به گزارش تابناک فارس: حجتاللهفیروزی گفت: طرح ساماندهی صنعت خودرو بر مبنای فروش خودرو در بورس کالا پس از بررسیهای اولیه در کارگروه خودرویی برای نخستین بار در جلسه اخیر کمیسیون مطرح شد و از آنجا که موضوع جدیدی در داخل کشور و یا حتی در سایر نقاط دنیا است، موافقین و مخالفینی داشت و ابهامات و ایراداتی نیز بر آن وارد شد.
وی افزود: در این جلسه بازیینی مجدد طرح موردنظر در کارگروه خودرویی و سپس بازگشت آن به کمیسیون به منظور اقدامات کارشناسی مقرر گردید.
فیروزی در خصوص حضور یا عدم حضور شورای رقابت در تعیین قیمت خودرو تصریح کرد: قیمتگذاری با شیوه عرضه کالا به بورس، در تعارض است زیرا بورس عرصه رقابت است و تعیین کف و سقف قیمت دیگر مفهومی ندارد مگر اینکه تعیین سود برای خودروساز علاوه بر قیمت تمام شده به عنوان قیمت پایه قبل از ورود خودرو به بورس مطرح باشد.
وی در خصوص یکی از ایرادات وارده بر این طرح مبنی بر افزایش قیمت خودرو ناشی از عرضه آن در بورس اذعان داشت: در این جلسه کاهش تولید و عدم تناسب عرضه و تقاضا، احتمال عدم ورود مجموع تولیدات به چرخه عرضه از سوی خودروسازان و همچنین وجود تقاضای کاذب به عنوان دلایل افزایش قیمت خودرو مطرح شد.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همچنین بخش عمدهای از مشکلات فعلی صنعت خودرو را ناشی از وضعیت نابسامان اقتصاد کلان کشور اعلام کرد و گفت: مدیریت نقدینگی به سمت تولید، جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی و ایجاد جذابیت در سایر بازارها، کاهش تورم در بخش تقاضا و تلطیف بازار خودرو را به دنبال خواهد داشت.
وی در پایان خاطرنشان کرد: انتظار ما از خودروسازان افزایش کیفیت و ورود نقدینگی به بخش تولید و خودروسازیها است نه اینکه روانه بازار شده و به جیب دلالان سرازیر شود که در این صورت میتوان توقع تولید محصولات باکیفیت تری هم داشت.