رئیس سازمان برنامه و بودجه سال گذشته قول داد دو قطعه راه‌آهن چابهار تا پایان سال ۹۹ تکمیل شود اما حالا وزارت راه اعلام کرده احتمالاً فقط قسمت خاش- زاهدان را تا پایان خردادماه بتواند تحویل دهد.
کد خبر: ۹۶۸۳۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳ 02 June 2021

به گواه کارشناسان و صاحب‌نظران شرط عملیاتی شدن یک بندر اتصال ریلی آن است چرا که بارهای بندر با تناژ بالا و طی مسافت‌های طولانی اصطلاحاً ریل پسندند و به صرفه است که با ریل جا به جا شوند.

برای بندری در قد و قواره چابهار عملیاتی شدن سریع‌تر آن نیازی فوری است به ویژه زمانی که در رقابتی اقتصادی با کریدورها و بنادر در حال توسعه منطقه به سر می‌برد و رقابایش روز به روز با سرعتی فزونی نونوارتر از دیروز می‌شوند.

برای اتصال چابهار به خط ریلی سراسری، خط چابهار- زاهدان از سال 89 شروع شده؛ آغاز ساخت محور ریلی چابهار- زاهدان سال 89 بود، در آن سال قطعه اول حد فاصل چابهار- زاهدان شروع شد اما به دلیل کمبود منابع، پروژه خوابید.

اول فروردین سال 92 برای تکمیل قطعه اول آن قراردادی میان وزارت راه و قرارگاه سازندگی خاتم‌النبیا به ارزش دو هزار و چهل و یک میلیارد تومان منعقد شد و پروژه با جدیدت ادامه پیدا کرد.

توزیع اعتبارات برای بهره‌برداری از این پروژه راهبردی قطره چکانی بود، برای مثال در قانون بودجه 98 تنها 110 میلیارد تومان به پروژه اختصاص یافت که میان تصویب و تخصیص اختلافات فاحشی وجود دارد.

تخصیص قطره چکانی، کارگزاران پروژه را به سمت صندوق توسعه ملی برد؛ رهبر انقلاب شهریورماه 98 با برداشت 300 میلیون یورو از صندوق برای تکمیل پروژه موافقت کردند؛ با این حال تخصیص از صندوق هم روندی مناسب ندارد.

اردیبهشت‌ماه پارسال شرکت زیرساخت گفت: تاکنون 100 میلیون یورو از مصوبه 300 میلیون یورویی خط آهن چابهار اختصاص یافته است. شرکت زیرساخت همین چند روز پیش هم دوباره اعلام کرد 135 میلیون یورو تخصیص یافته است؛ این یعنی از دو سال پیش بعد از موافقت رهبر و تصویب برداشت تاکنون هنوز نصف رقم مصوب هم از صندوق اختصاص پیدا نکرده است.

رئیس‌جمهور آذرماه 96 در مراسم افتتاح فاز اول بندر شهید بهدشتی وعده تکمیل پروژه را تا پایان دولت داد؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه هم خردادماه پارسال گفت: ظرف مدت باقیمانده تا پایان سال با همکاری قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) دو قطعه خاش- زاهدان و چابهار- ایرانشهر تکمیل می‌شود و طبق برنامه‌ریزی انجام شده قطعه خاش- زاهدان در دهه فجر سال جاری( 9) به بهره‌برداری می‌رسد.

عباس خطیبی معاون ساخت راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور می‌گوید: پیشرفت طرح در کلان پروژه، 52 درصد است پیشرفت بخش زیرسازی نیز 68 درصد است در فاصله زاهدان-خاش، زیرسازی به طور کامل به اتمام رسیده و مشغول عملیات ریل گذاری هستیم؛ تا کنون 120 کیلومتر آن ریل را گذاری کرده‌ایم و تمام تلاش ما این است تا آخر خرداد ماه قطعه زاهدان-خاش به بهره برداری برسد.

اینکه بخشی از پروژه تا خرداد متصل شود هنوز قطعی نیست اما حتی در صورتی که راه آهن زاهدان-خاش هم متصل شود اما هنوز سر اصلی پروژه که چابهار است و در اصل پروژه برای اتصال ریلی چابهار احداث می‌شود، به خط ریلی سراسری متصل نمی‌شود یا حداقل زمانی برای اتصال آن اعلام نشده است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار