کد خبر: ۹۶۹۷۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۰ 09 June 2021

 

با گسترش و محبوبیت رمز ارز‌ها سایت‌های بسیاری در رابطه به آن‌ها ایجاد شده‌اند که خیلی از آن‌ها اسکم (Scam) هستند. یک سایت اسکم با هدف کلاهبرداری از کاربران ایجاد شده و وقت و دارایی آن‌ها را به هدر می‌دهد.
سایت اسکم یا کلاهبرداری (Scam) به سایت‌هایی گفته می‌شود که یا کامل به قصد کلاهبرداری ایجاد می‌شوند و یا پس از مدتی ورشکسته شده و به فعالیت خود بدون توجه به کاربران پایان می‌دهند.
 
آیا رئیسی تحریم است؛ سئوالی که در گوگل جست و جو می‌شود/ مناظره دوم در صدر جست و جو‌های ایرانیان در اینترنت/ چرا کاربران در گوگل به دنبال سایت‌های اسکم هستند؟
کلاهبرداری کاری بر پایه فریب است که کسی یا کسانی برای کسب نفع خود یا موسسه‌ای انجام می‌دهند. کلاهبرداری در تمامی کشور‌ها جرم است؛ هرچند مصداق‌های آن در نظام‌های گوناگون قضایی فرق می‌کند. کلاهبرداران را می‌توان به دو دسته کلاهبرداران اینترنتی و غیر اینترنتی تقسیم کرد. بیش از ۹۰ درصد سایت‌های کلیکی، هایپ و دیگر سیستم‌های کسب درآمد که هر روز افتتاح می‌شوند، نهایت در چند ماه پس از شروع تبدیل به اسکم می‌شوند.
کلاهبرداری از این طریق و روند روزافزون آن به ویژه حالا که بازار رمز ارز‌ها داغ است، این عبارت را به یکی از پرتکرارترین جست و جو‌های مردمی در اینترنت تبدیل کرده است.

سایت way2pay در این باره نوشته است: چند سالی است که کلاهبرداری یا SCAM به دلیل هیجان بالای بازار و علاقه افراد به سرمایه‌گذاری در دنیای رمزارزها رواج پیدا کرده است.

افرادی با بهانه‌های مختلف و به دروغ سرمایه‌های دیگران را جذب می‌کردند، درحالی‌که پروژه‌های آن‌ها ارزش ذاتی بسیار کمتری از آنچه ادعا می‌کردند داشت.

اساس کار آنها تکیه بر طمع طعمه‌هایشان بود و با جلب اعتماد افراد از سادگی آنها سوء استفاده می‌کردند.

پدیده رمزارزها با وجودی که از عمر آن بیش از ده سال می‌گذرد؛ اما هنوز هم پدیده تازه‌ای به شمار می‌آید و قوانین مدونی برای آن وجود ندارد. کلاهبرداران هم از این فرصت نهایت استفاده را برده‌اند و تلاش می‌کنند به روش‌های مختلف افراد را فریب دهند.

ICO (عرضه اولیه ارزهای رمزنگاری‌شده) یکی از مرسوم‌ترین راه‌ها برای کلاهبرداری است. در واقع ICO راهی برای جذب سرمایه جهت راه‌اندازی یک پروژه تازه است و کلاهبرداران با تهیه یک سند جعلی پروژه‌های کم ارزش را بزرگ‌تر از آنچه هستند نشان می‌دهند تا سرمایه افراد را تصاحب کنند.

سایت‌های اسکم کدام هستند؟

در کنار مفهوم بالا که متداول‌ترین مفهوم SCAM است، سایت‌های کلاهبرداری هم وجود دارند که تنها یک مدت کوتاه فعالیت می‌کنند و بعد از مدتی ناپدید می‌شوند و کاربران را سرگردان کرده و اموالشان را سرقت می‌کنند.

این سایت‌ها با هدف کلاهبرداری طراحی و پیاده‌سازی می‌شوند و بعضا چنان ظاهر حرفه‌ای دارند که حتی تریدرهای با سابقه و حرفه‌ای را هم فریب می‌دهند.

از این رو توصیه می‌کنیم به منظور دور ماندن از این شیوه کلاهبرداری حتما از سایت‌های حرفه‌ای، معتبر و با سابقه استفاده کنید.

راه‌های شناسایی سایت‌های SCAM کدام است؟

برای شناسایی سایت‌های معتبر از اسکم روش‌های مختلفی وجود دارد برخی از مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

۱. بررسی پشتیبانی سایت که باید بروز، سریع و دقیق باشد.

۲. سایت باید مستمر بروزرسانی و مطالب جدید آپلود شود.

۳. طراحی سایت حرفه‌ای باشد و از قالب‌های آماده و ارزان قیمت استفاده نکرده باشد.

۴. سایت حرفه‌ای غلط‌های املایی و نوشتاری ندارد.

۵. نام سایت ساده، مختصر و مشخص است و نامفهوم نیست.

۶. آدرس، شماره تماس و راه‌های ارتباطی مشخصی دارد.

۷. دریافت و پرداخت وجه منظم انجام می‌شود و برای کاربر راه‌های متنوع پرداخت در نظر گرفته شده است.

۸. سایت‌های حرفه‌ای معمولا از پروتکل‌های مطرح و امن مثل https استفاده می‌کنند.

موارد بالا تنها برخی از راه‌های شناسایی سایت‌های معتبر و قابل اعتماد هستند اما توجه به آنها می‌تواند در اعتبارسنجی و شناسایی سایت‌های معتبر و قابل اتکا به شما کمک کنند.

اگر در مورد اعتبار سایتی تردید دارید، بهتر است از آن خرید نکنید یا با خریدهای کوچک و کم هزینه اعتبار و کیفیت آن را بسنجید و پس از جلب اعتماد به خریدوفروش ارزهای رمزنگاری‌شده از طریق آن اقدام کنید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار