کد خبر: ۹۹۳۶۲۸
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۵ 14 September 2021
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات23 شهریور در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
توافق ایران و پاکستان در مورد افغانستان

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

23 شهریور 1351؛ فروش کود شیمیایی ایران به افغانستان

سخنگوی شرکت ملی نفت ایران اطلاع داد: قرارداد فروش کود شیمیایی به دولت افغانستان در شرکت ملی صنایع پتروشیمی به امضا رسید.به موجب این قرارداد شرکت ملی صنایع پتروشیمی 15 هزار تن کود «دی آمونیم فسفات» محصول مجتمع شیمیایی را طی مدت دو ماه به افغانستان تحویل خواهد داد. محمد کشاورز به نمایندگی افغانستان با باقر مستوفی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی قرارداد را امضا کردند.

23 شهریور 1361؛ دولت در 20 سال آینده به کشاورزی اولویت می‌دهد

میرحسین موسوی، نخست‌وزیر در دیدار با مسوولان بخش کشاورزی جهاد سازندگی با تاکید بر همسویی اقدامات دولت با حرکت مردم گفت: دولت به‌عنوان خدمتگزار و جزئی از مردم خود را در برابر تمام حرکت‌های صادقانه نهادهای انقلابی متعهد می‌داند و به همین دلیل دولت برای برنامه‌ریزی 20 سال آینده و برنامه‌های میان‌مدت پنج ساله به کشاورزی اولویت داده و وضعیت صنایع را براساس نیازهای کشاورزی در آینده محاسبه و طرح‌ریزی می‌کند.

 
 

 

وی افزود: اگر ما بخواهیم در زمینه‌های اقتصادی واژه انقلاب را به کار ببریم باید این واژه را به سطح روستاها و کشاورزی بکشانیم.

یقینا کاربرد چنین روشی موجبات رشد معقول و توام با واقعیت‌ها و نیازهای جامعه ما را در بخش صنایع موجب خواهد شد.

 
 

23 شهریور 1371؛ دیدگاه عادلی و روغنی زنجانی درباره نظام بانکی

حسین عادلی، رئیس‌کل بانک مرکزی در سمینار مدیران شبکه بانک صادرات گفت: کل سپرده‌ها در شبکه بانکداری در سال گذشته 28/1 درصد رشد داشته که نشانگر موفقیت ما در جذب نقدینگی است.

وی افزود: این رشد 10 درصد نسبت به بالاترین رکورد سیستم بانکی افزایش نشان می‌دهد از این مقدار رشد 31.5 درصد در بخش سرمایه‌گذاری بلندمدت و 14.5 درصد در سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت بوده است.

عادلی بیان کرد: میزان تقاضا برای پول بانک‌ها بالا است و این میزان تا زمانی که نرخ‌های بانک سوبسیدی است، باقی خواهد ماند.

وی در مورد تک‌نرخی شدن ارز گفت: هدف این است که به تدریج و تا پایان برنامه 5 ساله به یک نرخ ثابت دست یابیم.

رئیس‌کل بانک مرکزی نرخ تورم در سال 70 را 19.4 درصد اعلام کرد و گفت: افزایش نرخ تسهیلات اعطایی، اثرات ضدتورمی داشته است.

روغنی زنجانی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز بر لزوم حاکمیت رقابت برای کنترل قیمت بازار تاکید کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به کارا بودن و سلامت سیستم پولی مانند هر بازار دیگری اگر از منطق اقتصادی خود پیروی نکند موجب نقصان در عملکرد سایر بخش‌های اقتصادی خواهد شد.

 
 

وی با اشاره به پدیده شرکت‌های مضاربه‌ای و مشکلات ناشی از آنها گفت: پس‌اندازکنندگان به دلیل اینکه در سیستم پولی جریمه می‌شدند و به پس‌اندازهای آنها به بهای زیر تورم پول پرداخت می‌شد، ناگزیر به دام مضاربه‌گیرندگان می‌افتادند و به دلیل سرخوردگی از این پدیده راهی جز پس‌انداز در بانک‌ها نداشته‌اند و این توام با جریمه‌ای بود که بابت تورم می‌پرداختند.

روغنی زنجانی افزود: حال با توجه به سپرده‌هایی که به بانک‌ها واگذار می‌شوند، اشخاص دیگر با دریافت تسهیلات از این شرایط نهایت بهره‌برداری را می‌کنند و در نهایت توزیع مجدد ثروت به ضرر پس‌اندازکننده و به نفع وام‌گیرنده تمام می‌شد و سیستم بانکی نیز درنهایت سود قابل‌ملاحظه‌ای را به‌دست نمی‌آورد چون درصد سود با تورم توازن نداشت و در حال حاضر هم هنوز مشکل کاملا حل نشده است و هنوز نرخ باید اصلاح شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اختلال ناشی از نوع قیمت‌گذاری در بازار گفت: این نوع قیمت‌گذاری باعث می‌شود که سیستم بانکی آن‌طور که باید نتواند بخش‌های مختلف اقتصاد را حمایت کند؛ درحالی‌که بانک‌ها در اقتصاد باید خیلی قوی‌تر عمل کنند و به جای تخصیص هزینه‌های زیاد در ایجاد ادارات عریض و طویل خود را با قیمت واقعی پول تنظیم کنند.

توافق ایران و پاکستان در مورد افغانستان

 
 

در جریان بازدید آقای هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران از پاکستان دو کشور بر عدم دخالت در امور داخلی افغانستان تاکید کرده و در مورد چارچوب همکاری‌ها در این زمینه موافقت کردند.

یک منبع رسمی در اسلام‌آباد با اعلام این مطلب گفت: ایران و پاکستان از پایان یافتن خصومت‌ه و نیز حملات تاسف‌آور به کابل استقبال کردند و از گروه‌های مجاهدان افغان خواستند با جلوگیری از اختلافات گروهی، زبانی و نژادی در امور سیاسی از طریق مسالمت‌آمیز به توافق برسند.

حمایت مادی و معنوی برای اسکان مجدد مهاجران در افغانستان و بازسازی و توسعه اقتصادی این کشور، پذیرش افغانستان در «اکو» و هماهنگی تلاش‌های ایران و پاکستان در این امور ازجمله مواردی است که در جریان مسافرت آقای هاشمی به پاکستان در مورد آنها بین مقامات دو کشور توافق شد.

23 شهریور 1381؛ طرح گسترده دولت برای خانه‌دار شدن کارمندان و کارگران

مرحله دوم طرح حمایت از انبوه‌سازان، تعاونی‌های مسکن کارمندی و کارگری و خصوصی‌سازان در 200 شهر کشور اجرا می‌شود.

در بخشی از این طرح آمده است: در راستای تحقق اهداف برنامه سوم بخش مسکن به‌ویژه افزایش سهم انبوه‌سازی از یکسو و تامین مسکن کارکنان دولت (اعم از کارگران و کارمندان) ازسوی دیگر و در ادامه مرحله اول طرح حمایت از انبوه‌سازی مسکن که عمدتا با هدف رفع تبعیض بین انفرادی‌سازان و  انبوه‌سازان به اجرا گذاشته شد و عملا باعث گردید که پرداخت‌های تصاعدی متناسب با افزایش تعداد واحد مسکونی در دست ساخت انبوه‌سازان حذف یا به‌عبارتی از انبوه‌سازان مسکن مالیات یا عوارض تصاعدی اخذ نشود.

مرحله دوم طرح حمایت از انبوه‌سازی مسکن در کلیه شهرهای کشور به اجرا گذاشته می‌شود و شهرهایی که تراکم خانوار در واحد مسکونی آنها در وضعیت موجود تا هدف برنامه پنج ساله سوم بخش مسکن به میزان 1.12 دارای فاصله است از تسهیلات ویژه برخوردار می‌شوند.

وزارت مسکن و شهرسازی در شهرهایی که زمین در تملک دولت وجود دارد و تعداد آنها از مجموعه 327 واحد مورد اشاره به 200 شهر می‌رسد، نیز زمین با تخفیف ویژه و تقسیط به تعاونی‌ها و  انبوه‌سازان واگذار خواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار