کد خبر: ۷۱۳۰۹۴
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷ 09 February 2019

مشاهده فرماندار اخلاق ایرانشهر در بین کارگران خط لوله انتقال گاز ایرانشهر به چابهار در بیابان‌های ایرانشهر، بهانه‌ای شد تا از وی درخواست وقت مصاحبه کنم که بدون توجه به بازدید 5-4 ساعته‌اش از مسیر صعب‌العبور خط لوله و با اینکه روز تعطیل بود همان موقع به دفتر کارش در فرمانداری دعوتم کرد. با وی همراه شدم و بدون هیچ تشریفات خاصی در دفتر کارش پذیرای ما و با حوصله پاسخگوی سوالات متعدد شد. این مصاحبه خلاصه یک ساعت هم‌نشینی با نبی‌بخش داودی است؛

با وی همراه شدم و بدون هیچ تشریفات خاصی در دفتر کارش پذیرای ما و با حوصله پاسخگوی سوالات متعدد شد. این مصاحبه خلاصه یک ساعت هم‌نشینی با نبی‌بخش داودی است؛ معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار ویژه شهرستان ایرانشهر که پیش از همه اینها یک بلوچ فرهیخته است. اولین بخشدار، پس از آن اولین فرماندار و سپس اولین فرماندار ویژه اهل سنت پس از انقلاب در سیستان و بلوچستان. فرهنگی بوده و برای اخذ لیسانس و فوق لیسانس زبان انگلیسی به شهرهای مختلف سفر کرده است. اینجا ایرانشهر است، شهرستانی با بیش از 150 طایفه بلوچ و اقوامی از همه جای ایران، از گیلک و مازنی تا لر و ترک و کرد و بیرجندی و پای صحبت‌های مردی مینشینیم از جنس عشق به خدمت. به مشابه همه معلم‌های زبان با اعتماد به نفس، روشنفکر، عاشق کشور و نظام و چون خودش بلوچ است به خوبی منطقه را پیش و پس از انقلاب برایمان قیاس می‌کند.

گفتگو با اولین فرماندار اهل سنت بعد از انقلاب در سیستان و بلوچستان: معلمی بلوچ در قامت سیاستمدار محبوب/ مزایای ایرانشهر برای سرمایه‌گذاران/ ازدواج شیعه و سنی در این شهرستان/ دو صلح بزرگ با بیش از 20 کشته از هر طرف طی سال‌های اخیر در ایرانشهر

- آقای داودی لطفا از رمز و راز ارتقای امنیت در استان سیستان و بلوچستان طی سال‌های اخیر بگوئید.

- با سلام و تبریک ایام مبارک دهه فجر و چهلمین سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند مردم ایران به مخاطبین تابناک، باید بگویم احترام و اعتماد دولت به مردم و نخبگان محلی و پاسخگو نمودن آنها به فراخور توان آنها سیاست دولت است و دولت معتقد است که امنیت از لوله تفنگ حاصل نمی‌شود و چون مقوله‌ای چند بعدی است، همگان باید در تامین آن مشارکت نمایند.

وقتی به مردم اعتماد شود، در مناسبت‌ها همراهشان باشیم، آنها نیز به نوبه خود در حفظ و ارتقای امنیت مشارکت می‌کنند. دولت خود را جدای از مردم نمی‌داند، استاندار تا دورترین روستاهای استان که حتی کارمندان درجه چندم دولت هم برای ماموریت نمی‌روند، می‌رود و با مردم صمیمانه ملاقات می‌کند، صدای آنها را می‌شنود و ثابت کرده که برخلاف برخی ذهنیت‌های غریبه با استان، سیستان و بلوچستان کاملا امن است. البته بالطبع به مشابه همه جای دنیا برخی مسائل ممکن است وجود داشته باشد، ولی نمی‌توان عنوان نا امنی را بر آنها گذاشت.

- درباره حس ایران‌دوستی مردم منطقه و خصوصا بلوچ‌ها و اهل سنت توضیح بدهید.

- این استان از سالیان دور، حتی از زمان پیش از انقلاب نیز هرگز شاهد حس دگرپنداری و تجزیه طلبی نبوده است و به شکر خدا با پروژه‌هایی که دولت در این استان در حال انجام دادن است روزبه روز شاهد ارتقای علاقه‌مندی مردم به نظام و انقلاب هستیم.

اهل سنت نیز به مشابه شیعیان مسلمان و ایرانی هستند و هرگز کشور و امنیت را فدای مذهب نکرده‌اند. تاریخ شاهد درخشان این ادعاست. در جنگ تحمیلی و در 40 سال انقلاب هرگز این نبوده است. نظام نیز در ابعاد فرهنگی، بهداشتی و درمانی برای آنها کم نگذاشته است و به مراتب اوضاع مردم به نسبت پیش از انقلاب بهتر شده است، هرچند برخی شاخص‌ها در قیاس با استان‌های همجوار و استان‌های مرکز ایران فاصله‌دار است و نیازمند تلاش بیشتری است.

- این نگاه دوطرفه است، یعنی نظام به بلوچ‌ها نگاه تبعیض‌آمیز ندارد؟

- خیلی ها تلاش کردند تا استان و مرز را نا امن نشان دهند تا بگویند نظام به این مردم جفاگونه رفتار کرده است و برای این کار بسیار خرج کرده‌اند، ولی بحمدالله تاکنون ناموفق بوده‌اند.

البته پیش از انقلاب به علل متعدد برخی امور مانند دانشگاه، مدارس و... کمرنگ بوده است و امروزه با توجه به تمرکز نظام بر امر تحصیل و آموزش، بخش گسترده‌ای از جوانان و مردم سیستان و بلچستان باسواد و دارای تحصیلات عالیه هستند که اکنون انتظار می‌رود در جذب آنها تلاش بیشتری شود.

البته در کل کشور بحث اشتغال دولتی کاهش یافته است، ولی بهرحال انتظار داریم با توجه به عقب ماندگی‌های سال‌های گذشته استان ما و خصوصا منطقه بلوچستان به صورت ویژه دیده شود تا دشمنان به دنبال این قبیل بهانه‌ها نروند که سهم مردم بلوچ از مشاغل استانی کم است. البته اعتماد خوبی شده است و در پست‌های سیاسی و فرهنگی شاهد اشتغال خوب بلوچ‌ها هستیم و امید است با گسترش این نگاه شاهد به کارگیری بلوچ‌ها در پست‌های امنیتی، قضایی و بالاتر هم باشیم تا بتوانند دین‌شان به کشور را ادا کنند. اگر در مرز جوانی از خراسان به درجه رفیع شهادت نائل می‌شود در کنارش یک بلوچ هم باشد که وظیفه دارد جانش را برای کشورش و منطقه‌اش فدا کند.

گفتگو با اولین فرماندار اهل سنت بعد از انقلاب در سیستان و بلوچستان: معلمی بلوچ در قامت سیاستمدار محبوب/ مزایای ایرانشهر برای سرمایه‌گذاران/ ازدواج شیعه و سنی در این شهرستان/ دو صلح بزرگ با بیش از 20 کشته از هر طرف طی سال‌های اخیر در ایرانشهر

- از افزایش توجهات به سیستان و بلوچستان گفتید، ممکن است در این خصوص بیشتر توضیح دهید.

-نگاه پدرانه مقام معظم رهبری و نگاه پر امید دولت به این استان که نشان آن سفر چهارباره رئیس جمهور به استان در سال‌های جاری است موید این موضوع است. اکنون در استان پروژه‌های بزرگ و کوچکی در حال انجام است که بسیار افق روشنی را در توسعه و آینده این منطقه ایجاد نموده است.

راه‌آهن، گاز، پتروشیمی‌های چابهار، توسعه بنادر، توسعه فرودگاه، توسعه ترانزیت، توسعه دانشگاه‌ها، طرح‌های آبیاری که 140 هزار هکتار طرح آبیاری قرار است در استان صورت پذیرد که 100 هزار هکتار آن مختص به بلوچستان است، اینها می‌تواند توسعه را تسریع دهد.

در بحث بهداشت و درمان و سلامت تا کنون 5 باز وزیر بهداشت به ایرانشهر سفر نموده است و پروژه‌های بزرگ و کوچک در این  منطقه تعریف شده است. 10% پروژه‌های کل کشور در این حوزه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر که مربوط به جنوب استان است در حال انجام است.

زمانی برای یک بیماری کوچک مردم به استان‌های دیگر و حتی پاکستان سفر می‌کردند، ولی امروزه شاهد رفع شدن بسیاری از این دست مشکلات هستیم.

روزی ایرانشهر 273 روز میزبان رهبر عزیز انقلاب بود و با آغوش باز از ایشان میزبانی نمودند و امروز هم نگاه مهربان ایشان به استان برای همگان ملموس است و ایرانشهر خود مشتمل بر همه قومیت‌های کشور است اعم از بلوچ و غیر بلوچ.

  • درباره اقوام و طوایف ایرانشهر و موضوع وحدت شیعه و سنی بیشتر توضیح دهید.

در ایرانشهر بیش از 150 طایفه بلوچ زندگی می‌کنند و ترک، لر، بلوچ، کرد، سیستانی، گیلکی، مازنی و بیرجندی از کل کشور در این شهرستان با هم زندگی می‌کنند و اهل سنت و شیعیان با وحدت در کنار هم زندگی می‌کنند، به طوریکه شاهد ازدواج شیعه و سنی با هم هستیم و فرزندان ایشان نیز آزادانه برخی شیعه می‌شوند و برخی سنی و این مطالب برای مردم مدت‌هاست حل شده است.

افراط و تفریط چه در اهل سنت چه در بین شیعیان، چه بلوچ و چه فارس باعث صدمه است. هرجا مدیران و مسئولان ما دست رد به سینه افراط و تفریط زده‌اند شاهد خیر و برکت بوده‌ایم.

- تردد و حضور سرمایه‌گذاران در سال‌های اخیر در سیستان و بلوچستان بسیار ملموس است و پروژه‌هایی نظیر توسعه بندر شهید بهشتی، خط آهن چابهار به زاهدان، پتروشیمی‌های چابهار، گازرسانی به کل استان- در سیستان و بلوچستان در حال انجام است که با آغاز آنها شاهد جهش سریع شاخص‌های اقتصادی در منطقه و استان خواهیم بود. چرا این فرصت تاکنون برای سرمایه‌گذاران به خوبی معرفی نشده بود؟

- این استان به مشابه گنجی است که تلی از خاک روی آن را پوشانده است و در دولت تدبیر و امید نسیمی وزیدن گرفته که با زدودن این خاک، گوشه‌ای از فرصت‌های بکر سرمایه‌گذاری در منطقه نشان داده و شاهد حضور خیل سرمایه‌گذاران بزرگ و کوچک در طرح‌های استان هستیم.

چابهار بزرگترین بندر اقیانوسی کشور، مرز، معادن که در همین ایرانشهر در بزمان معادن طلا داریم. در اینجا خاک طبیعی را سرند می‌کنند، 30 تا 40 درصد سنگ آهن دارد. ولی متاسفانه یکی از مشکلات ما پوشش خبری و تبلیغات است، تلاش‌های صدا و سیما زیاد، ولی ناکافی است. معتقدم امروزه نگین سیستان و بلوچستان در دنیا در حال رخنمایی است.

پتروشیمی چابهار یکی از اشتغال‌زاترین طرح‌های استان است که با راه‌افتادن آن شاهد کاهش شدید شاخص‌های بیکاری در منطقه خواهیم بود. پتروشیمی های ایرانشهر نیز با حل شدن مشکل تامین آب، آماده پذیرش سرمایه‌گذار خواهند بود.

گفتگو با اولین فرماندار اهل سنت بعد از انقلاب در سیستان و بلوچستان: معلمی بلوچ در قامت سیاستمدار محبوب/ مزایای ایرانشهر برای سرمایه‌گذاران/ ازدواج شیعه و سنی در این شهرستان/ دو صلح بزرگ با بیش از 20 کشته از هر طرف طی سال‌های اخیر در ایرانشهر

-درمورد ایرانشهر و ویژگی‌های اقتصادی آن هم توضیح بدهید.

موقعیت جغرافیایی ایرانشهر در سیستان و بلوچستان بسیار استراتژیک است، به طوریکه از جنوب 300 کیلومتر تا چابهار و از شمال نیز 300 کیلومتر تا زاهدان فاصله دارد و این یعنی در مرکز استان واقع شده است. از غرب 230 کیلومتر تا سراوان و مرز و 550 کیلومتر تا کرمان و همین حدود تا بندرعباس فاصله دارد و به عبارتی چهارراه و شاه‌راه استان به حساب می‌آید.

گاز از ایرانشهر به شمال و جنوب استان توزیع می‌شود، دو نیروگاه بزرگ برق را در ایرانشهر داریم، جاده ترانزیت و ریل سراسری نیز از ایرانشهر عبور می‌کند و این به معنی تاثیر مستقیم اقتصاد ایرانشهر از اتفاقات اقتصادی در چابهار و زاهدان است.

ضمن اینکه پیگیر منطقه ویژه اقتصادی ایرانشهر هم هستیم تا به جهت آب فراوان و خاک حاصلخیز و ظرفیت‌های ترانزیت از مزایای آن بهره‌مند شویم.

به عنوان نماینده عالی دولت در شهرستان ایرانشهر اعلام می‌کنم که با آغوش باز در خدمت سرمایه‌گذاران عزیز هستیم. این منطقه نه مشکل اب دارد، نه زمین، نه مجوز. دولت نیز به صورت ویژه در تامین آب، برق، اختصاص زمین و تسهیلات از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کند.

بعلاوه زیرساخت‌های مهمی چون فرودگاه، نیروگاه، دانشگاه، خط ریلی در حال احداث، جاده ترانزیت، دانشگاه علوم پزشکی، خطوط مناسب ارتباطی، گاز و سایر زیرساخت‌ها در منطقه آماده هستند.

-در مورد امنیت ایرانشهر بشتر توضیح دهید

امنیت منطقه از سطح خوب و بالایی برخوردار است، ولی بهرحال در برخی مسائل فرهنگی باید فعالیت های بیشتری صورت پذیرد، اختلافات طایفه‌ای یکی از مشکلات این منطقه است، هرچند در سال‌های اخیر بیش از 10 مورد صلح‌های کوچک و بزرگی صورت گرفته که سابقه کدورت و درگیری قومی آنها سبقه درازی داشته است. اما دو تا از صلح‌های خیلی بزرگ که هر کدام از طایفه‌ها بالغ بر 20 نفر تلفات داشته‌ را در همین سال‌ها با مشارکت ریش‌سفیدان، معتمدین و بزرگان دینی منطقه صورت گرفته و چند مورد دیگر را نیز در دست اقدام داریم.

موضوع آزاردهنده دیگر دوستی و الفت با سلاح است که سعی کرده‌ایم آن‌را کاهش دهیم. اسلحه غیرمجاز یکی از آسیب‌های شناخته شده است که دولت به شدت پیگیر است تا مسائل مردم به صورت قانونی، شرعی و آرام حل و فصل شود.

ارتقای صبر و بردباری در مردم، گذشت و ایثار نیز مهم است، اما به شکلی که حس شود نا امنی مزمن و نگران‌کننده‌ای در منطقه وجود دارد اصلا به این صورت نیست.

در استان بزرگترین پروژه‌ها در حال انجام است و این گواه امنیت منطقه است. امروز در قلب کویر شاهد احداث خط لوله انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار و احداث خط آهن سراسری هستیم و مهندسین، کارشناسان و کارگران بدون تامین نظامی در حال کار و فعالیت در بیابان‌ها، کویر و کوهستان هستند و بحمدالله مسئله امنیتی نداشته‌ایم و مردم مرزبان منطقه خود حامی صنعتگران هستند و بدون دغدغه‌های امنیتی، سرمایه‌گذار، سرمایه خود را به استان آورده است.

من فکر می‌کنم در دولت تدبیر و امید حرمت و احترام به مردم بومی از هر دوره‌ای بیشتر است. ما هم به تبعیت از استاندار که شب و روز در دورترین مناطق استان است، در بین مردم هستیم. پیش از انقلاب برای کارهایی بسیار کوچکتر از احداث همین خط لوله گاز ایرانشهر به چابهار نیازمند مستشاران کره‌ای و آمریکایی بودیم، امروز به لطف خودباوری که انقلاب به جوانان داده است شاهد احداث و ایجاد این پروژه‌ها توسط مردم و مهندسین خودمان هستیم که واقعا غرور آفرین است.

-گاها شاهد برخی بداخلاقی‌های سیاسی هستیم که برای تخریب جناح مقابل دست به سیاه‌نمایی و نادیده گرفتن زحمات صورت گرفته می‌زندد. در اینباره چه توضیحاتی دارید:

-آمریکا 40 سال تلاش نمود تا مارا خدشه‌دار کند، جنگ تحمیلی با هدف خدشه به انقلاب صورت گرفت، گروهک‌های مختلف نتوانستند خدشه‌ای به اعتبار جمهوری اسلامی بزنند، ولی اگر به خودمان نیاییم و بداخلاقی‌های سیاسی را کنار نگذاریم رمق و انرژی‌مان را از بین میبریم و می‌تواند ما را به زانو دربیاورد. هر حزب و دولتی سرکار باشد باید کار درست را ستود، مردم تفاوت کار پوپولیستی را از کار خدمات و صادقانه تمیز می‌دهند.

به نظرم دولت از نظر تبلیغات مظلوم واقع شده است و به درستی کارهای خود را به نمایش نمی‌گذارد. بهرحال این دولت توانست قطار خدمت را به مسیر خود برگرداند و عقلانیت را حاکم بر کارهای متفرقه نمود و به خوبی در مذاکره با دنیا، تمدن و گفتگو را به نمایش گذاشت و قطعنامه‌های مختلف شورای امنیت سازمان ملل را بدون جنگ و خونریزی ملغی نمود و این بیانگر پیروزی منطق و عقل و استدلال بر کارهای نمایشی است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
عین الله ریگی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
خداوند این بزرگوار را برای ما حفظ کند و اولادش را برای این مرد حفظ کند.خیلی انسان پاک،راستگو،صادق و تلاشگری است
جنگی زهی از بمپور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
سایر مدیران یاد بگیرند.نسل اینها در حال از بین رفتن است.چه راحت بین مردم است.عکس میگیرد.می آید و حرف می زند. بعد از حادثه...ایرانشهر یادمان است چگونه آمد پشت وانت هایلوکس جلوی فرمانداری به مردم قول پیگیری داد. باآنها حرف زد.آرامشان کرد.آقایاین مدیران ارشد.خاصیت انتخاب مدیر بومی همین است.دلش برای مردمش می تپد.دست حاج داودی را می بوسیم.ما دلمان برای ایشان تنگ می شود حالا که دیگر از ایرانشهر جدا شده ایم. جنگی زهی از بمپور
ناشناس
|
France
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
سالها پیش که ایران بودم وی را در نیکشهر که مدیر بود دیدم،آن موقه هم خاکی،خوش اخلاق و مردمی بود.از در که می آمد با همه خوش و بش میکرد،نیمساعت توی راهرو فقط کار مردم را راه میانداخت،خدا پدرش را بیامرزد که چنین اولادی دارد.تشکر از شما که بدون ترس اون را منتشر کردیده
پاسخ ها
ریحانه اسدی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
همچین میگی بدون ترس منتشر کردید انگار با رهبر شورشی ها مصاحبه کردند. این بنده خدا معاون استانداره و فرماندار یکی از مهمترین شهرهای ایران و مورد وثوق کشور است.
رسول ملاشاهی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
خدا حافظ ایشان.کاش می گذاشتند دولت در مباحث اقتصادی موفق باشد. به خدا موفق ترین دولت پس از انقلاب می شد
دهانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
خداوند حفظش کند
دهانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
درود و سپاس فراوان،فرماندار محبوب و دوس داشتنی،سیاستمداری که گفتار و کردارش یکیست.خداوند حفظش کند
شهروندی از ایرانشهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
کلا همچین مدیرانی کم پیدا میشه ک صادق و راستگو و مردمی باشن ما به داشتن حاج اقا داوودی افتخار میکنیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
... قبلش هم امنیت مشکل داشت اما الان افتضاح است‌.
مهران بلوچی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
با تبریک چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و آرزوی طول عمر برای مقام معظم رهبری و تقدیر و تشکر از جناب نبی بخش داوودی فرماندار محبوب ایرانشهر که آمدن به شهر ایرانشهر بار دیگر به مانند مولوی قمردین ملازهی بت های شرک و جهلت را در ایرانشهر در هم شکن و باعث یکتا پرستی در شهر ایرانشهر شدن کاری که تمام هیچ مولوی نمیتوانست انجام دهد حتی مولوی دیدگاه هم توان ایجاد چنین اتحادی بین شیعه و سنی و بلوچ و ترک و عرب و... در طول چند سال را نداشتند
شهروندی از ایرانشهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
کلا همچین مدیرانی کم پیدا میشه ک صادق و راستگو و مردمی باشن ما به داشتن حاج اقا داوودی افتخار میکنیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
ارادت به روح پر فتوح پدرت که چنین مردی شریف را تحویل جامعه داد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
چقدر تو با شعوری آقای داودی. گفت که چون اکنون سطح سواد بالا رفته نیاز است بیشتر جذب شوند، نگفت ما مظلومیم و یا حسین و یا زینب. چه نگاه خوبی داری. چقدر حرفه ای هستی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
این شاهراه بودن ایرانشهر بلای جانش هم شده و کاروان های مواد مخدر هم از حوالی آن می گذرند ها
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار