کد خبر: ۹۹۵۶۶۹
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴ 22 September 2021

نماینده مردم چابهار در مجلس یازدهم گفت: رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور باید تخصیص‌های حوزه سیستان و بلوچستان را به صورت صددرصدی انجام بدهد. طبق گزارشات تاکنون صفر درصد بودجه به استان تخصیص پیدا کرده است.

«معین‌الدین سعیدی»، نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در پاسخ به این سوال که «پس از سفر آقای رئیسی به استان سیستان و بلوچستان چه مشکلاتی از این استان طبق تاکیدات ایشان برطرف شد؟» گفت: آقای رئیسی در سه شهر استان حضور پیدا کردند؛ چابهار، زاهدان و زابل. در حوزه چابهار ایشان روی دو موضوع بسیار تاکید کردند؛ نخست بحث ساماندهی حاشیه‌نشینان چابهار بود خصوصا در منطقه‌ای که هر وجدان بیداری را آزار می‌دهد. بحث دیگر دانشگاه علوم پزشکی چابهار بود که با توجه به پراکندگی استان و پائین بودن شاخصهای حوزه سلامت در جنوب استان، ایشان قول دادند دانشگاه علوم پزشکی چابهار احداث شود.
او در ادامه گفت: اکنون زمان زیادی از حضور رئیس‌جمهور در استان نگذشته و طبیعتا این انتظار که در کوتاه مدت، اتفاق خاصی بیفتد منطقی نیست. باید به رئیس‌جمهور و تیم ایشان فرصت داد. البته مجلس هم پیگیری‌های خود را انجام خواهد داد تا این مسائل اجرایی شوند. در زاهدان و زابل هم مصوباتی با حضور رئیس‌جمهور انجام شد ولی چون من در آنجا حضور نداشتم خیلی در جریان موضوعات نیستم ولی فقط در حوزه زابل بحث آب بسیار مورد تاکیدشان بود.

معین‌الدین سعیدی در پاسخ به این سوال که برای آن‌که مردم استان سیستان و بلوچستان مشکلات‌شان مرتفع و شرایط زندگی‌شان به حد مطلوب برسد چه پروسه زمانی باید طی شود؟ مطرح کرد: این مشکلات، مشکلات تاریخی است، مشکلاتی که ریشه در صدها سال بی توجهی دارد خیلی انتظار نداریم در کوتاه مدت همه مشکلات را مرتفع کنند ولی واقعیت امر این است که مردم به این دولت امید دارند. تمام تلاش باید این باشد که این پایه‌های اعتماد و امیدی که شکل گرفته خراب نشود ولی مطمئنا در کوتاه مدت نمی‌شود انتظار داشت این معضلات و مشکلات تاریخی را مرتفع کرد.

او افزود: بیشترین چالش ما در حوزه دسترسی به آب شرب در جنوب استان و سواحل مکران است و عمده تلاش من هم معطوف به همین حوزه آب بوده است. به‌رغم انکه اعتبارات تخصیص لازم را پیدا نکردند اما در همین مدت توانستیم، 148 روستا را آبرسانی کنیم اما آنقدر چالش‌ها زیاد است که با این روند و این تزریق اعتبارات، مسلما سال‌ها طول می کشد تا معضل آب مرتفع شود.او در پاسخ به این سوال که چه میزان از اعتبارات استان سیستان و بلوچستان تاکنون تخصیص پیدا کرده است؟ گفت: باید پذیرفت روند بودجهریزی در کشور بر اساس شاخص‌های عدالت نیست. فاصله‌های معناداری بین شاخص‌های توسعه‌ای در استان سیستان بلوچستان و دیگر نقاط کشور وجود دارد اما خدا را شکر در سال گذشته با همت مجلس شورای اسلامی، بودجه استان سیستان و بلوچستان افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد و به حدود 12 هزار میلیارد تومان رسید اما متاسفانه همین بودجه مطلقا تخصیص پیدا نکرده یعنی این همه تلاش می‌شود تا بودجه معقولی باشد، آن‌وقت تخصیص از طرف سازمان برنامه بودجه به خوبی انجام نمی‌شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور باید تخصیص‌های حوزه سیستان و بلوچستان را به صورت صددرصدی انجام بدهد. طبق گزارشات تاکنون صفر درصد بودجه به استان تخصیص پیدا کرده، نمی شود انتظار داشت با این تخصیص‌ها اتفاق خاصی در سیستان و بلوچستان بیفتد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار