کد خبر: ۹۷۸۰۰۶
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰ 13 July 2021

محمد بلوچ‌زهی | این روزها اصلا حال سیستان و بلوچستان خوب نیست و هر روزه شمار قابل توجهی از هم‌ استانی های خود را بخاطر مبتلا به ویروس کرونا از دست می دهیم.
شرایط در این استان شکلی بحران به خود گرفته و در حال حاضر این ویروس جهنده و کشنده بیشتر خانواده ها و روستاهای دور و نزدیک را درگیر خود کرده است.
بنده پیش تر طی یادداشت هایی در روزنامه های مختلف نسبت به طغیان کرونا در این استان و وقوع یک فاجعه انسانی هشدار داده بودم.اکنون همان روزهایی که ما آن را کابوس کشنده کرونا عنوان نموده بودیم فرا رسیده و فضای اجتماعی و سیستم درمانی را فلج نموده و مستأصل.

متاسفانه این استان علی رغم وسعت و جمعیت بالای آن پایین ترین شاخص های درمانی و بهداشتی را در کشور داراست و از لحاظ زیرساخت های درمانی محروم ترین است و کم برخوردارترین.در حال حاضر ده شهر استان فاقد بیمارستان و زیرساخت های لازم درمانی هستند. سوای از آن حتی در شهرهای دارای بیمارستان نیز بدلیل نبود پزشک و تجهیزات کافی درمانی مردم یا نیاز درمانی خود را در پاکستان می جویند و یا اینکه به استان های برخوردار همجوار می روند.

در شرایطی که نگرانی بر فضای سیستان و بلوچستان مستولی گشته آنچه که بر تشدید مشوش نمودن افکار عمومی می انجامد شایعه سازی در خصوص کروناست.خودداری مبتلایان به کرونا به پزشک و مراکز درمانی بدلیل فقر و ناتوانی مالی و نیز به سبب برخی از باورهای غلط مرگ و میر بیماران کرونایی را شتاب بخشیده است. در همین شرایط بحرانی و اوضاع فاجعه بار مراسم تشییع باشکوه برای بیماران کرونایی برگزار می شود.
.
جشن های عروسی و مراسم های مختلف محلی و نیز دید و بازدیدهای اجتماعی نیز کما فی سابق به وقت خود ادامه دارد. از مهم ترین عوامل تشدید وضعیت کرونا در سبستان و بلوچستان برگزاری متینگ های انتخاباتی، ترددهای مرزی و تجمعات مذهبی و محلی را می توان عنوان نمود. از سویی آنچه که سبب گشته که وضعیت نسبت به قبل حادتر و بحرانی تر شود بی توجهی مردم نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی و نماندن در منزل است.

نباید فراموش کرد که با دست خالی، کمبود پزشک، پایین بودن زیرساخت های بهداشتی و خالی بودن چارت نیروی انسانی مراکز درمانی نمی توان بر این بحران فائق آمد.
.باید قبل از هر اقدامی ابتدا به ضرورت ها و نیازها پاسخ گفت تا بتوان اوضاع را به حالت عادی برگرداند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار