کد خبر: ۹۴۴۸۴۰
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۳ 21 March 2021
مرغ شکم پر یکی از غذاهای مجلسی و بسیار خوش طعم ایرانیست که با مواد متنوعی پخته می شود و همینطور یکی از برترین گزینه ها برای پذیرایی در میهمانی های ایرانی است. مرغ شکم پر از مرغ تهیه می شود و داخل شکم آن با مخلفات و سبزیجات معطر پر خواهد شد. به همین علت مرغ شکم پر ارزش غذایی بسیار بالایی دارد، طرز تهیه مرغ شکم پر در شهرهای ایران مختلف است.
 

طرز تهیه مرغ شکم پر در فر و بدون فر مجلسی

مرغ شکم پر یکی از غذاهای مجلسی و بسیار خوش طعم ایرانیست که با مواد متنوعی پخته می شود و همینطور یکی از برترین گزینه ها برای پذیرایی در میهمانی های ایرانی است.

مرغ شکم پر

مرغ شکم پر از مرغ تهیه می شود و داخل شکم آن با مخلفات و سبزیجات معطر پر خواهد شد. به همین علت مرغ شکم پر ارزش غذایی بسیار بالایی دارد، طرز تهیه مرغ شکم پر در شهرهای ایران مختلف است.

مواد لازم برای مرغ شکم پر در فر

مواد لازم اندازه
مرغ متوسط: ۱ عدد
پیاز متوسط: ۲ عدد
کره: ۵۰ گرم
سیر: ۴ حبه
هویج: ۲ عدد
جعفری: ۲۵ گرم
گشنیز: ۲۵ گرم
نعناع و پونه: ۲۵ گرم
سیب زمینی: ۲ عدد
رب انار: ۲ قاشق غذاخوری
زرشک: ۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده: ۱ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری
مغز گردوی خرد شده: ۴ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به اندازه کافی

طرز تهیه مرغ شکم پر در فر

برای تهیه مرغ شکم پر مجلسی ابتدا فر را روی ۱۸۰ درجه سانتی گراد روشن کنید تا گرم شود. سپس پیاز را پوست بگیرید و داخل قابلمه ای کوچک قدری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا روغن داغ شود.

طرز تهیه مرغ شکم پر در فر و بدون فر مجلسی

در این مرحله از درست کردن مرغ شکم پر، نصف پیاز را به صورت خلالی خرد کنید و درون روغن تفت دهید تا طلایی رنگ شود. بعد حبه سیری را رنده کنید و به پیاز اضافه کنید و کمی تفت دهید. بعد از طلایی شدن سیرها و پیازها کمی ادویه اضافه کنید سپس سبزیجات معطر که شامل گشنیز، شنبلیله، پونه و جعفری است را تمیز کرده و بشویید و در صافی بریزید تا آب آنها گرفته شود. سپس آنها را به صورت ساطوری خرد کنید و در یک تابه دیگر که مقداری روغن در آن ریخته شده و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم داغ شده است را تفت دهید تا آب سبزی ها کشیده شود و تفت داده شود.

سبزی ها را به بقیه مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید و در آخر به تابه قدری نمک و فلفل سیاه اضافه کنید و بار دیگر خوب مواد را هم بزنید و در آخر دو قاشق غذا خوری از رب انار را به مواد مرغ شکم پر اضافه کنید و خوب هم زنید تا کاملاً مخلوط و یکدست شوند. بعد زرشک را اضافه کنید و مواد را تفت دهید و مغز گردو ها را با چاقو خرد کنید و اضافه کنید و زعفران دم کرده را نیز بیافزایید و مواد را با هم مخلوط کنید. در آخر رب گوجه فرنگی را به مواد اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی آن از بین برود و مواد را زیر و رو کنید تا رب بطور کامل با مواد مخلوط شود و بعد ماهیتابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

هویج ها را نیز با پوست کن پوست بگیرید و به هر مدلی که تمایل دارید خرد کنید و کنار بگذارید و بعد مرغ را تمیز کنید و مواد درون تابه را داخل شکم مرغ بریزید و با نخ و سوزن تمیز شکم مرغ را با فاصله های کم بدوزید.

طرز تهیه مرغ شکم پر در فر و بدون فر مجلسی

کره را در تابه ای کوچک قرار دهید و حرارت را کم کنید تا کره ذوب شود و آن گاه یک قلموی آشپزخانه را داخل کره بزنید و مرغ را کامل با کره آغشته کنید و هویج و سیب زمینی های خرد شده را در سینی بچینید و مرغ را روی آنها قرار دهید تا زیر مرغ پر شود و به بازه ۹۰ الی ۱۲۰ دقیقه در فر اجازه دهید تا کاملاً پخته و سوخاری شود. بعد از آماده شدن، مرغ شکم پر را از فر خارج کنید و نخ های درون شکم مرغ را بیرون آورید و با سس کچاپ نوش جان کنید.

طرز تهیه مرغ شکم پر در قابلمه

درصورتی که قصد پختن مرغ شکم پر در قابلمه را دارید، ابتدا باید مواد داخل مرغ را مطابق مواد لازمی که در ابتدای متن ذکر شد، اضافه کنید و پس از دوخت آن، مرغ شکم پر را در قابلمه ای مناسب بگذارید و به اندازه نصف مرغ به قابلمه آب اضافه کنید. بعد قابلمه را بر روی حرارت کم اجاق گاز به بازه ۱ الی ۵ ساعت بگذارید تا پخته شود. توجه داشته باشید که مواد درون مرغ، معمولاً سلیقه ای است و با توجه به ذائقه ی خود می توانید طعم ترش یا شیرین را برای این غذا انتخاب کنید و به تناسب آن مواد را تغییر دهید.

همینطور می توانید از سبزیجات معطر در درون مرغ شکم پر استفاده کنید. بعد از گذشت این زمان برای تست، چنگالی را درون مرغ کرده چنانچه راحت داخل مرغ فرو رفت غذایتان آماده شده ولی در صورتیکه سفت بود درب قابلمه را ببندید و برای مدت زمان اندکی اجازه دهید تا با حرارت ملایم پخته شود.

طرز تهیه مرغ شکم پر در فر و بدون فر مجلسی

نکات مربوط به مرغ شکم پر

یکی از مهم ترین نکات در تهیه انواع غذاها انتخاب مواد اولیه سالم و تازه است این مسأله در مورد گوشت و مرغ بسیار مهمتر است زمانی که میخواهید مرغ را انتخاب کنید حتماً جاهایی که اتصال دارند مانند ران و بال را چک کنید، زیرا ماندگی و ناسالم بودن مرغ در این قسمت ها سریعتر معلوم می شود پس اگر این قسمت ها بوی نامطبوعی بدهد یعنی مرغ تازه نیست حواستان باشد مرغ هایی که خیلی خیس هستند را انتخاب نکنید رطوبت زیاد مرغ نشانگر این است که قبلاً فریز شده است درصورتی که از مرغ های بسته بندی استفاده می کنید حتماً تاریخ آنرا چک کنید و حواستان باشد که خون آبه نداشته باشد.

نکته مهم در تهیه مرغ شکم پر این است که مرغ حتماً باید پوست داشته باشد. به علت این که مرغ در زمان پخته شدن پوست آن روغن می اندازد و از خشک شدن مرغ جلوگیری می کند.

طرز تهیه مرغ شکم پر در فر و بدون فر مجلسی

منبع: سرپوش

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار