دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر ایلام از فعالیت 38 مرکز درمان افراد مبتلا به معضل اعتیاد در این استان خبر داد.
کد خبر: ۱۰۲۹۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸ 29 September 2015
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر ایلام از فعالیت 38 مرکز درمان افراد مبتلا به معضل اعتیاد در این استان خبر داد.
رضا صادقیان روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: فعالیت مراکز ترک اعتیاد به 2 روش اقامتی میان مدت (پرهیزمدار) و درمان دارویی است.
وی افزود: مراکز پرهیز مدار بدون استفاده از دارو فعالیت کرده و مجوز راه اندازی آنها توسط سازمان بهزیستی صادر می شود که در قالب برنامه های فرهنگی و ورزشی اقدام به درمان بیماران می کنند.
دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر ایلام یادآور شد: مسوولان اداره کننده مراکز پرهیزمدار از میان بهبودیافتگان انتخاب می شوند که افراد خود معرف را جذب و در طی یک دوره 21 روزه اقدام به اجرای برنامه های مختلف به منظور ترک اعتیاد مبتلایان می کنند.
صادقیان ادامه داد: 13 مرکز پرهیزمدار تاکنون در استان راه اندازی شده که شش مرکز در شهرستان ایلام و مابقی در مهران، دهلران، آبدانان، مورموری، بدره و ملکشاهی فعالیت می کنند.
وی تاکید کرد: حداکثر ظرفیت پذیرش در مراکز ترک اعتیاد پرهیزمدار 50 نفر است که بیش از این تعداد نباید در این مراکز نگهداری شوند.
دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر ایلام گفت: مراکز ترک اعتیاد که به شکل (DIC) یا دارویی فعالیت می کنند باید مجوزهای لازم را از دانشگاه علوم پزشکی اخذ کنند.
صادقیان افزود: دوره درمانی با استفاده از داروهای جایگزین در این مراکز تعیین و افراد بر حسب شرایط و نوع استفاده از مخدرهای مختلف در این مراکز مورد درمان قرار می گیرند.
وی گفت: توزیع سرنگ و سایر اقلام بهداشتی نیز در این مراکز به منظور جلوگیری از تزریق مشترک در اختیار معتادان قرار می گیرد.
وی اظهار کرد: تعداد مراکز درمان دارویی در استان 25 مورد است که چهار مورد مربوط به بخش دولتی و 21 مورد نیز توسط بخش خصوصی اداره می شوند.
دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر ایلام افزود: مراکز خصوصی که به شکل درمان دارویی فعالیت می کنند باید دارای مسوول فنی بوده که حتما باید پزشک بوده و دوره (MMT) یا متادون درمانی را گذرانده باشد و داشتن تحصیلات در رشته های پزشکی یا پیراپزشکی برای متقاضیان راه اندازی این مراکز نیز الزامیست.
صادقیان ادامه داد: راه اندازی مراکز ترک اعتیاد دارویی در شهر ایلام اشباع شده و مجوز جدیدی در مرکز استان صادر نمی شود ولی در شهرستان هایی که متقاضی صلاحیت دار وجود داشته باشد، مجوزهای لازم صادر می شود.
وی از فعالیت تیم نظارت بر مراکز ترک اعتیاد در استان خبر داد و یادآور شد: این تیم متشکل از دانشگاه علوم پزشکی، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، بهزیستی، اداره زندان ها، نظام پزشکی و معاونت غذا و دارو است که بصورت جمعی این مراکز را از نظر بهداشتی، عملکردی و تخلفاتی مورد ارزیابی قرار می دهند.
به گزارش ایرنا با توجه به نرخ شیوع اعتیاد (1،7 درصد ) حدود 11 هزار نفر از جمعیت 580 هزار نفری استان ایلام به مصرف مواد مخدر اعتیاد دارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار