کد خبر: ۹۹۲۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵ 08 September 2021

با استعفای آیت‌الله آملی لاریجانی از شورای نگهبان و عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری، چند روزی است که آینده سیاسی آنان مورد توجه و حدس و گمانه‌زنی قرارگرفته است.

گمانه‌زنی درباره آینده سیاسی لاریجانی ها 

به گزارش الف، روز شنبه، سيزدهم شهريورماه رهبر انقلاب اسلامی در حکمی حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید احمد حسینی خراسانی را به عضویت شورای نگهبان منصوب کردند.

در بخشي از حكم رهبر انقلاب اسلامي خطاب به حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید احمد حسینی خراسانی آمده است: «با عنایت به کناره‌گیری حضرت آقای آملی دامت‌برکاته از عضویت شورای نگهبان و با تشکر از خدمات علمی ایشان در آن شورا، جنابعالی را به عضویت آن شورای معظم منصوب می‌کنم».

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی از تاريخ 9/10/1397 به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو فقيه شورای نگهبان از طرف رهبر انقلاب منصوب‌شده بودند. البته در ماه‌های اخير بارها گمانه‌زنی‌هایی درباره کناره‌گیری آیت‌الله آملي لاريجاني از شوراي نگهبان در رسانه‌های مختلف مطرح‌شده بود تا اينكه اين اتفاق در مقطع زماني كنوني رخ داد.

در روز سه‌شنبه چهارم خردادماه سال جاري که شورای نگهبان فهرست اسامي نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری را که صلاحیت آنان احرازشده بود اعلام كرد متني اعتراضي از آملي لاريجاني در شبكه اجتماعي توييتر منتشر شد.

آملي لاريجاني در اين نوشته ضمن اشاره به سابقه بیست ساله خود در شوراي نگهبان و دفاع هميشگي از اين نهاد با تأکید بر فرايند بررسي صلاحيت نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري می‌نویسد «هیچ‌گاه تصمیمات شورا را تا این حد غیرقابل‌دفاع نیافته‌ام؛ چه در تأیید صلاحیت‌ها و چه در عدم احراز صلاحیت‌ها».

در قسمتي ديگري از اين نامه آمده است «گلایه بنده از سر دغدغه‌ای است برای حفظ شأن و اعتبار شورای نگهبان».

البته نباید واکنش آملی لاریجانی و ماجرای احراز صلاحیت شده‌های انتخابات ریاست جمهوری اخیر را صرفاً به موضوع علی لاریجانی تقلیل داد. به‌طورکلی انتشار فهرست نامزدهای نهایی توسط شورای نگهبان نتوانست اجماع سیاسی و اجتماعی در جامعه درباره این تصمیم به وجود آورد. این موضوع موجب شد که حتی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز دراین‌باره موضع‌گیری داشته باشند.

رهبر انقلاب اسلامی در سالروز عروج ملکوتی امام خمینی (ره) در چهاردهم خردادماه درباره مسائل پیش‌آمده در جریان عدم احراز صلاحیت برخی ثبت‌نام کنندگان در انتخابات خاطرنشان کردند: «به بعضی از افرادی که صلاحیتشان احراز نشد، ظلم و جفا شد و به آن‌ها یا خانواده‌هایشان که خانواده‌های محترم و عفیفی بودند، نسبت‌های خلاف واقع داده شد که بعداً ثابت شد آن گزارش‌ها غلط و خلاف است».

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به انتشار این موارد در بین مردم و در فضای مجازیِ رها و بدون قیدوبند، تأکید کردند: «حفظ آبرو جزو بالاترین حقوق انسان‌ها است بنابراین خواهش و مطالبه من از دستگاه‌های مسئول این است که مواردی را که گزارش خلاف واقع راجع به فرزند یا خانواده کسی داده‌شده، جبران کنند».

در پی سخنان رهبر انقلاب اسلامی، علی لاریجانی در نامه‌ای به ایشان نوشت: «بیانات حکیمانه حضرت‌عالی در سالگرد رحلت پیشوای بزرگ انقلاب اسلامی امام خمینی (قدس سره) برای آینده کشور، بار دیگر پایه‌های استوار و عقلانی نظام جمهوری اسلامی را ظهور بخشید. تذکر و مطالبه جناب‌عالی نیز در رفع ظلم و جفایی که در بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست‌جمهوری رخ داد، بزرگی و بزرگواری و روحیه حق‌طلبی آن حضرت را بیش‌ازپیش عیان نمود».

سرنوشت برادران لاریجانی چه خواهد شد؟

از روز شنبه كه استعفای آیت‌الله لاريجاني از شوراي نگهبان قطعي شد رسانه‌های مختلف اقدام به حدس و گمانه‌هایی درباره آينده سياسي آملي لاريجاني و به‌طورکلی خانواده لاريجاني داشته‌اند.

در حال حاضر آملي لاريجاني رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام را نيز بر عهده دارد و بعيد است دراین‌باره اتفاقي رخ دهد و ایشان قصدی مبنی بر کناره‌گیری از آن داشته باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با اعتماد آنلاین ارتباط استعفای آملی لاریجانی از عضویت در شورای نگهبان و ریاست او بر مجمع تشخص مصلحت نظام را رد کرد و این دو موضوع را بی‌ارتباط شمرد.

انصاری تأکید کرد «این 2 جایگاه قطعاً ارتباطی به هم ندارند» و گفت: ایشان در هفته‌های اخیر به‌صورت مستمر در جلسات مجمع تشخیص حضور یافته و ریاست‌شان بر مجمع تداوم داشته است.

 ناصر ایمانی، تحلیلگر سیاسی اصولگرا نیز در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص پیش‌بینی از آینده سیاسی برادران لاریجانی در سپهر سیاسی کشور، گفت: یکی از دلایلی که من برای این مخالفت با استعفا داشتم، همین مسئله بود. به‌این‌علت که به‌هرحال کشور می‌تواند از وجود این دو فرد ارزشمند که در جایگاه خودشان می‌توانند مثمر ثمر برای شرایط کشور باشند، استفاده کند؛ درحالی‌که آرام‌آرام دارند به‌این‌ترتیب کنار می‌کشند و این اتفاق خوبی نیست.

ایمانی افزود: این مسئله هم برای کشور که از خدمات این دو بزرگوار بخواهد محروم شود و هم برای شخص این دو بزرگوار و خانواده لاریجانی اتفاق مطلوبی نیست.

اگرچه خانواده لاریجانی در بین سیاسیون هر دو جناح مخالفانی و موافقانی دارند اما بسیار زود است تا درباره آینده سیاسی آن‌ها حکم قطعی داد. به‌ویژه آن‌که علی لاریجانی و محمدجواد اردشیر لاریجانی در عرصه سیاست ورزی کشور سابقه بسیار طولانی دارند و همگان آن ها را به زیرکی و ذکاوت در عرصه سیاست می شناسند. بنابراین احتمال این که دوباره و در آینده احتمال آنکه در مناصب کلیدی و حساس قرار گیرند وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار