مولوی عبدالحمید در مراسم امروز نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان، ضمن تاکید بر لزوم یکسان‌نگری و وسعت‌نظر در جامعه، بازنگری و تغییر در برخی سیاست‌های نظام را خواستار شد.
کد خبر: ۴۳۰۵۶۹
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۷ 27 May 2017

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان مولوی عبدالحمید، به حضور گسترده‌ مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره کرد و گفت: جمعه گذشته ملت ایران با حضور گسترده‌ پای صندوق‌های رأی یک انتخابات ویژه و استثنایی را تجربه کرد. حضور مردم پای صندوق‌های رأی به حدی گسترده بود که بسیاری از مردم به‌خاطر کمبود وقت موفق به رأی‌دهی در برخی شهرستان‌ها نشدند.

وی در ادامه افزود: ملت ایران و جامعه اهل‌سنت در سراسر کشور حضوری پرشور در انتخابات داشتند. تمامی اقوام و مذاهب کشور، به‌ویژه جامعه اهل‌سنت که در این انتخابات با اتحاد، انسجام و همدلی رأی داد، خوب به صحنه آمدند و درخشیدند؛ تمام مسئولین نظام و دولتمردان به این حضور گسترده اذعان دارند.

مولوی عبدالحمید ادامه داد: جامعه اهل‌سنت اعم از بلوچ، کرد، فارس، عرب، ترکمن، ترک و... به صحنه آمدند و رأی دادند، به‌طوری‌که حضور گسترده اهل‌سنت امروز نقل محافل کشور است. استان‌های سیستان‌وبلوچستان، کردستان و تهران به ترتیب بیشترین رأی را به دکتر روحانی دادند. یقینا مشارکت منسجم و متحد جامعه اهل‌سنت در انتخابات به پیگیری حقوق و مطالبات‌شان کمک می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بنده در همایشی که چند روز قبل در تهران برگزار شده بود شرکت کردم که در این همایش بسیاری از برادران شیعه نسبت به بنده ابراز احساسات کردند که بنده شرمنده این همه اظهار لطف آنها شدم. البته این اظهار محبت برادران شیعه نسبت به بنده در واقع ثمره‌ی اتحاد و انسجام شما مردم عزیز اهل سنت بود که در انتخابات عزت آفریدید.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه توجه به وطن، جدای از قوم و مذهب را در استخدام و واگذاری مناصب مورد تاکید قرار داد و گفت: بنده در همایش تجلیل از فعالان ستاد انتخاباتی دکتر روحانی که با حضور بزرگان کشور در تهران برگزار شد، به این نکته تاکید کردم که بزرگترین خواسته جامعه اهل‌سنت آن است که در واگذاری مناصب و مسئولیت‌ها، به‌جای مطرح شدن قوم و مذهب و زبان، به ایرانیت و وطن توجه شود.

وی ادامه داد: تمام اقوام و مذاهب در ایران فرزندان این وطن محسوب می‌شوند که نباید بین آنها تفاوت قایل باشیم، بلکه باید در واگذاری مناصب از شایستگان تمام اقوام و مذاهب استفاده شود. خواسته جامعه اهل‌سنت و سایر اقوام و مذاهب آن است که در مدیریت‌های منطقه‌ای تعادل ایجاد شود و در مدیریت‌های کلان نیز از شایستگان اقوام و مذاهب استفاده شود.

مولوی عبدالحمید سؤال ازمذهب در فرم‌های استخدامی را مورد انتقاد قرار داد و گفت: نباید در فرم‌های استخدامی از مذهب افراد سؤال شود، بلکه اولا باید فقط از وطن و ایرانی بودن سؤال شود، ثانیاً؛ حداکثر سؤالی که در این فرم‌ها می‌شود از دین باشد که مسلمان است یا غیرمسلمان.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در هیچ‌کدام از کشورهای اسلامی در فرم‌های استخدامی موضوع قوم یا مذهب مطرح نیست، بلکه فقط از وطن سؤال می‌شود. ملت ایران که یک ملت انقلابی‌ست باید در این مسائل از سایر کشورها پیشی بگیرد، نه اینکه از آنها عقب‌تر باشد.

این عالم اهل سنت ادامه داد جامعه اهل‌سنت در طول 38 سالی که از عمر پربرکت انقلاب اسلامی می‌گذرد، از اینکه باید هنگام تشکیل پرونده در بیمارستان‌ها، دستگاه‌های قضایی و فرم‌های استخدامی به این سؤال پاسخ دهند که شیعه هستند یا سنّی رنج می‌برد و از این بابت ناراحت است.

مولوی عبدالحمید تصریح کرد: نگاه‌های قومی، مذهبی و فرقه‌ای به ضرر کشور بوده و مغایر با منافع ملی و وحدت امت اسلامی است.

وی افزود بنده به این نکته یقین دارم که وحدت با شعار و برگزاری جلسات و کنفرانس‌ها حاصل نمی‌شود. برقراری وحدت فقط با عمل امکان‌پذیر است و روش عملی به نسبت برگزاری جلسات، برای ما هزینه کمتری هم در پی دارد.

امام‌‌جمعه اهل‌سنت زاهدان گفت شیوه مرسوم در سراسر جهان آن است که وقتی یک قانون، برنامه و سیاست برای حل مسائل جواب‌گو نیست، آن قانون را اصلاح می‌کنند یا تغییر می‌دهند. ما نیز باید در روندی که تا کنون داشته‌ایم تجدیدنظر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تمام احزاب و جناح‌های کشور ازجمله اصولگرایان و اصلاح‌طلبان باید در برنامه‌ها، سیاست‌ها و دیدگاه‌های خودشان تجدیدنظر کنند. امروز تجربه شده است که تنگ‌نظری، سخت‌گیری و فشار جواب‌گو نیست، بلکه باید با دید وسیع، سعه صدر و بلندنظری به مسائل نگاه کرد و در سیاست‌های گذشته بازنگری کرده و تعدیل ایجاد کنیم.

مولوی عبدالحمید افزود: انقلاب اسلامی ایران به 40 سالگی عمر بابرکتش نزدیک می‌شود و در 40 سالگی انسان به کمال می‌رسد، لذا وقت آن رسیده است که سیاست‌های این انقلاب نیز به‌طور کامل به‌سوی وحدت ملی و یکپارچگی ملت ایران جهت داده شوند. ما باید به نحوی عمل کنیم که هزینه‌های نظامی و مرزداری ما کاهش پیدا کرده و مردم خودشان امنیت کشور را برقرار کنند.

عالم اهل‌سنت کشور در ادامه علمای شیعه و سنی را به توجه ویژه به ظرفیت بالای اسلا»‌ توصیه کرد و گفت: پیام بنده به علما و شخصیت‌های شیعه و سنی، مراجع محترم و مسئولین نظام آن است که با وسعت‌نظر، دیدگاه‌های مختلف را اطراف خود جمع کنند.

وی ادامه داد: علما و بزرگان کشور نباید فقط یک گروه خاص را که با آنان هم‌فکر هستند اطرف خود جمع کنند، بلکه باید علاوه بر هم‌فکران، افرادی را که با آنان هم‌فکر نیستند را نیز در اطراف خود داشته باشند تا بتوانند از واقعیت‌های جامعه بهتر اطلاع حاصل کنند و صحیح‌تر تصمیم بگیرند. ما باید از کسی که از ما انتقاد می‌کند و عیوب ما را به ما متذکر می‌شود بیشتر خرسند باشیم تا کسی که فقط از ما تعریف و تمجید می‌کند.

مولوی عبدالحمید در ادامه تاکید کرد: دین اسلام دارای ظرفیت بسیار بالایی است. علمای شیعه و سنی، مراجع تقلید و دولتمردان ما باید به نحوی عمل کنند که بتوانند به خوبی از این ظرفیت بالا نمایندگی کنند. محمدرسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم، صحابه و اهل‌بیت که ما به آنها علاقه داریم و خودمان را به آنها منتسب می‌کنیم از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار بوده‌اند. ائمه اهل‌بیت به‌گونه‌ای زندگی کرده‌اند که اهل‌سنت آنان را اهل‌سنت و برادران شیعه آنان را امام خود می‌دانند. ما زمانی می‌توانیم از صحابه و اهل‌بیت نمایندگی کنیم و ادعای پیروی آنها را داشته باشیم که از دید وسیع و ظرفیت بالا برخوردار باشیم.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان تصریح کرد: کسانی که جلوی اقامه نماز را می‌گیرند روز قیامت جواب خدا را چه می‌دهند؟؟ برای هیچ نهاد و ارگانی که ادعای مسلمانی دارد شایسته و جایز نیست که مانع برگزاری نماز شیعه یا سنی بشود، زیرا نماز یک مسأله عبادی است و سیاسی نیست.

مولوی عبدالحمید در پایان خاطرنشان کرد: بنده از برادران شیعه‌ای که در همایش تجلیل از فعالان دکتر روحانی، نسبت به بنده اظهار محبت کردند و نیز از سایر برادران عزیز شیعه می‌خواهم که درب منازل‌شان را روی برادران اهل‌سنت خود باز کنند و کمک نمایند تا آنها بتوانند فریضه نماز را به‌خوبی ادا کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار