معاون دفتر آسيب‌هاي اجتماعي وزارت كار:

يزد در حوزه كودكان خياباني در رتبه‌هاي آخر است

معاون دفتر امور آسيب‌هاي اجتماعي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعياعلام كرد: براساس بررسي‌هاي انجام شده، استان يزد به لحاظ اطلاعات آماري در حوزه كودكان كار و خياباني جزء استان‌هاي آخر در كشور است .
کد خبر: ۷۰۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲ 02 August 2015
به گزارش تابناک یزد، "حبيب الله شعباني" در جلسه ستاد استاني ساماندهي كودكان كار و خياباني در يزد گفت: استان يزد به لحاظ شاخص‌هاي توسعه انساني، فرهنگي و اجتماعي و در حوزه پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي بسيار موفق عمل كرده و شايسته است در زمينه مبارزه با آسيب‌هاي اجتماعي كودكان كار و خياباني نيز با توجه به اهميت اين موضوع  اقدامات لازم صورت گيرد.

وي افزود: آنچه در اجراي آيين‌نامه ساماندهي كودكان كار و خياباني مهم است، اين كه دستگاه‌هاي متولي اين ساماندهي هماهنگي و همكاري‌هاي لازم را با حمايت استانداري يزد داشته باشند و سازمان بهزيستي را در انجام وظايفي كه بر عهده دارد، ياري كنند.

اكثر كودكان خياباني و كار يزد از اتباع و مهاجرين هستند

"محمدعلي طالبي" معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار يزد نيز در اين نشست گفت: براساس بررسي‌هاي انجام شده كودكان اتباع خارجي و مهاجريني كه از خارج از استان به يزد وارد شده‌اند، بيشترين تعداد كودكان خياباني و كار استان را تشكيل مي‌دهند.

وي در ادامه به آمار پايين كودكان كار و خياباني استان در مقايسه با ساير استان‌ها اشاره و اظهار كرد: به علت پيشينه  فرهنگي و نگاه ويژه‌‌ي حاكم بر استان، حتي اين آمار كم نيز قابل گذشت و چشم‌پوشي نيست و بايد در اين حوزه ساماندهي لازم صورت گيرد.

وي گفت: با توجه به اين كه يزد يك استان صنعتي و در حال گذر از فرآيند توسعه و صنعتي شدن است، اين فرآيند آسيب‌هاي اجتماعي را به وجود آورده كه مهمترين مشكل به بحث مهاجرت افراد ضعيف و قشرهاي كم درآمد به استان يزد باز مي‌گردد.

حضور گردشگران زمينه‌ساز آسيب‌هاي اجتماعي است

اين مسئول حضور گردشگران داخلي و خارجي در استان به علت جاذبه‌هاي گردشگري و ميراث فرهنگي استان را نيز زمينه‌ساز بروز آسيب‌هاي اجتماعي مانند متكديان و كودكان خياباني دانست و گفت: بايد اين علت‌ها نيز آسيب‌شناسي شود و براي رفع آن برنامه‌ريزي‌هاي لازم صورت گيرد.

وي عنوان كرد: در استان يزد مانند برخي استان‌هاي ديگر كودك كارتن خواب نداريم، اما به هرحال شاهد تكدي‌گري و كار كودكاني حتي در ساعت‌هاي غيرمعمول و نيمه‌هاي شب هستيم.

طالبي گفت: با روحيه تعامل، همكاري و هماهنگي كه در بين دستگاه‌هاي اجرايي استان وجود دارد، اگر طرح و آيين‌نامه شفافي با شرح وظايف مشخص دستگاه‌هاي مربوط به ساماندهي كودكان كار و خياباني ابلاغ شود  با حمايت‌هاي استانداري اين آيين‌نامه به نحو مطلوب در استان اجرا خواهد شد و اگر مديريت خوبي توسط بهزيستي استان نيز صورت گيرد، حتي دستگاه‌هايي كه شرح وظايفي براي آنها در اين آيين‌نامه پيش‌بيني نشده، كمك‌ها و تعامل‌هاي لازم و ضروري را خواهند داشت .

معاون استاندار با اشاره به بدسرپرست بودن خانواده‌هاي بسياري از كودكان كار و خياباني، در پايان اظهار كرد: مسئوليت رسيدگي  و ساماندهي اين خانواده‌ها نيز بر دوش ماست و بايد توجه لازم را در اين زمينه براي جلوگيري و پيشگيري از ديگر آسيب‌هاي اجتماعي داشته باشيم.

در ابتداي اين جلسه عفتي مديركل بهزيستي استان به اهميت موضوع كودكان خياباني و كار به عنوان يك آسيب اجتماعي در استان اشاره كرد و گزارشي از اقدامات بهزيستي استان در زمينه ساماندهي اين آسيب اجتماعي ارائه داد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار