زمینی‌ها را بکنید. سپس آن‌ها را درون یک قابلمه‌ی دیگر بریزید و با گوشتکوب له کنید تا پوره مانند شوند. شیر سویا را به سیب‌زمینی‌ها اضافه کنید و به اندازه‌ی کافی آن را با نمک و فلفل طعم‌دار کنید.

۷. ظرف مستطیلی پیرکس را بردارید و سس را کف آن بریزید و با قاشق صاف کنید. نصفی از بادمجان‌های سرخ شده را روی آن بگذارید. سپس پوره‌ی سیب‌زمینی را در لایه‌ی بعد قرار دهید و با یک قاشق، آن را به طور مساوی روی بادمجان‌ها پخش کنید.

باقیمانده‌ی مخلوط روغن زیتون و پونه‌ی کوهی را با قلمو روی پوره‌ی سیب‌زمینی بمالید. در لایه‌ی آخر هم نصف دیگر بادمجان‌ها را قرار دهید. ظرف را به مدت ۲۵ تا ۳۵ دقیقه در فر قرار دهید تا طلایی شود. سپس ظرف را از فر خارج کنید. موساکای گیاهی آماده است. نوش جانتان.

۲. املت بادمجان و سوسیس

طرز تهیه ۴ غذا با بادمجان؛ برای طرفداران این خوشمزه‌ی بی‌رقیب

توصیه می‌کنیم املت بادمجان و سوسیس را در وعده‌ی صبحانه میل کنید، چون به‌شدت شما را سیر می‌کند.

املت بادمجان و سوسیس یک غذای بسیار خوشمزه است که می‌توانید آن را در وعده‌ی صبحانه یا به‌عنوان یک شام سبک نوش جان کنید. توصیه می‌کنیم این غذا را در وعده‌ی صبحانه میل کنید، چون به‌شدت شما را سیر می‌کند و باعث می‌شود تا وعده‌ی بعد دیگر سراغ هله‌هوله ها‌ی مضر و پرچرب نروید. این غذا در مدت زمان کم آماده می‌شود و تهیه‌ی آن آسان است؛ بنابراین مواقعی که خسته هستید و زیاد حوصله‌ی آشپزی کردن ندارید، می‌توانید آن را به‌عنوان یک گزینه‌ی سریع و آسان در نظر داشته باشید. این غذا با بادمجان و سوسیس تهیه می‌شود و برای چهار نفر مناسب است. مواد اولیه را می‌توانید با توجه به تعداد نفراتی که قرار است برای آن‌ها غذا درست کنید، کم یا زیاد کنید.

مواد لازم

روغن زیتون: دو قاشق غذاخوری
سوسیس: حدود ۲۵۰ گرم
بادمجان متوسط: یک عدد
پیاز زرد بزرگ: نصف یک عدد
سیر: یک حبه
تخم‌مرغ بزرگ: ۴ عدد
برگ ریحان تازه: یک چهارم فنجان
پنیر تازه: ۶۰ گرم
نمک و فلفل: به مقدار لازم

طرز تهیه

۱. برای تهیه‌ی این غذا با بادمجان ابتدا پوست پیاز را بگیرید و آن را خرد کنید. سیر را هم رنده کنید. برگ‌های ریحان را به صورت درشت خرد کنید. پوست بادمجان را بگیرید و آن را هم نگینی کنید.

۲. پوست سوسیس‌ها را بگیرید و آن‌ها را به صورت حلقه‌ای خرد کنید. یک قاشق غذاخوری از روغن زیتون را درون یک ماهیتابه بریزید و اجازه دهید روی حرارت متوسط داغ شود. به مدت ۱۰ دقیقه سوسیس‌ها را تفت دهید تا رنگشان قهوه‌ای شود. روی یک بشقاب، حوله‌ی کاغذی بگذارید و سوسیس‌ها را به آن منتقل کنید تا چربی اضافی‌شان گرفته شود.

۳. به ماهیتابه یک قاشق غذاخوری روغن زیتون اضافه کنید و بادمجان و پیاز خرد شده را درون آن بریزید. هر از گاهی آن را هم بزنید. اجازه دهید به مدت ۶ تا ۸ دقیقه روی حرارت باشند تا نرم شوند. سیر و سوسیس تفت داده شده را به همراه کمی نمک به مواد اضافه کنید و خوب همه‌ی مواد را هم بزنید.

۴. تخم‌مرغ‌ها را با ریحان خرد شده در یک کاسه‌ی متوسط با چنگال بزنید و آن را درون ماهیتابه بریزید. ماهیتابه را کمی کج کنید تا تخم‌مرغ به طور مساوی همه جای ماهیتابه پخش شود. پنیر را خرد کنید و روی تخم‌مرغ بریزید. اجازه دهید به مدت زمان لازم روی حرارت ملایم بماند تا خودش را بگیرید. سپس زیر حرارت را خاموش کنید و با کفگیر تخم‌مرغ را درون بشقاب‌ها قرار دهید. املت بادمجان و سوسیس آماده است. در کنار خانواده از خوردن آن لذت ببرید.

۳. پاستای بادمجان

طرز تهیه ۴ غذا با بادمجان؛ برای طرفداران این خوشمزه‌ی بی‌رقیب

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، با بادمجان می‌توان غذا‌های زیادی را درست کرد. احتمالا شما انواع مختلف پاستا را خورده باشید، ولی شاید پاستای بادمجان را امتحان نکرده باشید. این غذا را در اولین فرصت تهیه کنید، چون طعم بی‌نظیر آن باعث می‌شود طرفدار همیشگی آن شوید.

مواد لازم

بادمجان دلمه‌ای متوسط: یک عدد
پیاز زرد کوچک: یک عدد
سیر: دو حبه
زیتون: نصف فنجان
گوجه‌فرنگی متوسط: سه عدد
روغن زیتون: چهار قاشق غذاخوری
رب گوجه‌فرنگی: یک قاشق غذاخوری
آب: چهار و نیم فنجان
کشمش طلایی: نصف فنجان
پودر فلفل قرمز: نصف قاشق چای‌خوری
پاستای لوله‌ای (ریگاتونی) یا رشته‌ای آبکش شده: ۳۴۰ گرم
سرکه‌ی بالزامیک: دو قاشق چای‌خوری (اختیاری)
برگ ریحان تازه برای تزیین: به مقدار لازم
نمک: به مقدار لازم

طرز تهیه

۱. برای تهیه‌ی این غذا با بادمجان ابتدا پیاز را ریز خرد کرده و سیر را هم رنده کنید. بادمجان را نگینی خرد کنید و آن را درون یک کاسه‌ی بزرگ بریزید. هسته‌ی زیتون‌ها را هم در بیاورید و با چاقو، آن‌ها را از وسط نصف کنید. گوجه‌فرنگی‌ها را هم خرد کنید.

۲. روغن زیتون را درون یک ماهیتابه بریزید و آن را روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود. بادمجان را به ماهیتابه اضافه کنید و نصف قاشق چای‌خوری نمک روی آن بریزید. هر از گاهی بادمجان‌ها را هم بزنید. اجازه دهید به مدت ۲ تا ۳ دقیقه روی حرارت بمانند تا قهوه‌ای رنگ (و نه کاملا نرم) شوند. سپس آن‌ها را به یک کاسه یا بشقاب منتقل کنید.

۳. حرارت را کم کنید و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را به ماهیتابه اضافه کنید. پیاز‌های خرد شده را اضافه کنید و آن‌ها را به مدت ۳ تا ۵ دقیقه سرخ کنید تا نرم و شفاف شوند. سیر و رب گوجه‌فرنگی را اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید. به مدت یک دقیقه مواد را تفت دهید تا عطر سیر در بیاید. نصف فنجان آب را اضافه کنید و با یک قاشق چوبی، همه‌ی مواد را خوب هم بزنید.

۴. باقیمانده‌ی آب، بادمجان، گوجه‌فرنگی خرد شده، زیتون، کشمش، پاستای آبکش شده، پودر فلفل قرمز و مقداری نمک را به ماهیتابه اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید. زیر حرارت را زیاد کنید تا مواد به جوش بیایند. مواد را مدام هم بزنید تا پاستا کف ماهیتابه نچسبد. اجازه دهید تقریبا به مدت ۱۵ دقیقه مواد روی حرارت بمانند. سپس زیر حرارت را خاموش کنید.

۵. مواد را بچشید و در صورت نیاز به آن نمک و فلفل اضافه کنید. اگر از سرکه‌ی بالزامیک استفاده می‌کنید، آن را روی پاستا بریزید. پاستا را درون بشقاب‌ها بریزید و آن را با ریحان خرد شده تزیین کنید. نوش جان.

۴. لازانیای بادمجان

طرز تهیه ۴ غذا با بادمجان؛ برای طرفداران این خوشمزه‌ی بی‌رقیب

لازانیای بادمجان یکی از انواع غذا با بادمجان است که طعم بی‌نهایت خوبی دارد. این غذا را برای هر کس که سرو کنید، بدون شک عاشق آن خواهد شد. دفعه‌ی بعد که خواستید لازانیا درست کنید، حتما به فکر لازانیای بادمجان باشید. این غذا با بادمجان، پنیر ریکوتا، پنیر پارمزان، تخم‌مرغ و پونه‌ی کوهی خشک شده تهیه می‌شود.

مواد لازم

بادمجان متوسط: سه عدد
روغن زیتون: یک قاشق غذاخوری
تخم‌مرغ بزرگ: یک عدد
سس گوجه‌فرنگی: یک و نیم فنجان
پنیر ریکوتا: تقریبا ۴۰۰ گرم
پونه‌ی کوهی خشک شده: یک قاشق چای‌خوری
پنیر موزارلا: یک و نیم فنجان
پنیر پارمزان: نصف فنجان
برگ جعفری برای تزیین: به مقدار لازم
نمک و فلفل: به مقدار لازم

طرز تهیه

۱. برای تهیه‌ی لازانیای بادمجان، ابتدا پنیر موزارلا را خرد کنید و پنیر پارمزان را هم رنده کنید. برگ‌های جعفری را ریز خرد کنید. روی سینی فر کاغذ روغنی قرار دهید. پوست بادمجان‌ها را بگیرید و به درازا به صورت نازک برش بزنید. آن‌ها را به طور مرتب و در کنار هم در سینی فر قرار دهید و کمی نمک روی آن‌ها بریزید. ۱۵ تا ۳۰ دقیقه سینی را کنار بگذارید. در این زمان فر را روی ۲۰۰ درجه‌ی سانتیگراد قرار دهید تا گرم شود.

۲. با حوله‌ی کاغذی، رطوبت بادمجان‌ها را بگیرید. روغن زیتون را درون یک کاسه‌ی کوچک بریزید و با یک قلمو آن را روی بادمجان‌ها بمالید. سینی را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در فر قرار دهید.

در همین زمان که بادمجان‌ها در فر هستند، یک کاسه‌ی متوسط بردارید و تخم‌مرغ‌ها را درون آن با چنگال بزنید. پنیر ریکوتا، پونه‌ی خشک شده، فلفل سیاه، پنیر موزارلا و پنیر پارمزان را به کاسه اضافه کنید و مواد را خوب با یکدیگر مخلوط کنید.

۳. بادمجان‌ها را از فر بیرون بیاورید و دمای فر را روی ۱۹۰ درجه‌ی سانتی‌گراد بگذارید. کف ظرف مستطیلی پیرکس، مقداری سس گوجه‌فرنگی بریزید و آن را با قاشق صاف کنید. مقداری از بادمجان‌ها را روی سس قرار دهید.

چند قاشق از مخلوط پنیر ریکوتا را به طور مساوی روی بادمجان‌ها پخش کنید. این کار را تا دو لایه تکرار کنید. یعنی اول سس گوجه‌فرنگی بزنید، بعد بادمجان و بعد مخلوط پنیر ریکوتا. در لایه‌ی آخر، پنیر موزارلا و پنیر پارمزان را روی لازانیا بریزید.

۴. ظرف را با فویل آلومینیومی بپوشانید و آن را به مدت ۲۰ دقیقه در فر قرار دهید. پس از ۲۰ دقیقه ظرف را از فر بیرون بیاورید و فویل را بردارید. ظرف را مجدد ۲۰ دقیقه‌ی دیگر در فر بگذارید تا پنیر قهوه‌ای طلایی شود. سپس لازانیا را از فر بیرون بیاورید و روی آن جعفری خرد شده بریزید. لازانیای بادمجان شما آماده است. از خوردن آن لذت ببرید.

منبع: دیجی کالا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار