تحقق مصوبه سفر رییس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد و خرید تضمینی سیب باغداران موجب کسب درآمد یکصد و ۱۷میلیاردو ۴۰۰میلیون ریالی برای باغداران این محصول در استان شده است.
کد خبر: ۱۰۱۹۹۹۶
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۶ 02 January 2022
به گزارش ایرنا ، روزهای هشتم و نهم مهر امسال درست زمانی که محصول سیب باغداران کهگیلویه و بویراحمد به ثمر نشست  رییس جمهور و چند تن از اعضای کابینه دولت سیزدهم در پنجمین سفر استانی به این استان سفر کردند تا از نزدیک مشکلات حوزه های مختلف را بررسی و برای رفع آنان چاره اندیشی کنند.
در این سفر مسوولان کهگیلویه و بویراحمد و بهره برداران قصه پر غصه هر ساله تولید بیش از ۱۰۰ هزار تن محصول سیب درختی استان و تاراج درآمد کشاورزان از سوی دلالان را برای رییس جمهور شرح دادند و قرار شد تا محصول سیب درجه باغداران که  از این پیش به قیمت کمتر از ۴۵۰ تومان از سوی دلالان خریداری می شد کیلویی یکهزار و ۴۶۸تومان از سوی دولت خریداری شود.
۲۱۷ طرح زیربنایی، زیرساختی و توسعه محور در بخش های مختلف اعم از گردشگری، راه، آب ،منابع نفت و گاز، پتروشیمی ، گیاهان دارویی، صنعت و کشاورزی برای عبور از محرومیت‌ها و شتاب بخشی به روند توسعه‌ای استان کهگیلویه وبویراحمد در این سفر به تصویب رسید که به بار نشستن نخستین ثمره این سفر امیدها برای تحقق دیگر مصوبات را زنده کرده است.
پیش از سفر رییس جمهور و هیات همراه به استان خرید سیب درجه یک باغداران کهگیلویه و بویراحمد به صورت محدود و تنها به میزان ۲۰۰ تن برای مصرف شب عید انجام می شد اما با عملیاتی شدن این مصوبه هشت هزار تن محصول سیب صنعتی بهره برداران این خطه به صورت تضمینی خریداری شد.
نخستین تجربه خرید تضمینی سیب 
رییس سازمان تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: براساس مصوبه سفر رییس جمهور و با پیگیری های انجام شده برای نخستین بار هشت هزار تن محصول سیب درجه سه باغداران استان از بهره برداران خرید تضمینی و به واحدهای تولیدی پیش بینی شده تحویل داده شد.
قدرت ویسی به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان محصول به ارزش ۱۱۷میلیارد و ۴۰۰میلیون ریال خریداری شده و براساس برنامه ریزی قرار است مطالبات بهره برداران تا پایان هفته جاری پرداخت شود.
وی با اشاره به اینکه مجوز خرید تضمینی سیب صنعتی بهره برداران استان روز بیستم مهر به استان ابلاغ شد تصریح کرد: خرید محصول سیب بهره برداران کهگیلویه و بویراحمدی در بازه زمانی ۲۴ مهر تا ۲۰ آبان انجام شده است.
ویسی اضافه کرد: چهار مرکز خرید تضمینی سیب صنعتی در کهگیلویه و بویراحمد محصولات کشاورزان را خریداری کرد.
وی تاکید کرد: پس از تحویل محصول سیب بهره برداران به مراکز خرید شماره حساب آنان اخذ و بعد از انجام مراحل اداری پول محصول به حساب آنان واریز می شود.
رییس سازمان تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به پیگیری های استاندار، رییس سازمان جهاد کشاورزی و سایر متولیان برای تحقق این مصوبه تلاش های مسوولان و سیاست راهبردی دولت سیزدهم برای حمایت از بهره برداری استان را ستودنی دانست.
آیت الله سید ابراهیم رییسی در سفر مهرماه امسال به کهگیلویه و بویراحمد بر حمایت از سرمایه گذاران و تولیدکنندگان تاکید کرد و از مسوولان خواست تا موانع تولید را از سر راه فعالان علاقه مند برداشته شود که تحقق نخستین مصوبه سفر در مدت زمان اندک نشان دهنده فاصله کوتاه حرف تا عمل در رویکرد مسوولان دولت سیزدهم است.
سطح زیر کشت باغ های سیب در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۶ هزار هکتار است که به طور میانگین از هر هکتار ۲۰ هزار تن از این میوه برداشت می شود.
دیگر انتظارات باغداران کهگیلویه و بویراحمدی
باغداران کهگیلویه و بویراحمد از دولتمردان انتظار دارند تا با توجه به کمبود صنایع تبدیلی و تولید سالیانه ۲۸۰هزار تن انواع میوه، خرید تضمینی دیگر محصولات به ویژه مرکبات استان در برنامه دولت قرار گیرد .
فعالان تولید میوه در این استان با اشاره به هزینه های نهاده های کشاورزی نظیر کود، تهیه سبد و کرایه محصول تا بازارهای مصرف از متولیان می خواهند تا نسبت به حمایت آنان برای حذف دلالان و فروش محصولات آنان به قیمت واقعی اقدام کنند.
کهگیلویه و بویراحمد ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که سالیانه ۹۷۲ هزار تن محصول کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد تولید و روانه بازارهای مصرف می‌شود.
این استان با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار