به گزارش الف اگر کلمه بورس را در فضای مجازی یا اینترنت جستجو کنید با این تعریف مواجه می شوید که بورس، آینه تمام نمای اقتصاد هر کشوری است روبه‌رو خواهید شد. اساسا بازارهای سرمایه دارای زیرساخت‌های مشخص و قوانین است، بازار بورس ایران نیز به عنوان یکی از بخش های تامین مالی و سرمایه گذاری شناخته می‌شود.

تا قبل از سال 98 کسی با بازار بورس به عنوان فضایی برای سرمایه گذاری آشنا نبود. دعوت دولت و مقامات دیگر کشورها از مردم برای ورود به بازار سرمایه باعث شد تا افراد زیادی وارد این بازار شوند اما نکته قابل توجه اینجاست که این افراد تخصص و آگاهی کافی از این بازار نداشتند. این موضوع دلیلی بود تا معاملات منطقی جای خود را به خرید و فروش هیجانی بدهد. شاخص کل بورس در سال 99 که با 508 هزار واحد کار خود را آغاز کرده بود در مرداد ماه به قله خود رسید و کانال 2 میلیون و 100 هزار واحدی را رد کرد اما در 12 مرداد ریزش شاخص شروع شد. در سال گذشته هم بارها در مورد بازگشت بورس به کانال دو میلیون صحبت شد اما این امر اتفاق نیفتاد. با توجه به تعریف بورس مبنی بر اینکه آینه تمام نمای اقتصاد است مسئولان وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان بورس چه اقداماتی باید انجام دهند تا وضعیت این بازار سرمایه مطلوب شود؟

 میثم رادپور، کارشناس بازارهای مالی در گفت و گویی که با خبرنگار الف داشت از دخالت مسئولان در بورس انتقاد و تصریح کرد: چرا در بازار سرمایه ایران مسئولان باید برای افزایش شاخص اظهار نظر کنند، در حالی که نقشی برای افزایش یا کاهش آن ندارند.

ایمان ربیعی، کارشناس بازارهای مالی نیز در گفت و گو با الف به صحبت های رییس قوه قضاییه در مورد بورس اشاره و تصریح کرد: سال گذشته آقای اژه‌ای رییس قوه قضاییه از دسترسی حقوقی‌ها برای خرید و فروش نسبت به حقیقی‌ها سخن گفت. درحالی که حقیقی‌ها تنها 5 سطر از خرید یا فروش را می‌توانند مشاهده کنند اما دسترسی‌ حقوقی‌ها تقریبا نامحدود است و سازمان بورس باید در این زمینه ورود کند.

رادپور در ادامه به قوانین دست و پاگیر بورس پرداخت و گفت: در هیچ جای دنیا دامنه نوسان وجود ندارد اما در بورس ایران دامنه نوسان برای جلوگیری از ریزش گذاشته می‌شود.

ربیعی با تاکید بر اینکه سازمان بورس نمی‌تواند به صورت مستقیم وعده افزایش شاخص را بدهد گفت: زمانی که سازمان بورس امکانی برای افزایش شاخص ندارد نباید به مردم وعده بدهد که به زودی بازار رونق می‌گیرد. در طول دو سال گذشته نقدشوندگی سهام کاهش چشمگیری داشته که به نظر می‌رسد ناشی از سیاست‌های نادرست بازار سرمایه است. ضمن اینکه مجموعه دولت باید کارایی خود را تغییر دهد تا بازار سرمایه جان بگیرد.
 
با اینکه دولت دوازدهم از مردم دعوت کرده بود به بازار سرمایه بیایند اما علاوه بر مشکلاتی که اکنون دولت سیزدهم میراث‌دار آن است با انبوهی از وعده‌های رنگارنگ نیز روبه‌رو است. به گفته کارشناسان سازمان بورس و مسئولان دیگر نباید در مورد وضعیت شاخص بورس نظر بدهند به این دلیل که وضعیت کلان اقتصادی مشخص کننده رشد یا کاهش شاخص است.

وعده افزایش شاخص زمانی که به نتیجه نمی‌رسد منجر به بی اعتمادی سهامداران و خروج پول از بورس می‌شود. ضمن اینکه برخی از افرادی که اکنون آنها را سهامدار می‌نامیم کسانی هستند که به دلیل نوسانات زیاد بازار سرمایه متضرر شده‌‎اند و منتظر برداشت اصل سرمایه خود هستند.