کد خبر: ۷۱۲۶۴۷
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۹ 07 February 2019
در حالی که نیمی از وعده رئیس جمهور برای پرتاب دو ماهواره ایرانی محقق شده و قرار است نیم دیگر این وعده در روز‌های آتی محقق شود، شواهد و قرائن حکایت از خروج یک ماهواره دیگر ایرانی از صف پرتاب دارد!

به گزارش «تابناک»، این را می‌شود از تامل بر سخنان جانشین وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در آذرماه دریافت که گفته بود: «در ماه‌های آینده سه ماهوار به فضا پرتاب خواهد شد و در مدار‌های مشخص قرار خواهند گرفت.»

سخنانی که سردار قاسم تقی‌زاده در حاشیه مراسم الحاق دو زیردریایی به ناوگان دریایی جنوب نداجا بیان کرد و در تشریحش گفت: «با پرتاب این سه ماهواره که به دست نیرو‌های متخصص داخلی ساخته شده، توان فضایی ایران به نمایش در خواهد آمد. این ماهواره‌ها با حمایت وزارت دفاع ساخته شده است.»

اظهار نظری که پیش از آن در مهرماه هم بیان شده بود؛ از زبان مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی کشورمان که گفته بود: «سه ماهواره تولید داخل برای پرتاب آماده‌اند. این ماهواره‌ها باید امسال به فضا پرتاب شوند.»

اظهارنظری که بازتاب وسیعی در برخی رسانه‌های خارجی یافت و به مطرح شدن سه نام «پیام امیرکبیر»، «دوستی» و «ناهید» گره خورد. ماهواره‌هایی که اولی چند روز پیش به فضا پرتاب شد و البته در قرار گرفتن در مدار ناموفق بود، دومی آن گونه که دولت مردان تاکید دارند قرار است در روز‌های آتی به فضا پرتاب شود و تمام!

دو پرتابی که رئیس جمهور در سفرش به گلستان وعده تحقق آن‌ها در سال جاری را داد و ظاهرا شک و تردیدی در تحقق صد در صدی شان نیست. پرتاب دو ماهواره ساخت دو دانشگاه کشورمان که اولی محصول دانشگاه امیرکبیر بود و دومی را پژوهشگران دانشگاه شریف طراحی کرده و ساخته‌اند.

اما تکلیف ماهواره سوم چیست و چه اتفاقی رخ داد که سه پرتاب به دوتا کاهش یافت؟

پاسخ به این سوال چندان ساده نیست به ویژه آنکه مسئولان همیشه ترجیح می‌دهند در خصوص این موارد کمترین اطلاعات را با مردم در میان بگذارند. رویه‌ای که البته اخیرا تا حدودی تغییر کرده، اما هنوز به میزانی از شفافیت نرسیده که انتظار داشته باشیم همه مسائل مطرح شود؛ مسائلی مانند اینکه چرا یکی از پرتاب‌ها از دستور کار خارج شده است.

پرتابی که ظاهرا قرار بوده با آن ماهواره «ناهید» به فضا پرتاب شود و تامل بر این نام کافی‌ست تا بشود حدس زد چرا این پرتاب از دستور انجام خارج شده است. نامی که نه بر یک ماهواره ایرانی، که بر دو ماهواره ایرانی گذاشته شده که هر دو ساخته شده و به گفته مسئولان آماده پرتاب هستند.

ماهواره‌ای که نسخه اول آن یعنی «ناهید ۱» در سال ۹۵ توسط رئیس جمهور کشورمان رونمایی شد و گفته می‌شد که قرار است با پرتاب آن، مداری که پیشتر به نام کشورمان ثبت جهانی شده و این ثبت منقضی شده بود، احیا شود، اما هرچه همه منتظر ماندند، خبری از پرتاب آن نشد و حتی وعده چندانی برای انجامش هم ندادند.

پرتابی که با رونمایی از «ناهید ۲»، نسخه ارتقا یافته این ماهواره مخابراتی ساخت پژوهشگاه فضایی کشورمان، می‌شد حدس زد که قرار نیست رخ دهد و این ماهواره احتمالا به زودی روانه موزه خواهد شد. ماهواره‌ای که جایش را در صف پرتاب به ناهید ۲ داد. ماهواره‌ای بزرگتر از نسخه ۱ آن که سنگین‌تر هم هست و پرتابش نیازمند موشک ماهواره بر سیمرغ است.

ماهواره‌ای که از نظر ابعاد و وزن، مشابه ماهواره پیام است و احتمالا به همین دلیل از دستور پرتاب کنار رفت چراکه ماهواره بر سیمرغ هنوز نیازمند تغییراتی جزئی است تا ریسک پرتاب‌ها با آن کاهش بیابد. ریسکی که در پرتاب پیام روی ناخوش آن بروز کرد و بر این اساس، برنامه ریزی برای تکرار چنین پرتابی چندان معقولانه به نظر نمی‌رسید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار