با وجود اینکه ویروس کرونا بسیاری از در کنارهم بودن‌ها را برای داشتن ماهی با چاشنی دورهمی‌های صمیمی سد کرده ولی می‌توان از این محدودیت به عنوان فرصتی برای گسترش بخشندگی و کسب مهارت‌های معنوی در ماه مبارک رمضان بهره برد. زهره کریم‌زاده
کد خبر: ۹۵۶۵۴۲
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱ 17 April 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،برای دومین سال متوالی است که بخاطر حضور ویروس مرگبار کرونا، مسلمانان به شکلی متفاوت وارد ماه مهمانی خدا می‌روند.

کارشناسان علوم پزشکی معتقدند تنها را ه مقابله با کرونا و پیشگیری از شیوع آن قطع زنجیره انتقال است، این به معنای کاهش اجتماعات معنوی و نداشتتن دورهمی و رعایت مستمر مسائل بهداشتی است.

رسم و رسوم روزه داری در دیار دین‌مدار کرمانشاه نیز همانند دیگر نقاط کشور، زیر چتر قرمز کرونا تغییر کرده است، توفیق حضور در مکان‌های مقدس، تجمع زیر گنبدهای فیروزه‌ای مساجد و بقاع متبرکه از ما گرفته شده و دیگر برپایی ضیافت های جمعی، سفره‌های ساده افطاری در مساجد فراهم نیست چون این دورهمی و نشستن کنار یکدیگر بر سر یک سفره، بهترین فرصت برای انتشار ویروس کرونا عنوان شده است.

مردم کرد زبان کرمانشاه به ماه رمضان «روژوانی» می‌گویند، برگزاری مراسم جمعی آشتی کنان، سر دادن جمعی نوای مرحبا مرحبا در کنار یکدیگر برای خیرمقدم به ماه مبارک، غبارروبی مساجد، مراسم رویت ماه، نواختن توپ بیدارباش در ارتفاعات و ... همه و همه از رسم و رسوم زیبای مردمان شیعه و سنی استان کرمانشاه است که اکنون برگزاری هر کدام از آنها چه کم و چه زیاد، تهدیدی برای سلامت جامعه محسوب می‌شود.

این روزها صف بستن برای خرید حلیم و آش عباسعلی پخته شده با روغن معطر کرمانشاهی نیز اما و اگرهای بهداشتی خود را دارد.

بخاطر اهمیت بالای حفظ سلامت جامعه است که مقام معظم رهبری در بخش پایانی سخنرانی تلویزیونی اخیر خود اشاره مستقیمی به شرایط ماه مبارک رمضان در سال جاری داشتند و فرمودند: نکته‌ آخری که عرض می‌کنم اینکه در غیاب جلسات عمومی ماه رمضان (دعا، سخنرانی و توسّل) که بسیار مغتنم بود امسال علی‌القاعده محرومیم، البته در غیاب این جلسات از عبادت، تضرّع و خشوع در تنهایی نباید غفلت نشود.

با وجود اینکه ویروس مهلک کرونا باز هم لذت جمعی مهمانی این ماه را از ما گرفته است، ولی می‌توان از شنیدن طنین دلچسب اذان در کوچه پس کوچه های کاه گلی شهر لذت برد و از همه مهمتر می‌توان با داشتن دستانی سخاوتمندتر و بخشنده تر طعم شیرین همدلی را به سفره نیازمندان و مستحقان بخشید. ک

کرونا با وجود همه تلخی‌ها و غم هایی که به همراه دارد می‌تواند در این ماه به فرصتی بهتر تبدیل شود، فرصتی برای اینکه بتوان انس و اتصال معنوی بیشتری کسب کرد چرا که فلسفه اصلی این مهمانی، باید اتصال با ذات احدیت و ارتباط قلبی با پروردگار باشد آن‌هم در شرایطی که امکان حضور جمعی مقدور نیست.

هنوز هم می‌توان در این ماه به برخی از رسوم کرمانشاهیان همچون «کاسه همسایه» پایبند بود، رسمی که برپایه همدلی و دادرسی بنا شده و سالیان سال است که برگزار می‌شود.

این رسم در ایام ماه رمضان و همچنین عید فطر برگزار می‌شد و بسته‌های غذایی به صورت ناشناس در درب خانه فرد مستحق بویژه همسایه‌های نیازمند قرار می‌گرفت.

داشتن دستانی بخشنده تر باتوجه به ضربه اقتصادی بالایی که کرونا به اقشار آسیب پذیر وارد کرده است، اهمیت دو چندان دارد، بنابر گفته مسوولان اقتصادی استان کرمانشاه، شیوع کرونا ۳۰ تا ۴۰ هزار شغل را در استان از بین برده و بیشترین ضربه کرونا به بخش خدمات بوده چون سهم این بخش در اقتصاد استان ۱۰ درصد از میانگین کشور بیشتر است.

از همین رو افرادی که هر سال در ماه مهمانی خدا، نذری و افطاری می‌دادند، می‌توانند همه هزینه‌های این کار خیر را به نیازمندان و اقشار آسیب دیده از کرونا اختصاص دهند تا لذتی فراتر را تجربه کنند.

در این بین ادارات دولتی همچون کمیته امداد امام خمینی(ره)، ادارات کل بهزیستی و اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه نیز با کمک خیرین به یاری نیازمندان در این ماه الهی می‌شتابد.

برگزاری طرح ضیافت الهی در ۱۱ بقعه متبرکه استان کرمانشاه توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه استان از جمله این اقدامات است بطوریکه در این طرح سه هزار و ۵۰۰ بسته معیشتی نیز در قالب طرح ضیافت همدلی میان نیازمندان توزیع خواهد شد.

برپایی آشپزخانه مهدوی در لیالی ماه مبارک برنامه ای دیگر از سوی کمیته امداد کرمانشاه است که امسال پویش ایران همدل - اطعام مهدوی با هدف اطعام و اکرام نیازمندان در قالب طبخ غذای گرم و توزیع بسته های معیشتی و همچنین اکرام فرزندان ایتام و محسنین اجرا می‌شود.

راه اندازی پویش ضیافت همدلی به منظور مرتفع نمودن نیازها و مشکلات اقتصادی مددجویان تحت پوشش بهزیستی اقدام دیگری است که هر کدام می‌تواند به فرصت و لذتی شیرین برای یاری رسانی تبدیل شود.

این فرصت‌ها می‌تواند زمینه فرهنگ سازی اجتماعی برای نهادینه کردن برخی رفتارهای درست تبدیل شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار