مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: پارسال سراوان در شرق استان با سه هزار و ۶۲۰ ساعت ساعت تابش آفتاب، آفتابی‌ترین و کم بارش‌ترین شهر این استان شد.
کد خبر: ۹۷۳۴۹۲
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸ 24 June 2021

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان، محسن حیدری در دیدار با فرماندار سراوان که در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد اظهارداشت: پارسال میزان ساعات آفتابی سراوان نسبت به سال قبل آن بیش‌از ۲۲۶ ساعت افزایش یافته است.

وی افزود: داده‌های تاریخچه‌ای سراوان نیز نشان می‌دهد که این شهر بعد از نصرت آباد دومین شهر آفتابی سیستان و بلوچستان است اما با توجه به کمتر بودن روزهای همراه با پدیده‌های خاکدار در سراوان، این شهر مستعدترین شرایط برای تولید برق خورشیدی در استان را دارد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: ابرناکی پایین، ساعت آفتابی بالا، دمای مناسب در اکثر اوقات سال و پدیده‌های خاکدار کم نسبت به سایر نقاط استان سبب شده تا سراوان مستعد تبدیل به قطب تولید انرژی برق از تابش خورشید شود.

وی بیان کرد: سراوان از نظر وزش باد نیز جزو شهرهای بادخیز سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود که هم بادهای شمالی و هم بادهای جنوبی-جنوب غربی این شهر را در طول سال تحت تأثیر قرار می‌دهند.

حیدری تصریح کرد: به طور میانگین تعداد روزهای همراه با بیشینه باد ۲۵ کیلومتر بر ساعت در سراوان حدود ۲۳۰ روز است.

وی به وضعیت خشکسالی در سراوان اشاره کرد و گفت: هم‌اینک بیش‌از ۹۳ درصد از مساحت شهرستان سراوان دچار درجات مختلف خشکسالی است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان اظهارداشت: از ابتدای سال زراعی جدید یعنی مهرماه گذشته تا کنون تنها ۶٫۹ ملیمتر باران در سراوان باریده به طوریکه این شهر در حدود ۹ ماه اخیر کم باران ترین شهرستان استان بوده است.

وی تصریح کرد: سال زراعی گذشته تا این موقع بیش‌از ۱۳۹ میلیمتر باران در سراوان باریده بود اما حالا میزان بارش‌های این شهرستان کاهش قابل توجهی داشته است.

فرماندار سراوان نیز در این دیدار با اشاره به پیامدهای ناگوار خشکسالی و کاهش بارندگی در استان گفت: خشکسالی و کم بارشی به صورت مستقیم اشتغال و معیشت بسیاری از مردم سراوان را تحت تأثیر قرار داده و سبب شده تا میزان تولیدات کشاورزی منطقه نسبت به سال گذشته کاهش یابد.

سعید تجلیلی افزود: باید برنامه‌ریزی‌های کلان توسعه به سمت سازگاری با اقلیم پیش برود طوریکه کم بارشی و یا خشکسالی آثار و پیامدهای زیادی بر معیشت مردم نداشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار