به موجب اجرای این مصوبه باید تمامی مدارس هیأتامنایی، شاهد، ایثارگران، استعدادهای درخشان، نمونه دولتی، آموزش از راه دور، اقلیتهای مذهبی، شبانهروزی، عشایری و تطبیقی حذف شوند. اما این طرح قبل از اجرایی شدن با چالش های فراوان و منتقدان سرسختی رو به رو شد.
ابراهیم سحرخیز معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش، با واکنش به اجرای طرح حذف مدارس گفت: تصمیم شتابزده مجلس را به جایی نخواهد برد.
او افزود: ارائه مطالب مخدوش و بعضاً متضاد یا مغایر با عدالت آموزشی در دفاع از این مصوبه ،حکایت از سردرگمی در بین مدافعان آن دارد.
سحر خیز با اشاره به اینکه برخی از نمایندگان مدعی هستند بیش از ۱۸ تا ۲۲ نوع مدرسه در حوزه مدارس دولتی درحال فعالیت هستند,گفت: آیا مدارسی مانند شبانهروزیها، بزرگسالان، هیأت امنایی، عشایری، روستایی، آموزش از راه دور و... را نیز در این مجموعه به شمار آوردهاند؟ بهتر نیست یکبار دیگر فهرست ادعایی خویش را مرور کرده، آن را به مردم نیز عرضه کنند.
او افزود: مجلس بر حسب تعارض با دیگر قوانین، حق ورود به این حوزه را ندارد.
معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه گفت: هدف از تشکیل مدارس نمونه دولتی کشف، شناسایی و هدایت دانش آموزان مستعد مناطق محروم روستایی است.
سحرخیز ادامه داد: اگر بعدها، انحرافی در مسیر ثبت نام ایجاد شد و از مردم برای تحصیل در چنین مدارسی نیز، پول زور مطالبه میشود نباید نهال این مدارس را خشکاند.
معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: رتبههای برتر دانشگاه دو دستی تقدیم بچه پولدارها شده و صندلیهای دوره دکتری و علوم پزشکی را در دانشگاهها به حراج مزایده گذاشتند تا تنها کسانی صاحب آن شوند که از پول باد آورده بینصیب نماندهاند.
او افرود: توجه به شناسایی و تربیت دانش آموزان نابغه و تیز هوش از جمله ماموریتهای بی بدیل تمامی دولتها بوده است.
سحرخیز ادامه داد: پشتوانه علمی و کارشناسی شده ایجاب میکند دو گروه انتهایی از طیف مستقر بر «منحنی توزیع نرمال هوش» یا همان معدل توانمندیها، یعنی دانش آموزان با نیازهای ویژه و نوابغ در مدارس خاص دولتی تحت تربیت ویژه قرار گیرند.
او با اشاره به تقارن زمانی این مصوبه با ابلاغ شدن اساسنامه سازمان استعدادهای درخشان افزود: این شائبه را بر میانگیزد که مجلس در نقطه تقابلی ۱۸۰ درجهای با این اساسنامه، در صدد بر آمده است تا جیب صاحبان مدارس غیر دولتی را پر کند.
سحرخیز در ادامه گفت: اگر مجلس آن هم در ماههای پایانی از عمر خود در صدد نشان دادن اقتدار خویش است، بهتر است فکری به حال کلاسهای بدون معلم، مدارس بدون سرانه و شهریههای سر به فلک کشیده مدارس غیر دولتی، ورود بی حد و حصر معلمان، خرید خدمات آموزشی و مطالبات معلمان بنماید که موریانهوار بر جان آموزش و پرورش افتاده است.