تغییر رویکرد از تقاضامحوری به مشارکت‌محوری در آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای ضرورت دارد

گروه استان‌ها _ رئیس سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای کشور گفت: هدف ما در سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای، تبدیل سازمان به یک نهاد کارآمد، تقاضامحور و مشارکتی است که بتواند به طور مؤثر به نیاز‌های جامعه در حوزه مهارت‌آموزی پاسخ دهد.
کد خبر: ۱۲۰۵۸۱۷
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۲:۲۸ 29 August 2025

به گزارش خبرنگار تابناک از کرمانشاه، غلامحسین محمدی در نشست با کارکنان اداره کل آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای استان کرمانشاه، با اشاره به نکات کلیدی و استراتژی‌های تحول در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، اظهار داشت: یکی از نکات کلیدی و استراتژی‌های تحول مدل سه‌جانبه‌گرا است، در این مدل مهارت‌آموزان باید ۵ تا ۱۰ درصد هزینه‌های تمام شده آموزش را پرداخت کنند. این مدل با حمایت مجلس و دولت و اکثر متخصصان، به منظور پایداری و بهره‌وری بیشتر سازمان پیشنهاد شده است.

وی با اشاره به  تأمین مالی و توسعه زیرساخت‌ها، افزود: بودجه تملک دارایی سرمایه‌ای سازمان بسیار ناچیز است (۷۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳) و نیاز به سرمایه‌گذاری کلان (۳۵ هزار میلیارد تومان) برای نوسازی و تجهیز مراکز وجود دارد. اعتبارات از منابع مختلفی از جمله اعتبار مالیاتی (با همکاری شستا)، مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، اعتبارات نفت و اعتبارات عمرانی جذب شده است، لذا  تهاتر دارایی‌ها و توافق با شرکت‌های خودروسازی (ایران خودرو و سایپا) برای تأمین تجهیزات در دستور کار قرار دارد.

رئیس سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای کشور، تصریح کرد: تغییر رویکرد از تقاضامحوری به ارزشمحوری باید انجام شود، به این صورت که آموزش‌ها باید بر اساس نیاز بازار کار و تقاضای واقعی جامعه باشد، نه صرفاً بر اساس توانایی‌های داخلی سازمان، رشته‌های منسوخ باید حذف و رشته‌های جدید جایگزین شوند.

وی در ادامه گفت: مشارکت ذینفعان به صورت ذیل در پیشرفت آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای کشور موثر خواهد بود، مهارت آموزان با مشارکت ۵ تا ۱۰ درصدی در هزینه‌ها؛ کارفرمایان با مشارکت از طریق ماده یک در هزار قانون (که نیازمند اصلاح و وصول کامل است) و همچنین حضور در هیئت امنای مراکز آموزشی؛ بخش خصوصی با واگذاری ۱۳۰ مرکز آموزشی به صورت مشارکتی با اولویت آموزشگاه‌های خصوصی؛ بهبود معیشت کارکنان با افزایش متوسط حقوق ناخالص کارکنان از ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۳۱ میلیون تومان در یک سال، نشان‌دهنده تلاش برای بهبود وضعیت معیشتی است، هرچند با ایده‌آل فاصله دارد.

محمدی با اشاره به  چالش‌های سازمان  فنی‌و‌حرفه‌ای، بیان کرد: کمبود اعتبار و فرسودگی زیرساخت‌ها؛ بروکراسی اداری و زمان‌بر بودن فرآیند‌های تصویب و تخصیص اعتبار؛ خلأ قانونی در وصول سهم کارفرمایان؛ نیاز به تغییر فرهنگ سازمانی و پذیرش رویکرد جدید؛ از جمله چالش‌های پیش روی سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای است.

رئیس سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای کشور در پایان، با اشاره به اصلاحات اداری و سازمانی  که انجام گرفته است، گفت: پیگیری برای تصویب آیین‌نامه‌های رتبه‌بندی و فوق‌العاده خاص کارکنان و همچنین تغییر بانک عامل تسهیلات کارکنان از بانک توسعه تعاون به بانک رفاه صورت گرفته است، علاوه براین سازمان با رویکرد هم‌آفرینی و مشارکت ذینفعان، در صدد ایجاد تحول و افزایش بهره‌وری است.

انتهای پیام/ع

منبع: تابناک
آخرین اخبار