کد خبر: ۹۹۲۱۶۱
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۶ 09 September 2021

رسانه‌های روسیه از توافق آژانس هوایی فدرال روسیه و سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی ایران در ارسال تجهیزات هوانوردی غیرنظامی ساخت روسیه به ایران خبر دادند.

توافق هوانوردی جدید روسیه با ایران؛ سوپرجت تمام روسی در راه ایران

به گزارش فارس، آژانس حمل و نقل هوایی فدرال روسیه  و سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی ایران  مورخ ششم سپتامبر 2021 تفاهم نامه‌ای که هدف آن ایجاد شرایط مطلوب برای تصویب طراحی استاندارد  تجهیزات هوانوردی غیرنظامی ساخت روسیه  به ایران است، امضا کردند.

به نوشته وبگاه «ارو تایمز» توافق، نتیجه مذاکراتی است که بین دو کشور در ژوئن 2021 انجام شد. در ماه مه 2018 ، دولت ایالات متحده تصمیم گرفت دوباره تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی ایران  توسط «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق خود علیه ایران اعمال کند. بسیاری از شرکتهای هوانوردی جهان به دلیل بیم ناشی از تحریم شدن، قراداد فروش صدها فروند هواپیما به ارزش بیش از 30 میلیارد دلار را به ایران لغو کردند.

 در آن برهه فقط شرکت هواپیماسازی فرانسوی،ایتالیایی «آی آرتی» موفق شد پنج فروند هواپیما را در پنج اوت 2018 به «ایران ایر» تنها یک روز قبل از اعمال تحریم‌های جدید آمریکا تحویل دهد.

 به گزارش این منبع خبری، با توجه به تحریم‌های بین المللی ایران از اواخر دهه 1970، هوانوردی غیرنظامی ایران به شدت به هواپیماهای جدید نیاز دارد. طبق داده‌ها میانگین سن ناوگان شرکت هواپیمایی ملی ایران ایر 18.6 سال است.

به نوشته ایرو تایمز، این اولین بار نیست که روسیه برای صادرات هواپیماهای خود به ایران تلاش می کند. در آوریل 2018، دو شرکت ایرانی «ایران ایر تور» و «شرکت هواپیمایی آسمان» قرارداد 2 میلیارد دلاری برای خرید 40 فروند هواپیمای «سوخو سوپرجت» امضا کردند. با این حال، از آنجا که برخی قطعات هواپیمای سوخو ساخت ایالات متحده است، این قرار داد نیز  تحت  تاثیر تحریم‌های خزانه داری ایالات متحده قرار گرفت.

از آن زمان، «شرکت هواپیمایی یونایتد»، شرکت مادر سوخو، متعهد شده که سوپرجت را روسی کند تا صادرات آن آسان شود. این پروژه باید تا سال 2023 به پایان برسد. ایران پیشتر برای خرید نسخه جدید این هواپیما ابرازعلاقه کرده است.

رئیس  شرکت  هواپیماسازی سوخوی روسیه  پیشتر گفته بود که این  شرکت به محض لغو تحریمها، یکصد فروند سوخو سوپرجت اس اس جی  به ایران تحویل خواهد داد. تاراسانکوف رئیس این شرکت  گفته بود: «این توافق برای ما سود هنگفتی دارد. ما درباره تحویل این هواپیماها مذاکره کرده ایم و انتظار داریم یکصد فروند سوپر جت به زودی تحویل داده شود.»

وی اضافه کرد که پس از بررسی اینکه ایران توان و ظرفیت لازم را داشته باشد و این ظرفیت مورد تایید واقع شود، تهران میتواند در روند ساخت قطعات بدنه این هواپیماها و همچنین خدمات پس از فروش در خاک خود با روسیه همکاری و مشارکت کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار